[NH] iemand tips?? dominantiprobleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:21

Opzich kan jij je paard niet minder dominant maken, zo is het paard eenmaal. Wat wel kan is ervoor zorgen dat je geen last meer hebt van die dominantie, dat kan door duidelijk te maken dat jij hoger staat in deze rangorde.

Hert makkelijkst, en iig het begin is, dominantie spelletjes spelen, zoals paarden (vooral jongen paarden) in de kudde ook met elkaar doen.
Het spel kan je plekje beroven noemen.

Dat is namelijk precies wat je doet, wanneer het paard ergens een plekje heeft gevonden om te staan, loop jij op je paard af, lekker dominant (je moet jezelf dus goed voelen, en zeker niet onzeker zijn) jezelf groot maken en met een zekere pas op je paard aflopen, terwijl je m in de ogen kijkt.
Wanneer je paard gaat lopen ga jij op de plek staan waar je paard stond, staat zij weer stil dan doe je weer het zelfde!

Ik wens je veel succes!
Voor verdere vragen kan je ook op www.natuurlijk-ruiterschap.nl zijn, daar zitten alleen maar mensen die zich bezig houden met narural horsemanship.



klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:14

Ik kan niet veel meer aanvullen op wat Cassidy gezecht heeft!
ruimte is heel belangrijk voor paarden, je kan ze er me belonen, en me straffen. door hun persoonlijke ruimte te vergroten danwel te verkleinen, of door je eigen ruimte te verkleinen dan wel te vergroten!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:39

aanvulling:

een leadrope of carotstick worden als verlenging van ons lichaam gebruikt, een zweep kan je daar net zo goed voor gebruiken. Als ik bij iemand kom met paarden die ineens wilt zien wat ik kan (heb ik mijn spullen niet bij) dan gebruik ik ook een longeer zweep, als verlenging van mijn lichaam.

Dus het hangt er vanaf hoe je bepaalde hulpmiddelen gebruikt. een leadrope en of carotstick kan ok heel erg verkeerd gebruikt worden, noem je het dan nog NH?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers