[NH] het parelli systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

[NH] het parelli systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 16:51

Ik heb de clinic van parelli in nederland gezien en ik vraag me af of er mensen hier op bokt zijn die met dit systeem werken?!
Wat vinden jullie van het systeem?
Ik overweeg om ook dit systeem toe te passen op mijn paarden maar op het moment reageren ze al niet op de kleinste aanweizingen.
Zijn er mensen met ervaring en wat vind je er nou van?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:24

je kan dit beter bij uz plaatsen Haha!. Er zijn er aardig wat op bokt die aan parelli doen

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:43

Als je bij "emiel voest" kijkt vindt je er een paar. (Het volgende topic)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:37

Stuur eens een pb'tje naar Elise, die is er al een paar jaar mee bezig en erg in geinteresseerd Lachen
Ze kan je vast verder helpen met je vragen Lachen

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:38

Ik ben ook met Parelli bezig. In oktober mijn level1 behaald en nu dus bezig met level 2. Ik vind het heel fijn en ben blij met deze methode. Indertijd ben ik ermee begonnen omdat ik serieuse respect/dominantie problemen had met mijn vorig paardje. Ik moet zeggen dat het snel beter ging met hem, helaas is hij kort erna overleden ten gevolge van koliek. Nu ben ik bezig met mijn jong paard. Ik doe het vooral om een fijne band te hebben met mijn paard, om leuk bezig te zijn en ook om veilig bezig te zijn. Knipoog

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:10

Eeuhmz nu komt er denk ik een dom vraagje... maar wat is Parelli??? hihi...*schaam*

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:27


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:22

Verplaatst vanaf Paard Ahoy forum.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:15

Ik pas zelf een paar kleine dingetjes toe van Parelli, ben geen echte volger van zijn methode. Maar als ik wat zou willen, zou zijn methode mij nog het meest aanspreken...

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:03

Citaat:
Ik heb de clinic van parelli in nederland gezien en ik vraag me af of er mensen hier op bokt zijn die met dit systeem werken?!
Wat vinden jullie van het systeem?
Ik overweeg om ook dit systeem toe te passen op mijn paarden maar op het moment reageren ze al niet op de kleinste aanweizingen.
Zijn er mensen met ervaring en wat vind je er nou van?


Jip ikke Haha!. Ben bezig met level 2 (heb 1 niet officieel gehaald maar ben dat wel van plan). Ik ben er mee begonnen omdat het me erg aansprak. Ben naar savvy day geweest in keulen en daarna kreeg ik een paard aangeboden om mee te werken. Voor zover ik weet had Sjo geen aanwijzbare emotionele problemen ofzo Haha! , maar toen ik zag wat je ermee kunt bereiken wilde ik dat ook vandaar.

Het systeem is er om paarden te leren reageren op kleine/lichte aanwijzingen, dat moet je leren (zelf misschien nog wel meer dan het paard) dat is er niet meteen (anders zou je je paard niet hoeven te trainen Haha!). Ik vind het systeem super werken, maar zo heeft iedereen weer aan andere methode.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:02

Waarom moet je perse een paard hebben met problemen om aan PNH te kunnen doen?

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 07:36

Owhaj ik snap nu dus wel wat het is..Waar halen jullie je levels? ook bij die man op de site? En moeten jullie daar ook naartoe voor trainingen met je paard ensow?

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:18

euuh ,ik ben met parelli begonnen ,maar had geen probleempaard, dus gewoon voor de fun.Bloos)
(Nu level 2 bezig )

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:01

Ik gebruik Parelli. Eerst gebruikte ik alleen wat mij nuttig leek maar later bleek dat vrijwel alles nuttig was en ben ik het programma echt gaan volgen. Ik ben nu bezig met level 2 en eigenlijk gaat het vrij voorspoedig, ook de dingen waarvan je als je ze voor het eerst ziet of leest denkt 'jaaawoor, maar daar hoef ik echt nooit aan te beginnen!'. Wedden dat ze na een tijdje een makkie zijn Lachen Dat is het het leuke aan Parelli.
Verder vind ik dat je het kan inpassen zoals je wilt.. je kan er de training waar je mee bezig was naast blijven doen al duurt het dan misschien wat langer om door de levels heen te lopen. Ook kijk ik bijvoorbeeld naar wat me voor óns goed lijkt, dus raad Parelli aan om een oefening 8 keer achter elkaar te doen maar denk ik dat we ons dan allebij dood vervelen, dan toch lekker niet! Dan kom ik er later vanzelf wel achter of ik een foute beslissing gemaakt heb Haha!

En ik ben van plan om over een paar maandjes een 2-daagse cursus te volgen!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:02

Parelli is gewoon te duur vind ik, en ik vind het vooral in ahoy meer show van kijk wat ik kan. dan clinic. Veel werd er niet verteld!

zo'n soort gesprek is ook gaande op het nh forum: www.natuurlijk-ruiterschap.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:17

Ik ben inmiddels ook bezig met level 2. En tja, ook ik ben daarbij terecht gekomen als laatste redmiddel. Voor ons werkt dit goed maar dat wil zeker niet zeggen dat een andere methode dat niet zou doen.

Dat het tijdens een demo vooral show is lijkt mij logisch. Mensen willen graag iets zien, daar wordt ook voor betaald. Als je dan bv 10 minuten uitleg gaat geven hoe je een touwhalster goed om moet doen blijft er ook niemand kijken. Ik prik daar zelf doorheen en kijk verder, dus naar de theorie etc.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:36

Citaat:
Owhaj ik snap nu dus wel wat het is..Waar halen jullie je levels? ook bij die man op de site? En moeten jullie daar ook naartoe voor trainingen met je paard ensow?


Levels haal je door een videoband op te sturen met daarbij dingen die je moet kunnen doen als je level 1 hebt. Die "eisen" staan ook op de NL Parelli site. Of je laat zien wat je kan tijdens een trainingskamp/weekend.
Je moet helemaal niks..als je niet officieel je levels wil halen dan hoeft dat niet. Wil je dan vervolgens een level 2 cursus volgen bij Eddy dan kan dat helaas niet, wil je meedoen aan een level 2 cursus dan moet je dus officieel je level 1 hebben gehaald. Aan het meedoen met level 1 cursussen zijn geen eisen gesteld.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:51

ik doe ook PNH, ben ermee begonnen met mn vorige paard, dat was een tinker met een dominantieprobleem, heel toevallig hoor, want ik werkte gewoon via dit systeem omdat ik de communicatie die je ervan met je paard krijgt heel prettig vind,
toen ik de tinker verkocht heb ik een quarter gekocht, met haar zou ik in november mijn level 1 gaan halen, helaas kreeg ik een ongeluk met haar en scheurde daarbij alle weke delen in mn voet,
het ongeluk bleek te komen van een pijnreactie van haar, ze had hoefkatrol en is vandaag ingeslapen, maar ik blijf wel doorgaan met PNH bij een eventueel volgend paard, of met het paardje van mn moeder,
het is gewoon een fantastische methode vind ik, dr zullen ook meer goede dingen zijn, maar ik voel me met het parellisysteem gewoon het lekkerst!
wel zonde dat het zo duur is, haha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:26

SuperRoos schreef:
wel zonde dat het zo duur is, haha


Tja...we geven vermogens uit aan een paard, zijn verzorging, zijn harnachement, zadel, hoofdstel, onze eigen duren rijoutfit en normale rijlessen. Maar we zijn niet bereid om te investeren niet in onze eigen opleiding, als die wat afwijkt van de "normale" lessen.
Hoeveel vind je dat je zelf waard bent? Je wilt de beste school, je wilt de beste opleiding, bent bereid om daarvoor te betalen omdat het je verzekerd van een goede toekomst...

Wat raar dat dit dan niet voor je omgang met paarden geldt....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:35

dat geldt voor mij wel hoor cassidy, ik koop haast nooit iets voor mezelf, loop altijd in me ouwe kloffie, al mn geld ging naar mn paardje,
ik wil alleen het beste voor mn paard, en het beste is gewoon altijd duur,
maar als je gaat kijken naar de rest, een goed kiefer halster is ook 40 euro, die van parelli ook,
een anky dressuur zadel is ook 2000 euro of wat dan ook,
bijna even duur en goede kwaliteit,
ook bij mindere prijzen zitten goeie dingen hoor, dat ontken ik niet,

en cassidy, sorry als je mn berichtje verkeerd hebt begrepen maar ik wil slechts het allerbeste voor mn paard, dat verdienen ze!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:37

De opmerking dat Pat Parelli zo duur is heb ik vaker gehoord, dus mijn antwoord ook niet al te persoonlijk nemen...

Misschien had ik i.p.v. "je" het woordje "men" beter kunnen gebruiken.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:47

haha, ok ik snap het hoor, ik heb die opmerking ook al heel vaak gehoord,
en het is wel prijsig, daar hebben mensen wel gelijk mee, maar idd wat je zegt, voor jezelf wel de beste kwaliteit willen en dan voor je paard niet,
volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens cassidy, maar zeggen we het alleen in andere woorden... haha

PalemaTR

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:03

Parelli is inderdaad erg duur, maar als ik zie wat het opbrengt, dan vind ik de prijs niet echt belangrijk, een zadel is veel duurder, maar gaat niet zo lang mee! Je hoeft trouwens geen officiele levels te halen of clinics te volgen ofzo. Je kunt een heleboel van internet plukken of het parelli boek kopen in een boekwinkel. Je moet alleen wel een omschakeling maken in je hoofd qua omgang en rijden met je paard. Ik ben nu vanaf vorig jaar april bezig en mijn paard is onwijs veranderd: van een niet te hanteren kleuter (draver 5 jaar) tot een heel rustig en braaf rijpaard die als een hondje in de wei naar je toekomt, zonder dwangmiddelen!! Ik ben razend enthousiast!