[VD] Hoe laat ik mijn Haflingermerrie knielen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

[VD] Hoe laat ik mijn Haflingermerrie knielen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 15:07

Hoi,
Ik ben bezig met mijn haflingermerrie kunstjes te leren, ze kan al voetjes geven en ze loopt goed met je mee en gaat stilstaan als ik ook stop. Ik wil haar nu leren knielen. Maar ik heb geen idee hoe ik dan moet aanpakken, ik beloon haar altijd met een aai en soms met een stukje brood.Maar als iemand tips heeft, heel graag.




Groetjes Marlies [/b]

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:10

ik zou het niet weten, mar wil het ook heel graag weten!ik vind vrijheidsdressuur echt super gaaf! en wij willen het de falabella van mijn vriendin leren, maar we hebben geen idee hoe! Verward Verward Verward

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:32

wat bedoel jij met knielen? in vd termen is dat op twee knieƫn en daarvoor is het het handigst om eerst het compliment te kunnen. verder zijn er genoeg sites en topics over hoe dat moet..

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:25

zoekfunctie gebruiken. Knipoog
VD valt ("helaas") absoluut niet zo 123 op internet uit te leggen.
Het boek Paardenschool van Nathalie penquitt is een absolute must op Vd-gebied *LOL* !. succes

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:36

idd zoekfunctie gebruiken Tong uitsteken
maar kijk ook eens op: www.pink-horizon.com (als ik het goed heb Verward )
Daar staan ook goede tips op

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:45

Of de site van Joyce: www.joyce-online.info , is ook heel goed
En idd de zoekfunctie kan je ver brengen, en het boek van Nathalie Penquitt is ook heel duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:37

Goed dat je al een begin hebt gemaakt met het basiswerk, dus eigenlijk niets meer dan de goede opvoeding van een paard. Daarbij horen netjes meelopen, halthouden op een stem- of visuele hulp, achterwaarts stappen als jij dat vraagt (en zonder hem aan te raken!) en te blijven staan terwijl jij, zonder het halstertouw vast te houden, vrij om hem heen loopt.

Het knielen op twee knieen is in principe niet moeilijk voor een paard, hoewel zwaarder dan het compliment (waarbij hij op 1 knie rust en het andere voorbeen naar voren strekt). Het aanleren is echter ingewikkelder, omdat je hierbij via via moet werken. Je kunt je pony namelijk op geen enkele manier duidelijk maken hoe hij plotseling op twee knieen moet gaan staan. Tenzij je twee touwen pakt, die om de voorpootjes doet en trekken maar... Knipoog Knielen leer je daarom of via het compliment, of via het liggen, of via de berggeit.

Als je een beloningssignaal gebruikt voordat je de beloning geeft (zoals gebruikelijk bij clickertraining, hoewel dat signaal niet per se een click hoeft te zijn, je kunt ook een apart woordje daarvoor kiezen dat je alleen nog gebruikt als er een beloning volgt), dan kun je je pony heel precies zeggen voor welk moment in de beweging hij beloond wordt. Dus voor het moment dat hij tijdens het gaan liggen met zijn knieen net even voor de achterhand de grond aanraakt. Dan onderbreek je die beweging met het beloningssignaal en de beloning en je paard knielt, in plaats van dat hij gaat liggen. Vervolgens moet je dit over enige tijd herhalen, waarbij je steeds duidelijke hulpen geeft voor het knielen. Op een gegeven moment hoef je alleen nog maar de hulpen te geven, en je pony knielt.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat hij graag (en uit zichzelf) gaat liggen om bijvoorbeeld te rollen. Anders is het toch aan te raden om het via het compliment of de berggeit te doen. En daarvoor is het boek van Penquitt erg handig. De titelgegevens en een bespreking van de inhoud is ook te vinden op
http://www.telebyte.nl/~nieuweme . Daar komen trouwens ook binnenkort beschrijvingen van de VD-oefeningen te staan, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Veel succes!