vrijh. dress. 7 mnd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 17:36

Is een shetland veulen van 7 mnd. te jong om met vrijheidsdressuur te beginnen???

Groetjes, Danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 17:58

ik persoonlij denk het niet, mits je heel voorzichtig begint en gewoon die basisdingetjes leert die je een veulen normaal ook leert; voetjes geven, halstertje om enzo. Daarna kun je best wel voorzichtig beginnen met wat vrijheidsdressuur zolang het simpele dingetjes zijn. Ik denk wel dat het heel belangrijk is dat je niets forceert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:05

Frusty
welnee waarom ben je niet begonnen met 7 weken?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:34

Een veulen kun je het juist spelenderwijs leren!
Zo leer ik een shetland veulen (anderhalf) Voetjes geven, pootjes geven, stilstaan, (bij het borstelen heeeeel handig) op commando stap en draf en galop...
allemaal heel hanig en ze heeft er plezier in!
Dus waarom niet? zolang je maar nix forceerd!
Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:49

Doe niet zo belachelijk! Met knielen enzo, en andere kunstjes rek je de spieren uit.

Bij zo'n jong dier is dat allemaal nog zo week en kwetsbaar! Pezen, gewrichten... je hebt ze zo kapot.
Daar moet je absoluut niks mee doen, gewoon in de wei zetten met andere paarden. Die leren hem veel belangrijkere dingen.

Wacht daarmee totdat ie tenminste 2 à 2,5 jaar oud is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:59

Ligt eraan wat!
vrijheids dressuur is niet alleen, liggen, zitten, steigeren, knielen maar het belangrijkste van alles:
elkaar blindelings vertrouwen!
stilstaan, achter je aan lopen, voetje geven, noem maar op!
Niet dagelijks een half uur, maar 1 maal per weer een kwartiertje is eerder goed dan slecht! Naar mijn weten!

[edit] geen zin in onnuttige pb's Schijnheilig [/edit]
_________________
<FONT COLOR="deeppink">Computers...
Tis da'k met mn tv nie ken bokken...</FONT COLOR="deeppink">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pinky_girl op 2001-11-14 19:32 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:03

Jippie ik ben het niet met je eens
Ik zou al met de 7 dagen beginnen of nee
met de 7 uur
Kan ie nog zeker niet tegen stribbelen en ben je hem nog zeker de baas.
Hij word ook super makkelijk want hij breekt allevier zen beentjes en kan ie zeker niet meer wegrennen
makkelijk toch.

Sorry maar menen jullie zulke topics nu echt serieus Extreme duivel
En zou je het antwoord niet zelf kunnen bedenken?

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 19:19

De meningen zijn dus verdeeld.

Het veulentje heeft eerst in een "kudde" gelopen, en toen ze bij ons kwam was ze heel erg mensenschuw. Nu is ze heel erg lief, je kan zo het halstertje om en af doen, ze kan al voetjes geven, borstelen vindt ze heerlijk, en ze kan ook al aan de ring staan. Ze loopt ook keurig mee. Ze is ook al op de keuring geweest, en daar had ze een veulenpremie. Ze vindt het allemaal prima. Wat kan je zo'n veulentje nou nog meer leren?

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:22

ik zou maar uitkijken met de pezen en spieren en wat carola zegt daar ben ik het eigenlijk mee eens ik vind dat een veulentje moet kunnen spelen maar hij moet nog wel luisteren maar ja wat jij er mee doet dat ligt aan jou en dat moet je zelf weten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:23

Ik irriteeeeer me maaateloos aan deze topics.
Waarom nemen mensen toch een veulen terwijl ze weten (horen te weten) dat je er niets mee kan.
Je leert een kind van 3 toch ook nog niet de tafel van 8?
Als je een voetje geven onder v.dress. verstaat, das oke. Dat blindelingse vertrouwen wat Pinky aangeeft ook. Maar blindelings vertrouwen krijg je ook door andere dingen te doen.
Daarbij komt nog dat een veulen maar heel kort concentratie kanv asthouden, het is harsdstikke onzin om nu al dingen (zulke dingen) te gaan leren, nog maar niet te spreken van de belasting!!

Ik heb eigelijk nog een hele preek in gedachten, maar het is me de moeite niet waard.. Lees maar eens wat rond hier op bokt, daar staan genoeg redenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:23

Nou je zou kunnen leren knielen, liggen, steigeren, spaanse pas, capriole, courbette, piaffe, passage aan de lange teugel. Het voordeel is dat het veulen nu nog lekker jong is en niet zo snel tegenstibbelt. Zo maak je ze lekker mak. Want jong geleerd is oud gedaan.

Gaaaap

Suzanne F.

Berichten: 49176
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:44

HAHAHAHA Jippie......lekker }> Extreme duivel
Maar nu we het hier toch over hebben, wat vinden jullie dan van het beleren van jonge hengsten op 2 jarige leeftijd. De reden van een 2 jarige hengst zadelmak maken is juist dat ze nog niet zo tegenstribbelen, nog niet echt hengstenmanieren. Niet dat ik hier voor ben maar hoe denken jullie hier dan over? Misschien is het al goed om erop te gaan zitten als net geboren zijn.........hahaha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:49

Ja daar ben ik helemaal voor. Maar dan moeten de fokkers wel paarden gaan fokken die we gewoon vanaf de geboorte al kunnen belasten zonder te veel kans op blessures.
Misschien is er iets te regelen met genetische manipulatie?
Het zou de economie een enorme impuls geven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:53

Zegt naar mijn inziens meer over de ruiter kwaliteiten dan over het paard.
Vroeg zadel mak maken is gewoon een tekort koming van de ruiter die anders bang is dat ie er af lazerd.
Bij hengsten moet je gewoon in de omgang nog strenger en consequentrer zijn.
Maar (in) rijden heeft niet met menselijke kracht te maken maar of je boven je paard staat en hij je ziet als leider/meerdere.

Ik ken verschillende hengsten die bij de 3 of 4 pas zadelmak zijn gemaakt en al ter dekking stonden en dus ook echte hengste karakters hadden maar hier moet je dus niet als je onzeker bent mee aan gaan klooien maar wel heel zeker in je schoenen staan.
Deze paarden waren net zo snel en makkelijk zadelmak als een 3 jarige ruin.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-14 18:54 ]</font>

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:03

Ik speel altijd veel met die kleine Pienke, en dat vind ze leuk, ook gewoon door de wei lopen,... halt houden... en pootjes geven heeft ze spelender wijs geleerd... En ze staat 23 uur per dag lekker met er vriendjes (3 andere shets, zoals er moeder, zus en "nichtje") in de wei zich rond te eten! Ze vind het leuk en ze doet het uit zich zelf... Dus waarom niet???
Ze kan vanalles al op commando : stilstaan, stap, draf, galop... (nou val ik in herhaling, zie ander berichtje in deze lijst)
Maar wat ik bedoel is, jullie doen zo van: ieen kudde zetten! Maar wie weet staat ie daar wel 23 uur per dag, en zo'n veulen moet ook bij de mensen komen! Dan heb je later een paardje dat mensen vertrouwd en makkelijker iets te leren is!
Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:04

Dat blindelingse vertrouwen wat Pinky aangeeft ook. Maar blindelings vertrouwen krijg je ook door andere dingen te doen.
_______________________________________

Ja maar is achter je aan laten lopen slecht?
Hij loopt toch ook achter zn moeder aan?!

En wat kun je dan wel doen volgens jou? want je zegt dat dat ook met andere dingen kan.
Zou ik graag willen weten!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:23

BLindeling vertrouwen krijg je door dingen met je veulen te doen. Weet ik veel, de voetjes geven, het knuffelen zo hier en daar, vast leren staan, eens een paraplu meenemen, een plastic broodzakje meenemen en hem/haar daar mee aaien.
Weet ik veel, van die dingen. Daar hoef je geen vrijheidsdress voor te doen.

Als je veulen/enter zich braaf mee laat voeren aan een touwtje, voetjes kan geven, vast kan staan. Dat zijn de dingen die een jong paard moet kennen.
Wat heeft het veulen eraan om een buiging te maken? Wat zulk soort dingen versta ik onder V.dr. en dat bedoelde ontario denk ik ook.
Een voetje geven valt daar niet onder vind ik!

(en dan ben ik van mening dat als je veulen dit in zijn eerste levensmaanden geleerd heeft, hij dat na anderhalf jaar in een kudde lopen niet verleerd heeft. Heeft ie dat wel helemaal verleerd, dan heeft diegene iets fout gedaan!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:28

en in een boek staat (van penquitt) dat het pas vanaf 2,5 mag Schijnheilig Dat is dus niet voor niets!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:28

Lieve jantina... dat noem IK vreijheidsdressuur!!!
Maar goed, voor mij is vrijheidsdressuur meer dan kunsjes.
Ik heb het toch ook niet over knielen enzo???

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:36

jonge paarden moet je gewoon met andere paarden in de wei laten! Liefst met leeftijdgenootjes. Zo voeden ze mekaar op. Kijk naar het paard van Jippie, die is opgegroeid in het wild en is volgens haar super opgevoed.

Over hengsten jong inrijden. Volgens mij kun je best paarden met 2.5 aanrijden maar als je ze daarna maar op rust zet, en hem vervolgens daarna niet overvraagd en als hij der aan toe is! Maar ik begin steeds meer aan mezelf te twijfelen als ik dit zo allemaal lees. heb ik het dan toch verkeerd gedaan allemaal door welshjes met 2,5 aan te rijden?

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:41

Ik vind dat jullie allemaal niet zo achterlijk overdreven moeten reageren, zeg gewoon je mening en waarom en kraak het niet zo giga af!
Ik vind dat het best kan, ze vinden het leuk om wat te leren en je hebt er later profijt van!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:48

Nou Uniek: mijn mening is dat het belachelijk is. En sorry dat dat dan afkraken is, maar ik zeg nu gewoon mijn mening (dat mocht toch volgens jou?).

Denk niet aan wat JIJ leuk vind om te doen met je pony, maar denk in het belang van je pony. Anders had je geen veulen moeten kopen, want voordat ie 3 is kan je er helemaal niets mee.

En als een veulen nog wat mensenschuw is, maakt ook niet uit, want bij een 3 - jarige trekt dat heel snel weg.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:57

Meningen mogen inderdaad gegeven worden Carola, daar is bokt voor.
Maar voor sommige schijnt het moeilijk te zijn HOE ze die dingen brengen.
Wat heeft Ontario nou aan die 'grappige' opmerkingen dat ze al met 7 uur had moeten beginnen?
Dat vraag ik me dan toch altijd af..
Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:16

Het ligt er inderdaad aan wat je onder vrijheidsdressuur verstaat. Ik zou persoonlijk niets doen wat het sper/bottenstelses kan beschadigen doordat je 'niet-alledaagse' (ik zeg expres niet onnatuurlijk want dat zijn het weer wel!) bewegingen wilt zien. De kans van overvragen is bij een jonkie tamelijk groot.

Er bestaat ecchter ook een andere categorie van vrijheidsdressuur en dat is de mentale training. Veulens leren erg snel en gemakkelijk en dus kun je ze al heel snel bepaalde dingen aanleren. En dan niet alleen het voetje geven of aan een halster lopen, maar ook om op commando voorwerpen aan te raken, misschien zelfs te apporteren, ze leren door een labyrinth van balken te lopen, de vluchtreactie omzetten in enge dingen in stilstand te bekijken, zelf de neus in het halster te duwen als je dat hem voorhoudt enzovoorts. Ik denk dat als je bezig gaat, je vanzelf op steeds nieuwe ideeen komt. Persoonlijk zou ik dit soort training doen mbv clickertraining omdat je dan erg goed kunt timen en het veulen dus niet onzeker wordt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:48

vrijheidsdressuur is lichamelijk niet zo verschrikkelijk zwaar.
Geestelijk wel.
De vrijheidsdressuur expert Nathalie penquitt begint ook absoluut niet voor het 2e levensjaar