[LO] Overkruist aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

[LO] Overkruist aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 17:03

Viking gaat sinds kort telkens overkruis aan de longeerlijn.Ik laat hem iedere keer opnieuw aanspringen,dan gaat die goed en ineens springt hij weer over in overkruis.
Ik weet nu niet meer hoe ik hem dat af moet leren.
Hij doet het op alle twee de kanten,met en zonder bijzet teugels.
Ik moet nog wel zeggen dat hij nu pas 3 en een half is.
Onder het zadel doet hij het wel goed.

Weet iemand hoe ik dit af moet leren?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:38

Speel eens wat met de bijzets, binnen of buiten ietsje strakker zetten KAN helpen, hoeft niet.
En ik weet niet of hij aan de dubbele longe gewend is en of jij dat kent, maar met de dubbele longe heb je wat meer te vertellen en zal het makkelijker gaan.
Als je de dubbele longe niet kent, niet zonder begeleiding eraan beginnen.
Als het niet lukt met ietsje naar binnen of buiten stellen, dat zou kunnen omdat ik aanneem dat hij mijn zijn achterbenen omspringt, en dan gaat het om de buiging in zijn lijf en niet de stelling die hij heeft.

Beetje vaag opgeschreven ik hoop dat je het begrijpt.

Probeer te bedenken hoe je stelling hebt in galop als je rijdt en kijk of je zo iets kan doen ermee.

Verder consequent zijn, als hij omspring meteen terug naar draf en opnieuw aan laten springen.

Succes.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 18:26

Dubbel longe doe ik ook wel eens met hem en daar doet hij het soms mee,ik wil dat hij het gewoon natuurlijk ook kan.
Wat jij zegt over het spelen met de bijzet's,dat doe ik dus ook al,maar hij dramt daar toch gewoon doorheen[fjord he].
Met rijden springt hij altijd goed aan,dat doet hij eigenlijk al vanaf het begin met inrijden,ik weet niet of het een beetje met het puberen te maken kan hebben,en dat hij nu dus schijt aan mij heeft,alhoewel ik hem toch flink aanpak.

Iig bedankt met het meedenken,ik zal dadelijk wel weer met de dubbel longe aan de slag gaan,en dan maar kijken hoe hij het doet.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:22

Kijk dan ook of je de longe onder druk heb. Het is voor het paard zeer iritant en onhandig om steeds naar binnen te worden getrokken door de druk aan de binnenkant en dat hij niet naar binnen mag. Je brengt het zo geheel uit evenwicht wat vooral in galop een probleem is. Waardoor hij gekruist gaat galopperen. Om maar een buiten voor been paraat te hebben, om zich tegen te houden. Want doordat hij niet naar binnen mag. Gaat hij het gewicht naar buiten verplaatsen om zo de druk op te vangen. En als hij dan nog rukken krijgt ook. Dan moet hij wel overkruist gaan. Anders valt hij over zijn schouder heen.
Dus longe(touw) los en van achteren naar voren houden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:37

ik heb dat probleem met een jonge pony, maar dan onder het zadel... Opnieuw aanlaten springen was leuk, maar hielp niet omdat ze het bleef doen. We waren zeiknat! Zodra ik iets van gewicht of been of stelling verander, springt ze over. Extra erg als zij probeert over de schouder weg te lopen want dan moet je extra hulpen geven en je raakt zelf ook uit balans... Ben weken bezig geweest (rijd pony maar 2 hoogstens drie keer per week en ze wordt ook door anderen gereden) Ik werd er gefrustreerd van.
Ik laat het voltes galoperen nu even zitten... Alleen overgangen rijden (ook naar galop en terug om haar sterker te maken) en dan maar hoefslag volgen... Dan probeer ik het later, als ze soepeler en sterker is, het wel weer. Nu gaat ze er misschien in blijven hangen als ik blijf proberen...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:30

het heeft te maken met de balans van je pony Hyper!
wat je kunt proberen is om hem langzaam te laten draven, en dan rustig aan te laten springen, en laat hem dan (als hij goed zit) rustig doorlaten galopperen en niet te veel opjutten,
succes

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 12:50

De longeerlijn heb ik altijd losjes,dus ik trek hem niet om of zo,en galopperen is nooit zijn beste kant geweest aan de longeerlijn,je moet hem echt opjutten om in galop te gaan,en als hij eenmaal in galop zit dan moet ik achter hem aanrennen bij wijze van spreken om hem in galop te houden.
Ik hou de cirkel zo groot mogelijk,dus ik probeer hem zo goed mogelijk in balans te houden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:30

Dan is hij nog niet aan de galop toe. Doe eerst veel stap en draf werk aan de longe. Pas op het moment dat hij zelf aan geeft het aan te kunnen. Kun je aangaloppeeren.
Mijn paard is ook moeilijk in galop. Het was meer springen en bokken dan galopperen. Gewoon omdat hij het zo moeilijk vind. Zelf longeer ik altijd los in een kleine ruimte. Hoewel ik nu wel aan de longe longeer.
Op momenten dat hij zelf aan sprong. Vroeg ik hem een paard stappen door. Nu kan hij rustig verzameld en gestel een volte van 10m doorsnee galopperen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:21

willem springt ook steeds overkruist aan. dat doetie ook alleen aan delonge enniet onder het zadel. maar mijn paard is toch echt 15,5, dus het is niet van het puberen en ookniet om datie daar nog nie aan toe is.. want hij heeft het wel goed gedaan.
ik longeer hem ook op de nh manier.. dus zonder halster touw alles.. en dan doetie het ook.. dus het is in dat gevalgeen kwestie van teveel aan de lijn trekken of weet ik ut..
hij doet het de ene keer wel en de andere keer nie.. en er uit krijgen lukt me niet..
ik geef hem almeer stelling naar binnen met de bijzet, hijloopt ook gewoon normaal. nietoverhaast.. hij is al nie een van de snelste Haha!
maar het zal in dit geval wel gewoon dwarsigheid zijn...

maar tis wel eenlastig probleem.. en al helemaal bij vik lijkt me Haha!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:02

gekke_koei schreef:

maar tis wel eenlastig probleem.. en al helemaal bij vik lijkt me Haha!


Hij is idd alleen hier lastig mee,maar ik ga deze week nog naar mijn nieuwe stal,en dan ga ik er is goed aan werken.
En anders zet ik Scherps er wel aan Haha! Schijnheilig

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:39

mijn paard doet het ook af en toe....