[AR] Enkel-/Tweespan? Wat geeft jullie voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

[AR] Enkel-/Tweespan? Wat geeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 12:47

ben ik ff benieuwd naar: met hoeveel paarden vinden jullie mennen het makkelijktste, en het leukste?
ikzelf tweespan, omdat het ene paard het andere dan iets rustiger kan houden, en als je stuurt dan duwt het ene paard het andere ook een beetje om.
groetjes, vamp

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:40

Ik heb maar 1-span Haha! hahaha
Ik wil het ook voorlopig maar bij 1 houden. 2 of wat dan ook vind ik veel riskanter.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:53

Op moment nog maar enkelspan, maar wil ook 2 en 4span gaan rijden (spreekt over een aantal jaren Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:05

Ik heb zelf nog maar een enkelspan Haha! Dus ik denk dat ik daar maar voor ga. Ik heb zelf een paar keer tweespan gemend. Maar ik vond daar meer werk aan, maar dat lag aan het span. Ik had een werker en een luiaard naast elkaar, en als ik die luiaard aanspoorde, ging de werker weer van oei, ik moet lopen, hoppa, en dan moet je die weer kalmeren, maar dan luisterde de luiaard weer beter *LOL* Maar ooit krijg ik wel m'n eigen tweespan Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:48

Zonder twijfel enkelspan. Tweespan kan de ene de andere wat aanzetten, maar als de ene door z'n dak gaat gaat de andere ook mee Bloos! Liever met één aan de kletter dan met twee tegelijk die elkaar dan ook weer aansteken om te blijven vluchten!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:46

Tot nu toe heb ik maar heel weinig tweespan gereden. Ik vond het met onze paarden nooit zo prettig omdat ze vreselijk heet en sterk werden. Ik praat nu ook over een aantal jaren terug, ik was zelf ook nog niet zo sterk/ handig.
Nu hebben we maar 1 paard wat voor de wagen kan, straks komt Udinde daarbij. Ik wil eerst enkelspan met haar gaan rijden en als ze straks wat zekerder is, wie weet knoop ik Berber er dan wel naast of ervoor, want Lia en Albert hebben mij wel enthousiast gemaakt voor het tandem-rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:27

Makkelijkste vind ik enkelspan maar tandemrijden is mijn favoriet
Sinds Händell er niet meer is heb ik helaas geen tandem meer gereden.
Ilindra zou nu eigenlijk achterop moeten en Lisa voorop maar Ilindra is een typische leader en zal nooit een goede wheeler worden, ook Lisa is geen goed achterpaard.
Ik wacht dus maar tot Usti aangespannen is en kijk dan wel weer wat het wordt.
Ga de merrie's binnenkort wel in het 2-span zetten, hoewel ik dat eigenlijk een nogal saaie manier van rijden vind Knipoog
Afbeelding
Nog even een mooie foto van m'n tandem Cool , ik mis Händell echt nog iedere dag Scheve mond

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:02

Als ik moet kiezen tussen enkelspan of tweespan, ga ik voor enkelspan.
We rijden zelden tweespan, eigenlijk alleen als een van de paarden in het span beleerd moet worden. Je moet ze het wel leren, anders kan je ze nooit in het vierspan inzetten.
Nadeel van tweespan vind ik dat je paarden er scheef van worden als je ze niet regelmatig omspant.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:10

Ik kan alleen enkelspan rijden, tweespan heb ik nooit gedaan. Albert heeft me al over willen halen om tandem te rijden, maare dat is hem nog niet gelukt. lijkt me doodeng met zo'n langspan

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:03

Opzich is dubbelspan makkelijker om te rijden. Maar helaas heb ik zelf een enkelespan.
Wat mij werkelijk het einde lijkt is het rijden met een klavertje drie.
Maarja dat duurt nog wel even voordat ik er zelf drie heb. (nummer twee verwacht ik rond 1 april maar ja dan moet ik nog wel 3 jaar wachten voordat ik dubbelspan heb.)

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:16

Wij rijden regelmatig met een Yorkshire aanspanning, dat is een omgekeerd klavertje 3.
1 achter en 2 voor, we doen dit omdat we dan gewoon de tandemwagen kunnen gebruiken, daar kan nl. geen 2-spanboom op gezet worden.
Ook rijden we wel eens randem, 3 achter elkaar.
Allebei leuke aanspannigen maar niet echt makkelijk te rijden Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:40

ik vind 2-span het fijnst.
Ik heb bij een huifkarbedrijf gewerkt en daar werd nooit enkelspan gereden, dat vonden ze te gevaarlijk, bij een 2-span is de kans dat ze zaak op hol gaat veel kleiner.

De paarden werden ook in 2-span ingeleerd en regelmatig omgespannen, ook de spannen worden regelmatig gewisseld.

Mijn eigen paard heb ik t.n.t. ook alleen in 2-span gereden, moet er niet aan denken om die schrikkerige malloot in z'n eentje voor de kar te hebben, daar moet een rustig stabiel paard naast!

We hebben er ook wel eens 4 naast elkaar gezet: Romeinse aanspanning, maar dat ging wel heel hard en het 2e jaar de tribune in bij Paard&Koets, dat was het laatste optreden van de Romeinse aanspanning.....

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:27

Momenteel men ik alleen enkelspan, maar tweespan wil ik ook nog eens gaan proberen met de shetjes.

En vierspan is mijn droom, maar dan moet ik er eerst nog twee shetjes bijvinden en geld Haha!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:23

ik heb het alletwee wel eens gedaan en ik vindt het enkelspan rijden misschien toch wel fijner want dan voel ik me of ik meer controle heb over het paard.

maar bij de merrie waar we enkelspan mee reden komt nu nog een merrie te staan, dus dat wordt uiteindelijk weer een tweespan maar misschien moet ik gewoon even wennen aan dat mennen Tong uitsteken

xx Dees

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:31

ik vond 4 span wel heel gaaf.
maar dat heb ik maar een paar keer gedaan.
met 2 span heb ik alleen geoefend voor me koetsiers 2 span bewijs daarna eigelijk nooit meer mee gereden
en enkelspan doen we nu alleen nog maar dat vind ik wel relaxter. je heb maar op 1 paard te lette.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:47

Ik men zelf wedstrijden met 1 span maar met het recreatief rijden doe ik veel 2 span om allebij de paarden goed te laten werken maar als onze andere wagen klaar is ga ik weer meer trainen in 1 span!

verder lopen onze 2 paarden binnenkort nog een keer in 4 span met de 2 andere paarden van iemand anders

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:15

Voorlopig ben ik nog met een eenspan bezig maar de tweede pony komt over twee weken (een veulentje), dan kan ik mijn eerste pony eerst goed voor de kar beleren en tegen de tijd dat die ander er aan toe is, kan die samen met een wat ervarenere pony lopen, dit leek mij wel het handigste.


Maar mijn droom is een twee spannetje, over een paar jaartjes, alles rustig aan, en op z'n tijd.

groetjes maartje en omar

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 02:09

Jhonny en Logan rijd ik in enkelspan , simpel weg omdat het hoogte verschil te groot is. (90 cm en 1.10 m) Verward Maar toch lijkt een 2 span me wel erg leuk , ik heb er nog nooit mee gereden , maar lijkt me echt geweldig. Zeker met deze 2 , ze kunnen maar net een half uurtje zonder elkaar , dus langere stukken rijden zit er nog niet in. Maar als ze in 2 span konden zou dat ideaal zijn. *LOL*
Nu ik van plan ben om ook Shay voor de kar te zetten , lijkt me een 2 span nog leuker. Tong uitsteken Haha!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:02

Mijn voorkeur gaat naar uit naar 1-span rijden.
Omdat ik nog geen 2 span heb gereden.
Het lijkt me wel verschrikkelijk moeilijk, ik vind het met al die soorten teugehoud dinges nu al moeilijk.
Zoals Achenbach methode enz.
Laat mij nog maar lekker 1-span rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:09

Haffielover schreef:
Mijn voorkeur gaat naar uit naar 1-span rijden.
Omdat ik nog geen 2 span heb gereden.
Het lijkt me wel verschrikkelijk moeilijk, ik vind het met al die soorten teugehoud dinges nu al moeilijk.
Zoals Achenbach methode enz.
Laat mij nog maar lekker 1-span rijden Haha!


Kwa leidselvoering is 2-span gelijk aan enkelspan, dus het overstappen is waarschijnlijk makkelijker dan je denkt
2-span rijdt vaak zelfs makkelijker omdat de paarden steun aan elkaar hebben.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:47

na jaren enkelspan te hebben gereden, gaat mijn voorkeur nu uit naar twee span. Hier zijn we nu ong. 4 maanden meebezig en is erg leuk.
we hebben een tuiger en een rijpaard . de tuiger is erg heet en het rijpaard erg rustig, dus vult elkaar goed aan.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:56

Ik rijd nu enkelspan. Met veel plezier trouwens. Vroeger heb ik veel gemend met mijn vaders tweespan minishetten, beiden hengstjes, hete donders. Later ook met tweespan haflingers.
Nu rijden we enkelspan met onze tuiger Janssen en dat blijven we ook zeker doen. Maar zijn spanpaard is in opfok nu, zijn halfbroertje Whisper komt eraan. Het duurt nog even, maar we zien het wel zitten om over een jaartje of drie onze vosblessen in het span te hebben.
Dressuurmatig vind ik enkelspan rijden toch wel erg leuk hoor, je hebt inderdaad gewoon wat meer gevoel nodig, terwijl het bij tweespan inderdaad zo is dat de paarden elkaar "meenemen".

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:26

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar 2-span. Ik heb moeder+dochter in 2-span en ik vind het veel leuker dan enkel. Ook heb ik het idee dat de paarden zo samen lopen leuker vinden.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:51

2-span!!!
ik leerde mennen met een enkelspan, maar een vriend van me heeft een heel tof dubbelspan. ik heb daar nu een paar keer mee gemend en ik vind het veel gemakkelijker!!
als mijn merrie goed aangespannen kan lopen in de loop van 2004 dan moet onze kleinste ruin er ook aan geloven!! want die twee passen goed bij elkaar. de ruin is al wat ouder maar supercool. ik krijg wel hulp maar het lijkt me gewelding met eigen 2-span op stap te gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:16

Enkelspan geniet bij mij de voorkeur. 1 paard voor de wagen vind ik voldoende ('t is al moeilijk genoeg) en ik zie de voordelen van een tweespan boven een enkelspan niet zo.