[LO] longeren zonder valse knik... Hoe bijzetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

[LO] longeren zonder valse knik... Hoe bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 11:20

De pony die ik rijd totdat ze verkocht is, loopt van zichzelf heel makkelijk met een valse knik. Met rijden kan ik dit wel oplossen (met les zijn we er mee bezig geweest) maar met longeren is het veel moeilijker.
Als ik haar niet bijgezet longeer, dan gaat het op zich prima, maar ik ben dan teveel van haar bereidheid om te werken afhankelijk en ik kan haar spieren minder goed trainen.
Omdat ik op het moment niet echt kan rijden, wilde ik haar bijzetten.

Ik had de touwtjes vrij lang, en als ze ontspant is het goed, maar wil ze zich onttrekken dan gooit ze haar hals omhoog, kropt zich op en komt die ellendige knik er weer in.
Moet ik haar nu strakker bijzetten zodat ze gedwongen wordt lager en ronder te lopen of zijn er andere (betere?) oplossingen...

Graag wat tips!


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 17:04

ik heb ze van de ijkant via de bitringen tussen de voorbenen aan de onderkant van de singel vast. Ik heb ze vrij los, omdat ze niets gewend is wat dit betreft, en als ze ontspant dan volgt ze de touwtjes ook mooi voorwaarts neerwaarts, maar als ze daar geen zin in heeft (druk in haar hoofd bijvoorbeeld) dan gooit ze haar hals omhoog, drukt haar rug weg en maat die valse knik. De touwtjes begrenzen dan op deze lengte onvoldoende om dit te voorkomen. Ik wil haar dus niet op de voorhand trekken door strak bij te zetten omdat ze de neiging heeft om overhaast te gaan lopen en dan gaat ze juist al sneller op de voorhand.
Of zal dat meevallen?
Vandaag gewoon aan halster ging trouwens heel mooi laag ontspannen, ondanks vuurwerk, maar ik kan op doe manier geen aanleuning trainen bij haar...


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 13:32

Dat zou ik ook eens kunnen proberen.
Hoe bepaal je de lengte?
Ze wil zonder bijzet ook wel voorwaarts neerwaarts lopen, maar als ze besloten heeft zich ergens over op te winden (is soms erge hittepetit, Welsh K merrietje) dan is het staart overeind, hoofd in de lucht en zweven maar... Mooi gezicht maar niet echt bevorderlijk voor goede spieropbouw Knipoog

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 07:15

ik zal eens vragen of iemand op stal zoiets heeft...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 14:28

met rijden liep ze graag achter de teugel. Zodra je contact wilde houden, knikte ze dus weg. Vooral als ze zelf wel hard wilde lopen. Met hulp van instructrice is dat er nu vrijwel helemaal uit, maar met longeren kan ik daar natuurlijk minder invloed op uitoefenen omdat ik de zit en gewichtshulpen mis. Ze knikt als ze harder wil of zich opwind, haar hoofd opdrukt (en rug wegdrukt) en dan tegen de bijzet aan loopt... Op andere momenten kropt ze zich wat op en loopt achter de bijzet...
Ik denk dat ze gewoon de aanleuning nog wat vervelend vind. Ze zoekt echt nog en met rijden kun je zelf veel meer invloed uitoefenen en variƫren. Ik rijd haar nu veel met gewichts en zithulpen, weinig been en met hele soepele hand om haar continue te kunnen volgen terwijl zij de aanleuning zoekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dier_en_arts, Googlebot en 9 bezoekers