[AR] Beleren (kar+zadel)--> Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

[AR] Beleren (kar+zadel)--> Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 14:00

Laatst had ik met Miekjuh hier op bokt een kleine discussie over wat nou effectiever is met het beleren van paarden die zowel voor de kar als onder het zadel gebruikt gaan worden.

Begin je in dat geval aan de lange lijn (dus beginselen met voor de kar) of kun je beter beginnen met zadelmak maken!??

Wat lijkt/vinden jullie effectiever en waarom?? Of hebben jullie nog een geheel andere inbreng!?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:08

Ik ken een aantal mensen die hun paarden eerst zadelmak maken en daarna pas voor de kar. De motivatie hiervoor is dat het veiliger is om een paard voor de kar te zetten dat al bekend is met de nodige hulpen. Onder zadel zou je meer te vertellen hebben (makkelijker de controle kunnen houden en als het fout gaat, is een paard minder gevaarlijk dan paard met wagen erachter).

Maar laatst had ik het er met iemand over en toen zijn we tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Als je er maar de tijd voor neemt en niks overhaast.
Wel zijn we eerst met deze pony gaan wandelen en gaan longeren. Maar het lijkt mij vrij logisch dat je dat ook doet alvorens je je paard zadelmak maakt.

Zijn pony's lopen voornamelijk voor de kar en het berijden komt voor hem op de tweede plaats. Wij zijn toen dus ook eerst begonnen met de lange lijnen en gaan komende zomer een start maken met het inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:08

Ik zou altijd beginnen met eerst wennen aan een hoofdstelletje en dan met een singeltje aan de lange lijnen longeren. Maakt niet uit of je nou een paard wil beleren voor de kar of onder het zadel, de basis is hetzlefde. Hierdoor leert je paard stemhulp koppelen aan teugelhulp en bovendien went het aan druk door de lijnen tegen zijn buik, waar straks jouw benen eventueel liggen. daarna zou ik er voor kiezen hem eerst zadelmak te maken en daarna pas voor de kar te beleren. Da's bij ons op stal altijd de beste methode gebleken omdat het paard dan beter begeleid en gerustgesteld kan worden en het direct contact heeft met een persoon die hem bekent is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:43

Eerst voor de kar en dan onder zadel. Waarom? Trekken is stukken gezonder voor een paard dan dragen, minder belastend. Ze krijgen er erg goed spiergebruik van zonder dat ze de belasting op hun rug krijgen. Bovendien kan je voor de kar al beginnen met 2.5 jaar Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:25

Toch vind ik het trekken van een kar ook best belastend, mits je met een sulky begint.

Danno is beleerd op een stal waar ze liever een wat zwaardere marathon wagen gebruiken.
Tel dat gewicht en het gewicht van de 2 a 3 personen erbij op en je hebt een behoorlijk vrachtje.

Zelf denk ik dat het beter is om hem eerst voor de wagente zetten.
Paard leert hierdoor goed op eigen benen te open en zijn evenwicht te vinden zonder dat er een wiebelende ruiter opzit. We heten tenslotte niet allemaal Jos Lansink of Anky van Grunsven Tong uitsteken .

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:05

Ik ben ben langzamerhand aan het beginnen met mijn twee en een half jarige merrie. Ik leer haar nu eerst de stemhulpen, stap, draf, halt, voorwaarts= sneller, hoooo = langzamer.
Ik wandel met haar langs de weg, is leuk, onbelastend en ik maak haar verkeersmak. (is ze eigelijk al)
Ik leer haar met lange lijnen en een schoftje het sturen en het wennen aan de zweep.

Ze gaat dan van het voorjaar eerst voor de wagen, later in de zomer kan ik er dan nog wel op gaan zitten.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 20:15

Met voor de kar beleren bedoel ik niet meteen ook een kar erachter zetten. Er wordt begonnen met een tuig op door de bak lopen. De stemhulpen aanleren en de druk van de teugels en het bit en natuurlijk de hulpen aan de hand opvolgen. Vervolgens komt er dan een houten balk achter te liggen die later wordt opgevolgd door een band, waarna een sleep en daarna is pas het 'karren'-spul aan de beurt.

Magoed....had zelf dus ook het idee dat beginnen voor de kar effectiever was. Ten eerste kun je inderdaad eerder beginnen. Je paard wordt minder snel in een keer belast en het kan wennen aan je stemhulpen (naar mijn mening worden ze dan ook gehoorzamer, meer respect). Daarna kun je onder het zadel verder en kun je door die stemhulpen je paard al een hoop wijs maken.....leek mij makkelijker.

Maar de ander kwam dus met dat haar onder het zadel effectiever leek. Aangezien je dan meer te vertellen hebt over je paard en je vanaf die plek je paard een hoop kan leren, waarna je voor de kar voordeel hebt van je werk onder het zadel....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:11

Da's toch ergens logisch? Als je er niet meteen een paardentram achter knoopt maar met beleid te werk gaat is trekken juist erg goed voor een jong dier

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 21:22

Jah magoed, aangezien sommigen hier het anders opvatten volgens mij.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:17

misschien is voor de kar ook slimmer om eerst te doen, JUIST omdat je eignelijk alleen maar contact hebt met de mond. Misschien als je een schrikachtig paard hebt, en je gaat eerst rijden, krijgt je paard een vertrouwd gevoel met het vele contact dat je met je paard hebt...

maar als je dan ineens alleen ECHT bit contact hebt, dat het beesie in paniek raakt, omdat hij veel meer contact gewend is. En dus niet gerust gesteld kan worden door het weinige contact

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:45

ik ben al bezig met mijn merrie aan de lange lijn, bitje in, zadeltje erop, tuig er op, hulpen aanleren enz.( vanaf haar 2e al)
in het voorjaar is ze 3 en dan ga ik haar licht western aanrijden.( ik zit er nu dus niet op!) voordeel van western is dat er veel met de stem gebeurt ( bij mij althans) diezelfde commando's kunnen dan worden gebuikt bij het aangespannen rijden.
het beleren voor de wagen laat ik doen omdat ik daar niet voldoende ervaring in heb. heb wel mijn koetsiersbewijs behaald, maar dat deed ik met goed aangespannen paarden en dat is toch wat anders.
degene die haar gaat beleren moet wel mijn commando's gaan gebruiken, voor hem even omschakelen maar lijkt me geen probleem. overigens heeft hij graag dieren die al onder het zadel zijn, ze kennen al veel en weten wat voorwaart gaan is. als het ff meezit ben ik dan ook al met haar langs de weg gereden waardoor ook dat niet meer zo heel nieuw is.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:22

Wij zijn bij de hengst begonnen met aangespannen. Zodat hij voor het dekseizoen van vorig jaar al wat kon leren (ruim 2,5). Toen heeft hij gedekt. En daarna hebben we het weer opgebouwd. Nu voor de dekperiode zal hij al wel wat leren, maar pas erna ga ik hem echt inrijden.

Maar ik denk dat ik wel altijd eerst zal beleren voor de kar, en daarna onder het zadel denk ik. Tegelijkertijd kan trouwens ook wel. Dat hebben wij ook weleens gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:35

Ik heb mijn haflinger destijds eerst beleerd voor onder de man, had het mennen nog niet echt ontdekt toen. Maar ben vrij vlot overgestapt op het beleren voor de wagen. Maar als je maar rustig je gang gaat, en ze de stemhulpen goed leert. Maakt het volgens mij niet zo heel veel uit.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:11

Ik ben met Shay nu pas begonnen met he beleren voor de wagen. Echt een reden daarvoor heb ik niet , het kwam toevallig zo uit (geld e.d) Ben nu bezig met d'r te laten wennen aan de broek , omdat ze daar nogal bokkerig Extreme duivel op is soms. Maar dat gaat al een stuk beter gelukkig Haha! Het lijkt me wel wijzer om ze eerst voor de kar te beleren en dan pas onder het zadel , i.v.m. het gebruik van de spieren. Wat voor mij wel een vraag is , is als je ze eerst met een stang bit beleerd voor de wagen , of ze dan niet te "hard" zullen worden in de mond als je ze met een trens bit gaat rijden. Verward Ik ben namelijk altijd bang dat ze dan hier niet meer op reageren.
Ik heb er verder geen ervaring mee , maar dit lijkt me zo. M'n shets zijn gelijk met stang beleerd (ook als 1e bitje een rubber stangetje) omdat er toch niet op gereden word. Maar ik vraag me af hoe dat straks met Shay zou gaan , zou ze dan nog wel op haar gewone bit reageren? Nagelbijten / Gniffelen Ik moet haar binnenkort wel aan dat bit en het hoofdstel (oogkleppen) gaan laten wennen. Anders gaat het helemaal lang duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:17

Vraag Albert en Ilindra anders eens, die hebben veel ervaring hiermee.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:02

Dennis is voor de kar en onder het zadel tegelijk beleerd. Hij was toen 3,5. Hij werd tegelijk zadel en tuig mak gemaakt. Tegen de tijd dat onder het zadel ook echt rijden werd werd het mennen ook echt mennen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, het is echt prima gegaan. Tammy en Max zijn ook voor de kar en onder het zadel beleer. Pauleen heb ik toen ze bijna 3 was eerst voor de kar beleerd.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:22

Shayla, als je het goed doet zul je niet echt iets merken tussen de beide bitten. Ik leer mijn jonge paard eerst sturen op een trens, zodat ze dat in de gaten heeft. Vervolgens wissel ik het hoofdstel en het bit.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:09

een stang is zo sherp als de hand van de menner!

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:41

Shay is nu ong. een jaar echt goed onder het zadel en het "sturen" gaat redelijke goed. Het echte voor de wagen zetten laat ik door een ervaren persoon doen (degene die ook de shets heeft gedaan) Maar wat zou het wijste zijn ? Oefenen met de leidsels op het 1e gat of door de ringen? Ik heb altijd geleerd je kan de leidsels altijd nog lager zetten maar hoger niet. Niet dat ik van plan ben om ze gelijk onderin te zetten want dat is natuurlijk onzin. Ik heb het wel een keer gehoord van iemand die dat gedaan heeft Boos! Ik doe in het weekend eerst eens het hoofdstel met die kleppen om en ga met d'r over het erf heen wandelen. Ben benieuwd hoe ze reageerd! *LOL*

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 21:13

Citaat:
Vraag Albert en Ilindra anders eens, die hebben veel ervaring hiermee.

Bedankt!! Maar zit er nu nog niet zo mee, het was meer een discussiepunt die hier naar boven kwam! En was benieuwd hoe anderen erover denken...