[NH] Het verschil tussen Parelli en Emiel Voest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[NH] Het verschil tussen Parelli en Emiel Voest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 11:49

Op de prijs na dan Haha! Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze twee methoden. En welk methode geschikt is voor welk karakter paard??

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:46

Een verschil met Parelli is, dat Voest los begint (roundpenn werk) en Parelli aan een halster en er na toe werkt om alles at liberty te doen. Beide methodes zijn geschikt voor elk paard je moet maar net kijken wat voor jouw geschikt is. Verder vind ik dat waar Voest ophoudt Parelli tienmaal verder gaat.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:54

het is bijna hetzelfde, alleen voest is goedkoper, maar als je echt iets wilt bereiken dan moet je parelli doen, is het geld meer dan waard. parelli gaat tien keer verder (er blijven ook altijd mogelijkheden om verder te leren) en heeft een didactisch geweldig systeem, waarbij je echt jezelf het aan kunt leren. Voest blijven toch een paar oefeningen voor erbij, parelli vind ik meer een lifestyle Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:26

sanne83 schreef:
het is bijna hetzelfde, alleen voest is goedkoper, maar als je echt iets wilt bereiken dan moet je parelli doen, is het geld meer dan waard. parelli gaat tien keer verder (er blijven ook altijd mogelijkheden om verder te leren) en heeft een didactisch geweldig systeem, waarbij je echt jezelf het aan kunt leren. Voest blijven toch een paar oefeningen voor erbij, parelli vind ik meer een lifestyle Knipoog

mm hier ben ik het dus niet mee eens. Parelli gaat idd veel verder dan voest, maar bij voest kan je ook curussen gaan volgen, zodat je verder komt. Ik ben met voest begonnen, ik heb daarnaast nog andere boeken gelezen, van andere trainers. Ik ben nu bezig met het boek van parelli, ik vind daar echt niets aan! (smaken verschillen natuurlijk Lachen )
Ik heb absoluut iets bereikt met mijn paard, je kunt dus ook iets op NH gebied bereiken zonder aan Parelli te doen. Bij mij is het ook niet een paar oefeningetjes voor erbij, ik rij altijd op de "NH manier".

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 17:10

Waar kan je het boek van Emiel Voest bestellen?? En heeft Emiel Voest een internet site??? Ik zou graag meer info willen over de Emiel Voest fase..... Ik vind Parelli toch iets te duur.

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:52

www.emielvoest.nl en www.freestyletraining.nl Realiseer je dat het altijd geld kost als je op deze manier wilt leren communiceren met je paard. Als je lessen neemt ben je dat ook kwijt. En Voest is echt niet goedkoper dan Parelli. Maar allebei zeer aan te raden, je kiest gewoon een methode die bij jou past, ook mijn ervaring is dat Parelli veel verder gaat dan Voest, maar Voest vind ik ook super ! En wat je paard betreft : Je paard kan het van nature, alleen JIJ moet leren zijn taal te spreken....

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 20:31

Ja een hoop geld ben je zowiezo kwijt, maar de cursus kosten van Emiel Voest (dan ga je naar een clinic) zijn hetzelfde als Parelli fase1 dus dat is het boek en de videoband Scheve mond Ik ben nog even aan het kijken op de internet sites en aan het denken.....
Ik zou graag wat voorbeelden willen weten qua aanpakken van bepaalde dingen...... Hoe doet parelli dit .... en hoe doet Emiel dit.... Dus de verschillen zien.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:48

Het boek van emiel voest kun je ook lenen in de bieb (tenminste hier in Tilburg wel).

Over de prijs van beide is al honderd keer gezeurd... Tja als je een uur les neemt dan betaal je ook 25 euro (minstens) dus voor een cursus waar je gem 6 uur per dag of meer met je paard bezig bent en les krijgt kost dan 125 euro per dag (en dat is nog goedkoper dan 6 keer les). Is dat dan veel..het is je eige opleiding waar je in investeerd. Maargoed hier is al genoeg over gezegd..

Misschien is het wel makkelijk fsoudan als je wat concrete voorbeelden noemt zodat we kunnen zeggen hoe Parelli en hoe Voest die zouden aanpakken dat discussierd misschien makkelijker

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:07

memory schreef:
Het boek van emiel voest kun je ook lenen in de bieb (tenminste hier in Tilburg wel).

Over de prijs van beide is al honderd keer gezeurd... Tja als je een uur les neemt dan betaal je ook 25 euro (minstens) dus voor een cursus waar je gem 6 uur per dag of meer met je paard bezig bent en les krijgt kost dan 125 euro per dag (en dat is nog goedkoper dan 6 keer les). Is dat dan veel..het is je eige opleiding waar je in investeerd. Maargoed hier is al genoeg over gezegd..

Misschien is het wel makkelijk fsoudan als je wat concrete voorbeelden noemt zodat we kunnen zeggen hoe Parelli en hoe Voest die zouden aanpakken dat discussierd misschien makkelijker


Jaaaaa ik weet niet wat de basis is.... Waar het allemaal mee begint....

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:13

Boek van Emiel kun je uit de bieb halen en op ww.paardnatuurlijk.nl wordt de basis (7 games) van parelli uitgelegd. Misschien zijn er zelfs mensen bij je in de buurt die bezig zijn met PNH?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:16

Ik doe wel kleine dingen... Ook VD enz. Maar ben er nooit dieper op doorgegaan. The 7 games ken ik ook idd..... vind dit eigenlijk niet nodig bij Guus heb ze meerdere malen doorgelezen maar Schijnheilig Maar als je dit echt gedaan moet hebben voor je verder kan zal ik ze uiteraard wel doen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:19

waarom zou je moeten kiezen? Je pakt van elke trainer de dingen die jou aanspreken, en dingen die je niet aanspreken doe je niet... Tja, misschien ben ik erg simpel hoor, maarja

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:22

Hoezo is het niet nodig dan? je kunt der zo wegsturen, je kijkt haar "dreigend"aan en ze gaat meteen naar achteren, en zo wijkt voor een minimale hoeveelheid druk? Heel erg knap hoor.

Hoezo vind je het niet nodig? Is eigenlijk de vraag, ben bezig om bovenstaande dingen te verkrijgen. Ik vind dat belangrijk, dat mijn paard wijkt voor druk dat ik hem naar me toe kan halen en van me weg sturen.
Alles is ook toepasbaar in het zadel. Ben dus erg benieuwd naar je redenen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:22

stef schreef:
waarom zou je moeten kiezen? Je pakt van elke trainer de dingen die jou aanspreken, en dingen die je niet aanspreken doe je niet... Tja, misschien ben ik erg simpel hoor, maarja


Kan ook Lachen Maar dan zal ik wel oefeningen moeten weten en de manier waarop en de achterliggende gedachte van de oefening. En volgens mij pluk je die niet zomaar ergens van het internet af of wel?

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:32

ehhhmmm ja wel een beetje (wat level 1 betreft), zie de website die ik heb aangeraden. Bovendien zitten er op yahoo groups een aantal forums met actieve PNHers die graag al je vragen beantwoorden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:57


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:09

Van alle trainers een beetje meepakken kan wel mits hun denkwijze overeenkomt!
Zo drijft Voest het paard bijvoorbeeld weg op de plaats waar Parelli hem naar zich toe laat komen... (zone 4, achterhand) Let dus goed op bij het mixen van dingen als je niet precies weet waarom je het doet!

Verder vind ik het begin van Voest zijn methode prima, alleen heb ik toen ik me wat meer in de materie verdiept had toch wat vraagtekens geplaatst. Er zijn gewoon dingen waar je het mee eens bent en waar niet.

En zoals al eerder gezegd, ik zou bijna beweren dat Voest stopt waar Parelli begint. Maar als je eenmaal weet hoe Parelli werkt hoef je het ook niet met alles eens te zijn en letterlijk op te volgen!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 21:57

Dat is idd ook iets wat ik dus al zei.... de waarom vind ik erg belangerijk.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 03:12


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:57

marina"]
[quote="sanne83 schreef:
het is bijna hetzelfde, alleen voest is goedkoper, maar als je echt iets wilt bereiken dan moet je parelli doen, is het geld meer dan waard. parelli gaat tien keer verder (er blijven ook altijd mogelijkheden om verder te leren) en heeft een didactisch geweldig systeem, waarbij je echt jezelf het aan kunt leren. Voest blijven toch een paar oefeningen voor erbij, parelli vind ik meer een lifestyle Knipoog

mm hier ben ik het dus niet mee eens. Parelli gaat idd veel verder dan voest, maar bij voest kan je ook curussen gaan volgen, zodat je verder komt. Ik ben met voest begonnen, ik heb daarnaast nog andere boeken gelezen, van andere trainers. Ik ben nu bezig met het boek van parelli, ik vind daar echt niets aan! (smaken verschillen natuurlijk Lachen )
Ik heb absoluut iets bereikt met mijn paard, je kunt dus ook iets op NH gebied bereiken zonder aan Parelli te doen. Bij mij is het ook niet een paar oefeningetjes voor erbij, ik rij altijd op de "NH manier".
[/quote]

Natuurlijk kun je bij emiel voest ook wat bereiken. Zat laatst nog z'n boek te lezen en eigenlijk is het bijna hetzelfde. Maar het wordt niet zo goed uitgelegd dat je het makkelijk zelf zou kunnen en dan kan je een cursus gaan volgen, maar dat is en duur en onhandig (voor mij dan), want geen geld, geen tijd, geen trailer, geen auto, geen trailerrijbewijs, en daarbij vind ik zelf altijd dat als je iets leest en kijkt en daarna nog tien keer terug kan kijken en lezen, dat je daar meer van leert dan van een keer een cursus en daar alles op baseren (da's persoonlijk).
Daarbij vind ik vooral het rijden van parelli stukken beter (one-rein stop en impulsion games OK dan! ) op de grond had ik al een goede band, ik moest het alleen overbrengen in het zadel, en die overgang vind ik bij parelli veel beter.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:56

Citaat:
Natuurlijk kun je bij emiel voest ook wat bereiken. Zat laatst nog z'n boek te lezen en eigenlijk is het bijna hetzelfde. Maar het wordt niet zo goed uitgelegd dat je het makkelijk zelf zou kunnen en dan kan je een cursus gaan volgen, maar dat is en duur en onhandig (voor mij dan), want geen geld, geen tijd, geen trailer, geen auto, geen trailerrijbewijs, en daarbij vind ik zelf altijd dat als je iets leest en kijkt en daarna nog tien keer terug kan kijken en lezen, dat je daar meer van leert dan van een keer een cursus en daar alles op baseren (da's persoonlijk).
Daarbij vind ik vooral het rijden van parelli stukken beter (one-rein stop en impulsion games OK dan! ) op de grond had ik al een goede band, ik moest het alleen overbrengen in het zadel, en die overgang vind ik bij parelli veel beter.

Ik heb ook nooit een clinic bij emiel gevolg, om de zelfde redenen asl jij! Ik heb ooit een clinic van een instructeur van hemgezien. Toen heb ik zijn boek gekocht, en ik kon juist uitstekend alleen met zijn boek werken! Duidelijke foto's hoe alles moest.
Wat ik beter aan emiel vind als aan parelli, is dat emiel los begint, terwijl parelli eerst aan het halster werkt.
Ook ik had al een goede band los, voordat ik eropstapte, dus dat is het verschil niet. Ik ben het met je eens dat emiel niet echt diep op het rijden ingaat, erg jammer.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:19

da's precies wat ik bedoel. Nh gaat mij niet om een paar grondoefeningen. Ik wil meer vertrouwen krijgen in het rijden door alles eerst op de grond te doen. Bij voest stopt het bij het rijden heel snel. Bij parelli worden de grondoefeningen gebruikt bij het rijden.
Daarbij vind ik het boek van voest leuk, maar parelli is meer om echt te leren (vooral voor mensen die vast zitten in hardnekkige gewoontes Schijnheilig ), al staat er veel hetzelfde. Bijv meer met minder, heel logisch, iedereen weet het, alleen 99% doet het niet. Plak er termen aan zoals fases en opeens is het makkelijker uit te leggen en wordt het makkelijker begrepen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:03

Ja je hebt hier idd wel gelijk in, maar ik verrek het om een pakket van 200 nog wat euro te kopen Lachen
Weet iemand trouwens of parelli zelf level 10 is?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:28

op ebay zijn ze goedkoper Knipoog (heb net het level 3 pakket binnen)
parelli is zelf niet level 10, 'k denk iets van level 7 ofzo, ik vraag me af hoe level 10 eruit zal zien Haha! , op de video staat een stukje dat hij in piaffe zit en dan een paard dat er naast loopt ook in piaffe Kwijl wat is level 10 dan, met een hele kudde in piaffe ofzo *LOL*

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:50

Level 10 ben je volgens mij zelf paard Haha!. Ik weet dat ze op ebay goedkoper zijn, maar dan nog vind ik het duur.
Wel raar dat je een systeem kan ontwikkelen, hoewel je zelf nog niet eens level 10 bent, hoe weet hij dan dat er meer is dal L7