[VD] Hoe beginnen aan VD?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

[VD] Hoe beginnen aan VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 22:29

Hoe begin je eigenlijk aan vrijheidsdressuur?
heb er al wel een aantal boeken van gelezen maar zou graag willen weten hoe jullie eraan begonnen zijn.

Alvast Bedankt Clown !

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:19

Tja bij het begin dan maar hè Knipoog

Eerst de basis, en dan pas de andere oefeningen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:21

ik heb vandaag op paard ahoy een uitleg gezien wat me erg aansprak, ga nu op zoek naar goede boeken

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:31

missnynke schreef:
ik heb vandaag op paard ahoy een uitleg gezien wat me erg aansprak, ga nu op zoek naar goede boeken

welke was dat?? ik heb er ook een gezien van die vrouw met die schimmel, die vond ik erg goed. heel duidelijk en het werkte uitstekend

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:51

missnynke schreef:
ik heb vandaag op paard ahoy een uitleg gezien wat me erg aansprak, ga nu op zoek naar goede boeken


TIP: Nathalie Penquitt - Paardenschool Lachen

Was die schimmel op paard ahoy misschien een Andalusiër ?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:11

dat boek wat elke zegt inderdaad.

Ik ben net begonnen, het paard kent de basis al. Ben begonnen met dat t paard zijn been optilt wanneer de zweep er tegenaan ligt. Dit gaat goed. Ik volg gewoon de stappen die in dat boek staan.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:59

Ik ben ook net begonnen, en heb ook het boek wat elke zegt uit de bieb gehaald. Alleen gaat het bij mij nog niet zo lekker. Ik kan de zweep tegen haar been aanhouden en commando's roepen wat ik wil, maar madam tilt mooi haar been niet op. Maar goed, ik ga gewoon door, en haar veel snoepjes geven en beloningen als ze het eindelijk wel doet. Het moet gewoon lukken!! Haha!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:43

Kiamyd, 1 van mijn verzorgpaarden vertikte dat ook. Voorbeen ging wel, met mate. Oftewel: voorbeen verzetten. De 2e sessie hield hij hem al een stuk langer omhoog. Nu het achterbeen. Dat deed meneer dus niet Hij ging zelfs gewoon weer verder met luchtzuigen! Boos! Toen zakte de moed en ging ik hem weer poetsen. De volgende sessie deed hij het opeens wel! Dus meid, houd moed OK dan!

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:56

Hmm.. Ik ben verkeerd begonnen maargoed. Ik begon met het compliment wat hij in een x deed. het was meer als gewoon grapje bedoeld en daarna heb ik de basis gedaan..

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:08

Ik ben niet helemaal goed begonnen :o Ik heb * namelijk eerst spaanse pas (stilstaand) geleerd. Later heb ik het boek van Nathalie Penquitt gekocht en heb ik * de basis geleerd.
Toen * de basis goed kende, ben ik begonnen met de kunstjes. En * kan nu al aardig wat kunstjes.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 06-04-22 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:33

Kiamyd schreef:
Ik ben ook net begonnen, en heb ook het boek wat elke zegt uit de bieb gehaald. Alleen gaat het bij mij nog niet zo lekker. Ik kan de zweep tegen haar been aanhouden en commando's roepen wat ik wil, maar madam tilt mooi haar been niet op. Maar goed, ik ga gewoon door, en haar veel snoepjes geven en beloningen als ze het eindelijk wel doet. Het moet gewoon lukken!! Haha!

ik neem aan dat je bedoelt naar achteren optillen(eerste kunstje in 'paardenschool')?
mijn tip daarvoor: oefen eerst een paar keer met gewoon optillen(uitkrabben), daarna houd je de knop van de zweep tegen het been en duwt er tegen, dan denkt hij ook dat het gewoon je hand is en tilt hij hem als het goed is op, werkte wel bij boef, noem er een commando bij en herhaal het een paar keer, tadaa!

ik ben volgens dat boek ook niet goed begonnen, eerst begon ik met gewoon een voetje geven(naar voren)(ben ongeveer begonnen in mei 2003) daarna de buiging etc. pas iets voor de herfstvakantie 2003 heb ik dat boek een keer geleend, omdat iedereen het er hier over had was ik er wel benieuwd naar, heb er een kunstje uit geleerd aan boef(voet naar achteren optillen) én de basis(al kon boef het meeste al gewoon), de rest heb ik allemaal van debo geleerd(is by the way een betere leermeester al zeg ik het zelf Haha!) voetje naar voren heb ik gewoon uit mezelf geleerd(had het een keer op een plaatje gezien en ben gaan knutsellen). ik vind dat er niet echt een vaste volgorde is, maar het is idd wel handig als je paard 'de basis' kan(stilstaan, achterwaarts etc.)

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:37

Boeflover, ik bedoelde idd het eerste kunstje van de paardenschool. Het gaat nu al beter, nadat ze eerst haar linker voet optilde als ik de rechter wilde en andersom deed ze het gisteren eindelijk wel goed. Het gaat nog niet echt soepel, moet eerst een paar keer het commando herhalen, maar er is tenminste vooruitgang. Ik vind jouw tip trouwens ook wel handig. Dat zal ik bij de achtervoeten gebruiken, want die heeft ze dus nog geen centimeter op commando omhoog gedaan!! *LOL*

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:48

boeken gaan lezen offf bij pinky_girl op dr site kijken. daar stond echt heel veel *LOL*

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:47

ik ben wel niet echt een Vd-freak( Haha! ) maar ik doe het wel een beetje met Evita en ben pas begonnen om het Prima ook de leren. En het allereerste wat ik heb geleerd is halthouden en blijven staan op commando. Toen dat goed ging heb ik het naar mij toe komen geoefend en meelopen. Daarna voetje geven, toen dat goed ging een spaanse pas. En toen buiging waar ik nu mee bezig ben en dan ga ik normaal gezien over naar het compliment Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:36

Bij het begin Haha!.

Nee serieus... Als eerste (hamer hamer ben ik weer Schijnheilig ) moet je pony/paard de basis beheersen. Volgens, stap, draf aan de hand, achterwaards, stilstaan enz. Uiteraard heb je een wel opgevoed paard als je aan VD gaat beginnen dus dan mag je er eigenlijk vanuit gaan dat dit er (zo goed als) inzit. TOCH niet overslaan van 'hij kan het wel' maar echt een aantal keren aan spenderen.
Daarna maak je een keuze wat jij wil dat je pony leert. Begin met een niet te moeilijk kunstje, maar uietaard verschild dit per pony.

Lees het boek Paardenschool van Nathalie Penquit eens, bekijk www.pink-horizon.com en www.joyce-online.info eens en daarna: Succes Lachen

daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:43

ben nu bezig met me paard aan het leren buigen dus ik denk kan jou mischien wel helpen.
mijn paard(missy) is een tinker maar ik til eerst haar voor voetje op en probeer ik met een snoepje haar snoetje tussen haar benen te krijgen en dan wil ze naar achter lopen maaar dat kan niet dus gaat ze langsaam naar beneden en zo begint ze te buigen maar ze vind het best nog wel eng. maar het lukt al bijna dus zo begin ik want ik ben ook nog maar een beginner maar voor foto's en zien hoe profesinal het doen whaa maar kijk maar ff mmischien helpt het je veder http://www.tinkerworld.nl/

Haha! veel sterkte en ik hoop dat het lukt Haha!
Cool danielle Cool