[LO] Drammen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

[LO] Drammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 23:37

Mijn Tinker dramt heel erg met longeren. Met het begin in stap is geen probleem maar als ze eenmaal heeft gerdraafd en ze moet terug naar stap blijft ze dribbelen.
En probeert dan steeds weer wat sneller te gaan lopen.
Ook wil ze af en toe vanuit draf in galop gaan als ze dan niet terug wil in de draf en harder gaat galopperen laat ik haar op de muur af lopen, dan stopt ze en als ik dat 2x gedaan heb doet ze het niet meer.
Maar ik vind het niet prettig dat ik iedere x zo moet ingrijpen.
Heeft iemand tips? Meestal loopt ze of dat hardere nerveuze of heel erg zachtjes....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:24

Tegen de muur laten op lopen is goed. Probeer dat af te bouwen. Dus al hij te hard gaat. Ga je voor de kruis lopen en zo nodig kun je hem met de zweep voor hem nog duidelijker maken. Op het moment dat hij goed loopt, doe je de zweep weer achter de kont en ga je bij de kruis lopen. De afstand maakt hierbij als het goed is niet uit.
Wil hij niet vooruit. Ga dan achter de kont lopen. Maak je groot en drijf hem daar naar voren. En net als het tegen houden ga je daarna weer bij de kruis lopen.

Na een poosje heeft hij vanzelf door dat hij beter gewoon kan luisteren.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 15:23

Oh, dan heb ik het met de muur gelukkig goed aangepakt!
Ik vind het belangrijk dat ze remt wanneer t nodig is en dat is echt een beetje haar probleem. Bedankt voor je uitleg.
Eind v.d. week ga ik het zo proberen. (we longeren maar 1x in de week)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:26

Heel goed dat je dat belangrijk vind.
Vaak is je eerste actie goed. Je moet nooit tegen je gevoel in gaan werken. Dan gaat het inderdaat mis. Maar veel problemen kun je door goed te kijken en reageren, makkelijk zelf oplossen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 19:38

Gelukkig wordt ik in het longeren ook steeds handiger en heb ik ook wel les genomen daarin toen we Flan net kregen.
Ze gaat nu gewoon haar truckendoos openen en ons een beetje uitproberen, ondanks ze toch graag werkt voor ons.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:26

Wat wel wil helpen is even : Lange lijn, aandacht op iets anders vestigen (dan je paard) even diep ademhalen en ontspannen. Vaak nemen paarden dat over en vallen terug in stap.

paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:42

Probeer eens aan de hand over het erf met je stem met Duidelijk stap te zegge en dan stappen en draf dan draven. Met longeren veel je stem gebruiken zo van rrrrruuussstiggg maaaar..

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 13:07

An_J schreef:
Wat wel wil helpen is even : Lange lijn, aandacht op iets anders vestigen (dan je paard) even diep ademhalen en ontspannen. Vaak nemen paarden dat over en vallen terug in stap.


Hoe bedoel je dat lange lijn? Bedoel je dat ik de longeerlijn dan echt moet laten vieren?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 13:38

paardeloverr schreef:
Probeer eens aan de hand over het erf met je stem met Duidelijk stap te zegge en dan stappen en draf dan draven. Met longeren veel je stem gebruiken zo van rrrrruuussstiggg maaaar..


Zo op het erf doet ze het wel maar met het longeren denk ze gewoon regelmatig ik wil in galop en dat doet ze het steeds...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:25

als ze zo graag wil galloperen, dan zal ze galloperen! laat haar maar flink galloperen, tot ze niet meer wil, en hoiu haar dan toch nog een paar rondjes extra in galop, wedden dat ze het danniet meer leuk vind?

dit zou ik trouwens zelf pas doen als het op een andere manier echt niet werkt, maar als ze blijft drammen en harder wil lopen, en je krijgt haar niet in een normale stap, dan heb je grote kans dat dit helpt

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 11:11

Vrijdag heb ik haar weer gelongeerd en nu is ze heel braaf geweest.
Ik heb veel meer overgangen stap - draf gemaakt en stap - halt.
En alleen op het laatst voor het van hand veranderen heb ik haar even een poosje laten galopperen (daarna nog wel een paar rondjes stap en draf.) Ik heb geprobeerd om er zo meer 'rust' in te krijgen en denk dat het wel is gelukt zo..
De 2 x dat ze uit zich zelf ik galop ging kreeg ik haar terug op mijn stem.