[LO] Dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

[LO] Dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:44

hoe moet je nou precies een dubbele longe aanbrengen en afzetten?
heb je nou 2 longeerlijne of 1?? ik weet het niet meer...

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:50

2 longerlijnen euhm iemand had er een foto van in 1 van de topic op haw over longeren zal even kijken welk topic dta was maybe kun je haar pben

[HAW] [tinker] nog een dressuur foto van sya dit topic
en dna die ene met 2 longeerlijnen succes

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:56

bedankt, ik zal diegen wel ff pb-en, heeft iemand anders nog wat tips?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:00

je hebt nodig:
- 2 longeerlijnen
- longeersingel
- hoofdstel

Je doet het hoofdstel en de longeersingel om. Je pakt 1 longeerlijn die doe je door de binnenste bitring en klik je vast aan de binnenkant van de longeersingel. De andere longeerlijn maak je vast aan het bit, en doe je door de ring aan de zijkant van de longeersingel en doe je achter zn kont onder zn staart door.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:02

moet je de longeerlijn van binnen naar buiten doen of van naar buiten naar binnen door het bit?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:03

Ik zou de binnenste lijn zeker in het begin direct naar je hand laten lopen.
Zo kun je het paard beter op de volte houden zonder veel druk op het bit te zetten. Ook het rechtrichten gaat zo een stuk eenvoudiger.

Zijn jullie wat verder dan kun je beide lijnen door de ringen doen.
Het longeert wel moeilijker en je moet even de feeling krijgen zonder dat je het paard scheef trekt.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:06

hoe bedoel je dat cowgirl? niet aan de ring vastzetten???

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:42

2 longeerlijnen? Ik heb 1 dubbele longeerlijn Haha!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:48

Ik zou wel de eerste keer met iemand erbij doen die er ervaring mee heeft...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:06

Je hebt 2 longeerlijnen en die foto was van mij Lachen
Maar je kan beter je buitenlijn over de rug van je paard houden zo heb je beter contact met je buitenlijn. Als je hem achter langs doet heb je weinig stuur en kan je dus net zo goed bijzet+1 longeerlijn doen. Dat sturen met 2 lijnen is juist het voordeel van 2 lijnen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:42

Ik heb toevallig vandaag aan mijn instructrice gevraagd of ik een x een priveles kan krijgen met een dubbele longe.
Dus binnenkort kan ik het ook Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:14

Sjonniej schreef:
Je hebt 2 longeerlijnen en die foto was van mij Lachen
Maar je kan beter je buitenlijn over de rug van je paard houden zo heb je beter contact met je buitenlijn. Als je hem achter langs doet heb je weinig stuur en kan je dus net zo goed bijzet+1 longeerlijn doen. Dat sturen met 2 lijnen is juist het voordeel van 2 lijnen


maar als je de longeerlijn achter de kont langsdoet zorg je er meteen voor dat ie zn achterhand er bij houdt. En je kunt hem ook sturen als de lijn achter de kont langsgaat.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:51

Ik ben er zelf ook voor om de longerlijn achter zijn of haar kont langs te doen. Wat is trouwens anders het nut van een dubbele longerlijn?
Misschien een domme vraag, maar ik ben sinds kort ook met hulp bezig om mijn paard af te richten met behulp van dubbele longe, vandaar...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:56

Ik vind het zo onhandig, dat als je de longeerlijn om de achterhand doet, dat je een onrustige "verbinding" hebt met de mond. Doordat het achterbeen de longe steeds laat bewegen.
Daarom ben ik gestopt met dubbele en longeer weer met enkele.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:48

verootjoo"]
maar als je de longeerlijn achter de kont langsdoet zorg je er meteen voor dat ie zn achterhand er bij houdt. En je kunt hem ook sturen als de lijn achter de kont langsgaat.
[/quote]
Jah maar als je een longeersingel aandoet en je doet de staartriem 'goed' strak dan kan hij zijn achterhand niet vergeten en een tikje met de zweep wil ook nog weleens wonderen verrichten!
[quote="jantina schreef:
Ik vind het zo onhandig, dat als je de longeerlijn om de achterhand doet, dat je een onrustige "verbinding" hebt met de mond. Doordat het achterbeen de longe steeds laat bewegen.
Daarom ben ik gestopt met dubbele en longeer weer met enkele.

Jah dat vindt ik ook!! Je paard heeft er last van omdat hij loopt...de hele tijd krijgt hij 'ophoudinkjes' in zijn mond!!

Ishanti
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:13

xcynthiax schreef:
hoe bedoel je dat cowgirl? niet aan de ring vastzetten???



Nou gewoon van de bitring naar je hand.

Ik longeer sinds kort ook met dubbele lijn, 1 lijn van bit naar mn hand, en andere van bit, achter benen langs onder staart door naar mijn hand, en ik moet zeggen ze reageerd er goed op hoor.. ze is pas 3enhalf.. lieve schat ze laat ook alles toe, ze schrok wel een paar keer maar met wat kalme woorden heb ik dr weer onder controle..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:18

Sjonniej"]
[quote="verootjoo"]maar als je de longeerlijn achter de kont langsdoet zorg je er meteen voor dat ie zn achterhand er bij houdt. En je kunt hem ook sturen als de lijn achter de kont langsgaat.
[/quote]
Jah maar als je een longeersingel aandoet en je doet de staartriem 'goed' strak dan kan hij zijn achterhand niet vergeten en een tikje met de zweep wil ook nog weleens wonderen verrichten!
[quote="jantina schreef:
Ik vind het zo onhandig, dat als je de longeerlijn om de achterhand doet, dat je een onrustige "verbinding" hebt met de mond. Doordat het achterbeen de longe steeds laat bewegen.
Daarom ben ik gestopt met dubbele en longeer weer met enkele.

Jah dat vindt ik ook!! Je paard heeft er last van omdat hij loopt...de hele tijd krijgt hij 'ophoudinkjes' in zijn mond!!
[/quote]

De staartriem heeft toch niks te maken met het gebruik van de achterhand, en ik heb niet eens een staartriem aan mn longeersingel. En die onrustige verbinding valt ook wel mee, dat zou dan met een pessoateugel ook zo zijn. Als hij de hele tijd ophoudinkjes in zn mond krijgt doe je iets niet goed volgens mij.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:45

neej maar als jij je longeerlijn(buitenhand) goed onder controle hebt dan 'trekt' dat been aan de longeerlijn tog??

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:46

Dat probleem had ik ook altijd, omdat mijn paard snel over de buitenschouder "wegviel" en ik dan mijn buitenlijn vrij strak moest houden.
Ik merkte dan wel dat hij eigenlijk steeds een flinke ophouding kreeg en daardoor niet meer lekker ontspannen kon worden.
Ik longeer dus nu bijnas nooit meer, maar dat vind ik wel jammer eigenlijk. Heeft iemand een oplossing voor het wegvallen+buitenlijn/achterbeen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:17

Ishanti"]
[quote="xcynthiax schreef:
hoe bedoel je dat cowgirl? niet aan de ring vastzetten???



Nou gewoon van de bitring naar je hand.

Ik longeer sinds kort ook met dubbele lijn, 1 lijn van bit naar mn hand, en andere van bit, achter benen langs onder staart door naar mijn hand, en ik moet zeggen ze reageerd er goed op hoor.. ze is pas 3enhalf.. lieve schat ze laat ook alles toe, ze schrok wel een paar keer maar met wat kalme woorden heb ik dr weer onder controle..
[/quote]

Nogal gevaarlijk als je het mij vraagt ! Alles gaat zwabberen en je paard gaat er supermakkelijk instaan. Nee, je kan ze beter gewoon zonder slof ofzo via het bit door de longeersingel naar je hand, daar is die singel immers voor.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:22

Citaat:
Jeppy:
Dat probleem had ik ook altijd, omdat mijn paard snel over de buitenschouder "wegviel" en ik dan mijn buitenlijn vrij strak moest houden.
Ik merkte dan wel dat hij eigenlijk steeds een flinke ophouding kreeg en daardoor niet meer lekker ontspannen kon worden.
Ik longeer dus nu bijnas nooit meer, maar dat vind ik wel jammer eigenlijk. Heeft iemand een oplossing voor het wegvallen+buitenlijn/achterbeen??

Je buitenlijn over de schoft van je paard heen doen, zodat je goed contact heb zonder onderbreking met je paard zijn mond

Ishanti
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:43

Fellor"]
[quote="Ishanti"][quote="xcynthiax schreef:
hoe bedoel je dat cowgirl? niet aan de ring vastzetten???



Nou gewoon van de bitring naar je hand.

Ik longeer sinds kort ook met dubbele lijn, 1 lijn van bit naar mn hand, en andere van bit, achter benen langs onder staart door naar mijn hand, en ik moet zeggen ze reageerd er goed op hoor.. ze is pas 3enhalf.. lieve schat ze laat ook alles toe, ze schrok wel een paar keer maar met wat kalme woorden heb ik dr weer onder controle..
[/quote]

Nogal gevaarlijk als je het mij vraagt ! Alles gaat zwabberen en je paard gaat er supermakkelijk instaan. Nee, je kan ze beter gewoon zonder slof ofzo via het bit door de longeersingel naar je hand, daar is die singel immers voor.
[/quote]

Ja klinkt ook gevaarlijk, ik raad t ook niet iedereen aan hoor, en zeker niet als je een onrustig paard hebt. Ach gut Ik weet alleen dat het bij mijn Isha op die manier heel goed gaat. Ik krijg dr kalm met alleen mijn stem, en ze slaat nooit op hol..zelfs niet als ze heel erg schrikt. Ik bof echt met haar.

En wat dat zwabberen betreft. Ik ben continue bezig met meer lijn geven en lijnen terugnemen hoor, zowel de kont-lijn als dr hoofd lijn (om t zo maar ff te formuleren) en ja, het kost wat behendigheid haha

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:04

Ik longeer dus ook met dubbele lijnen. En heb voor de veiligheid juist mijn binnenlijn rechtstreeks van bit naar mijn hand lopen. Zo heb ik volgens mij en volgens de instructrice juist meer controle om haar bij eventuele schrikbewegingen bij me te houden.
Mijn paard kan wel nerveus uit de hoek komen en dit lijkt me juist fijner.
Waarom zou dit juist gevaarlijk kunnen zijn?

Ishanti
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:09

Coby schreef:
Ik longeer dus ook met dubbele lijnen. En heb voor de veiligheid juist mijn binnenlijn rechtstreeks van bit naar mijn hand lopen. Zo heb ik volgens mij en volgens de instructrice juist meer controle om haar bij eventuele schrikbewegingen bij me te houden.
Mijn paard kan wel nerveus uit de hoek komen en dit lijkt me juist fijner.
Waarom zou dit juist gevaarlijk kunnen zijn?


Ik denk dat er met de buitenlijn, zolang die niet via de singel loopt maar alleen via de bips, (haha) er meer gevaar is, dan met de binnenlijn rechtstreek naar je hand. Als je paard gaat draaien, draait ie met zn achterhand zo het touw om zn benen. Maar gelukkig doet Isha dat niet.

Ik heb het heel rustig met dr gedaan, waardoor ze er nu al aan gewend is, na een paar keer oefenen. Het blijft risicovol hoor...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:48

Als je paard met de benen in de longeerlijn komt is het omdat je onvoldoende contact hebt met je paard en is het je eigen fout. De lijn mag nooit zo laag komen te hangen dat die ter hoogte van de benen slingerd Lips are sealed