[nh] welke methode kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[nh] welke methode kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:03

Ik heb een schat van een paard, maar wel ene met een kronkel. Ze is voordat wij haar kochten niet zo goed behandelt geweest .Dat is de reden dat we ze gekocht hebben want ze is eigenlijk alles wat ik niet wilde ,een schimmel (ik zie graag een donker) groot 1.70 (ik heb graag eenklein en fijn)maar goed de klik was er. Ze is enorm lief bijten trappen staat niet in haar woordenboek.Het probleem is eigenlijk dat ze erg veel slaag heeft gehad en dat ze daardoor(denk ik) als het ware blokkeert.ze zal b.v met grondwerk oefeningen heel lang meewerken tot ze besluit dat het genoeg is en ze naar de andere paarden toewil ,ze sleept je dan met touw en al voort tot het hek van de wei. In het begin was dat met longeren ook zo . longeren betekende meestal dat ik op mijn buik door de bak getrokken werdt door haar,maar dat is goed gekomen .Ook het niet willen vaststaan en dan zich achterover laten vallen is over.ze laat zich ook fatsoenlijk opzadelen. De eerste keer dat ik dat deed is ze opgezadeld enal dwars door de stroomdraden de wei ingerend ,van het hoofdstel waren alleen nog stukjes van 10 cm over ik kon gelijk een nieuw halen.maar ook daar zijn we over.ik zou eigenlijk graag een cursus van N.H gaan volgen maar weet dus niet welke, en waar een trailer zou ik evt. kunnen lenen maar de keren dat ze daar mee is geweest met haar vorige eigenaar ,is om gedekt te worden .Ze is toen op de trailer geslagen en er is veel geweld gebruikt .Ze was toen niet van mij ik ben toen ziek van die affaire geweest heb ook ruzie gehad met haar eigenaar.Toen ze terug kwam lag haar neus open van de praam wonden over haar lijf.Dus kortom op de trailer krijg je haar niet ook hier blokkeert ze .Ze wordt precies een blok beton en leg haar hoofdop het dak van de trailer ,je krijgt er geen beweging in.Het trieste is eigenlijk dat ze ook enkel mij maar vertrouwt en dat is dus lastig als ik op vakantie gaat.Ook met haar van en op de wei zetten, daar gaat ze alleen heen iemand doet de stal open en dan gaat ze wel naar de wei of ze loopt met haar grote vriendin mee.Alleen met mij wil ze aan een touw lopen kortom eigenlijk is het een groot uitgevallen schoothond. Maar om ze op een cursus te krijgen zal ze toch eerst de trailer in moeten en dat is dus het probleem.O,ja voeren in een trailer helpt niet ze is niet erg geintereseerd in eten,ze eet wel maar niet zodanig graag dat dat nou een goede beloning zou zijn.Wie weet raadt of kan mij iets aanbevelen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:40

ik heb zelf les van Lynn en Marjan Apple... http://www.naturalhorses.com Je zou hun misschien eens om advies kunnen vragen...

En ik werk ook via clickertraining... daar kan ik je alles over uitleggen... ik heb pas weer een zeer intensieve "opfris-les" gehad... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:19

dank je. Zal eens een kijkje op hun site nemen de clicker training ken ik van met de honden. Ik heb dat eens op het paard uitgeprobeerd en dat werkte niet.Maar ik ook T.Touch ge probeerd, mijn oude paardje ontspande daar helemaal van.Deze vindt het maar niks . Poetsen vindt ze wel goed maar ik heb de indruk dat ze er niet van geniet.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:24

silvana schreef:
dank je. Zal eens een kijkje op hun site nemen de clicker training ken ik van met de honden. Ik heb dat eens op het paard uitgeprobeerd en dat werkte niet.Maar ik ook T.Touch ge probeerd, mijn oude paardje ontspande daar helemaal van.Deze vindt het maar niks . Poetsen vindt ze wel goed maar ik heb de indruk dat ze er niet van geniet.

Ha, nee en dat vindt jij gek? Als jij ook alleen maar slaag hebt gekregen, dan zou jij ook niet op allelei aanraking zitten te wachten *LOL*
Dat snap je waarschijnlijk ook wel, ik vertel ongetwijfelt niks nieuws.
Om eerlijk te zijn, ik vraag me af of je in het huidige NH-circuit iets te zoeken hebt met dit paard. Men gaat er over het algemeen vanuit dat de paarden O.K. zijn en dat de mensen vanalles moeten leren. Vaak klopt dit wel, maar jou geval, en met jou veel anderen, is niet zo. Als je Tteam kunt schatten, clickertrainingen jou niet vreemd zijn en je het hele verhaal van leidinggeven kunt dromen (honden en paarden verschillen niet zoveel) wat verwacht je dan aan nieuws bij Emiel Voest, Parelli, Baalbergen of een van die andere goeroes?
Ik zou contact leggen met Wieke Huisman. Zij kan heel goed aangeven waar emotionele blokkades zitten en hoe je daar omheen kunt werken. Tevens weet ze goed te beoordelen op welk niveau je als mens zit.
Je mag ook best bij mij langskomen, niet dat ik de indruk heb jou iets nieuws te kunnen vertellen, integendeel, maar een babbel op goed niveau kan wel eens heel veel opluchting geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:54

Bedankt voor je reactie.Ik weet niet wat ik verwacht van de mensen ,hulp denk ik. .Nee het is gewoon zo alle cursussen die je kan volgen zijn leuk .Maar je moet er wel geraken! Ik kan me best inschrijven maar als ik mijn paard nietgeladen krijgt dan raak ik er toch echt niet. Ik zou eigenlijk iemand willen die naar mijn paard kwam kijken en kon zeggen waar het probleem zit.Ik denk inderdaad dat er niet direkt sprake is van een dominantie probleem maar inderdaad meer een blokkade ergens.ik denk dat het zich ook lichaamlijk uit.Ze heeft regelmatig last van een selenium tekort zo om het half jaar de dierenarts kan er geen verklaring voor vinden.Toen ik van vakantie kwam is ze 3 mnd onverklaarbaar stijf geweest verschillende dierenartsen erbij foto's bloedproeven,ijzers erop er weer af, en van de een op de andere dag was het weer over.Liep ze weer prima.En geloof het of niet het is het vrolijkste paard op stal nooit slecht gezind of schagerijnig.Ze weeft dus van pure stress zelfs als ze op de wei staat of als ik in de stal met een ander paard bezig ben.Hoe of waar kan ik mieke bereiken? en inderdaad er over praten lucht al op veel mensen denken toch nog dat een pak slaag de oplossing is.O,ja ze weeft niet uit verveling alleen als ik niet direkt met haar bezig ben.En het is echt een leuk paard dat geniet van de aandacht die ze krijgt.Als ik haar op de wei zet blijft ze bij het hek altijd staan zien of ik echt niet terug kom.Pas als ze ziet dat ik in mijn auto stapt loopt ze naar de andere toe.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:15

uhm @ikke, je moet misschien niet kijken naar de NH kant die het vooral doen om het geld!
deze man kan ook met moeilijke paarden werken: http://www.onc-africhting.nl Verder wil ik mij just gaan richten op moeilijke paarden, maargoed, heb het nu te druk!

ennhu honden zijn heel anders dan paarden, mag je eigenlijk niet vergelijken met elkaar. Honden zijn jagers die in een groep leven, maar binnen die groep, zijn de fammilie bandenbijna niet aanwezig. En liefde geven aan elkaar gebeurd ook zelden. Hoe vaak zie je niet dat paarden alkaar lekker "krabben". Paarden kan je vergelijken met hond en poes in 1 wezen. Jagers (honden) willen graag een leider zijn, want een leider heeft het recht op het bestte stukkje vlees, paarden eten 16 uur per dag dus daar kan het niet echt om gaan, nee paarden zijn juist blij als ze eenleider hebben, maar deze moet zich wel bewijzen, het moet wel veilig zijn!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:21

Ik dacht dat Wieke (geen tikfout!) een eigen site had, maar er komt niks bovendrijven bij Google. Als je intikt Wieke Huisman en zoeken in NL-pagina's, dan komt er wat bruikbare info bovendrijven. Ik heb, dacht ik, nog ergens wat privé gegevens, ik zal ze PB-en als ik ze heb.

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:05

Kijk eens op www.dreamstables.nl
Zij kunnen je zowel helpen met het trailerladen, als met de NH-cursussen. Alvast veel suc6

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:08

Toch denk ik niet dat je meteen alle voor de hand liggende NH-ers moet uitvlakken (Voest of Parelli)

Ik zou persoonlijk voor Parelli gaan. Ik zie in je beschrijvingen van je paard een bang paard, maar daarnaast ook een paard dat jouw niet als leider accepteerd. En ik denk dat jullie al aardig op weg zijn...als je meer wilt, zou ik PNH proberen. En daar hoef je niet de weg voor op, maar kunt het gewoon thuis doen.

Als je gaat kijken bij www.parelli.nl, zie je een telefoonnummer dat je kunt bellen (proef ging tot eind 2003, misschien dat je ook nu nog even kunt bellen, ook als je nog geen lid bent of nog niet aan Parelli doet. Praat met je probleem met die mensen, ze zullen je altijd proberen te helpen.

Ik heb het voor het gemak maar even hier neergezet:

GRATIS en VRIJBLIJVEND:
Telefonische Horsemanship advieslijn Parelli
Iedere woensdag avond van 19:00 uur tot 22:00 uur
(ook tijdens normale kantooruren)
tel: + 31 (0) 117 45 04 20

Je moet zeker bellen, wanneer je:
een Horsemanship vraag hebt
al Parelli doet nog niet aan Parelli doet
geen bevredigende resultaten behaalt
meer informatie wilt vrijblijvend advies wilt

Wat garanderen we:
eerlijke antwoorden op je vragen
deskundigheid en professionaliteit,
dicht bij de bron van
Pat & Linda Parelli

Dit aanbod is een proef voor de rest van het jaar 2003 met ingang van woensdag 12 november

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:23

Ik loop niet achter 1 "goeroe" aan, en dat zal ik ook nooit doen. Alle goeroe's hebben zo ongeveer dingen die ik geweldig vind, en dingen die ik niks vind. Die dingen gebruik ik dan ook niet vrij simpel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:29

@ Stef: om te beslissen achter welke goeroe je wel of niet aan loopt, moet je op zijn minst weten wat dat systeem inhoudt. Mee eens of niet mee eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:17

In ieder geval bedankt voor alle reacties.Ik zou eigenlijk het verschil graag weten inderdaad tussen alle hORSEMANNEN, emiel voest heb ik op t.v bezig gezien .Ik ben op de parelli site geweest maar werd er niet veel wijzer van of dat anders is als emiel voest.van klausH. heb ik het boek die oefeningen gaan goed tot ze inderdaad anders reageert als er in dat boek staat .Ze is een serieus brok paard goed gespierd dus als dat bevriest of weg loopt ik kan u zeggen je hebt er geen lap over te vertellen.Brecht ligt in Belgie net voor Antwerpen als je via breda komt. Dus dat is al een behoorlijk eindje weg om naar b.v Voest te gaan met een bang paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:31

Cassidy schreef:
@ Stef: om te beslissen achter welke goeroe je wel of niet aan loopt, moet je op zijn minst weten wat dat systeem inhoudt. Mee eens of niet mee eens?



Absoluut

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:39

annekoning schreef:
Kijk eens op www.dreamstables.nl
Zij kunnen je zowel helpen met het trailerladen, als met de NH-cursussen. Alvast veel suc6

SPAM
Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:46

kijk al die cursussen trailer laden zijn heel leuk,MAAR je moet je paard wel op die trailer krijgen om er te komen! OF zie ik dat verkeerd?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:49

Parelli geeft de mogelijkheid om met een starterskit gewoon thuis te beginnen, daar komt geen trailer bij kijken. Het lijkt me alleen in geval van jouw paard niet wenselijk om te lang zelf te blijven modderen. De Nederlandse Parelli instructeur Eddy Modde woont in Zeeland, wat ook niet zo ver van Antwerpen afligt. Als je de mogelijkheid niet ziet om met je paard naar Modde toe te rijden, is er misschien een mogelijkheid dat hij naar je toe kan komen, helemaal als je wat meer mensen om je heen kunt verzamelen die zo'n cursus willen doen. In mijn kennissenkring heb ik dit al eens meegemaakt: ze hebben zelf een cursus georganiseerd, en hij kwam gewoon aan huis. Bel met het nummer dat ik hierboven heb opgenoemd. Als ik jou was zou ik niet te lang wachten, het gratis advies gold voor 2003, en misschien kun je daar nog van profiteren.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:42

Hoi Silvana,

Je hebt je heel wat op de hals gehaald. Een flinke uitdaging zou ik zeggen. Je kunt het op twee manieren benaderen. Het beste, is mijn ervaring, werkt van meerdere kanten. Geduld en jouw vertrouwen zijn de sleutelwoorden. De training (a la NH) is belangrijk. Ik weet dat Daan (instructeur bij Emiel voest) aan huis komt. Die zou je kunnen vragen. Daarnaast is het mogelijk de Holistische kliniek voor dieren te bellen. Zij helpen je paard niet alleen bij fysieke problemen maar ook bij mentale. Alles om je paard weer een goede kijk op het leven te geven. Ik heb hier veel 'trauma' paarden erg van zien opknappen (waaronder de mijne). En ze komen ook aan huis. Je kunt bellen om het probleem voor te leggen. je kunt meer info vinden en op www.holistischdierenarts.nl en Daan is denk ik bereikbaar via Emiel Voest.

Het is een lange adem, maar meid.. met liefde en geduld komen jullie er wel. Het is nu even geen prioriteit één stroming te kiezen. Nee maar om samen verder te gaan op weg naar een normaal paardenleven.

Veel sterkte en geluk !

An_J

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:36

Mag ik voor een redelijk compleet overzicht van wat er zoal te vinden is op NH-gebied verwijzen naar http://www.horsemanship.org ?


Inge T

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:23