[LO]Niet bang voor de zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

[LO]Niet bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 22:08

Mijn pony snapt dus nog niks van longeren of opjagen terwijl hij al 6 is! Ookal sta je voor zn neus met een zweep te zwieren hij komt alleen maar naar je toe! En als je wil longeren en dus de hele tijd naar zn kont toeloopt draait hij de hele tijd mee. Heeft iemand tips om te zorgen dat hij de zweep wat serieuzer neemt? Want ook als ik hem wel een tik ermee geef helpt dat niet. Iemand die me kan helpen? (Ik heb al wel 'gelongeerd' met een naastloper dat gaat wel maar zodra die wat verder weg ging kwam hij weer naar me toe...)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:10

Ik verplaats het even naar UZ, daar zul je meer gerichter advies krijgen Knipoog.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 22:21

Ja ik wist het toen ik het plaatste, toen was het al te laat sorry!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:23

Een lapje witte stof of een boterhamzakje aan het eind van de zweep knopen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:54

Waarscheinlijk geef je onbewust het signaal om te komen. Als hij komt duw je heup naar voren maak je groot en zet een fikse stap naar hem toe.

Voor het draaien, echt richting kont lopen en met je hand weg wijzen. Helpt dit niet, neem dan nog een zweep in je hand die je langs hem heen houd als een blokkade. Zo kan hij dus geen kant meer op enkel naar voren. Wil hij toch door die zweep heen. Even mee zwaaien nog gaan reactie een tikje. En natuurlijk uit gebreid belonen als hij het goed doet.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 14:52

Ja maar kijk ik kan wel met die zweep tegen zn kont aan gaan staan hij maakt gewoon een pirouette ofzo om toch met zijn hoofd naar me toe te blijven...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:55

Je zakken leegmaken en hem voorlopig niets te snoepen geven oid. Klinkt als een paard dat alleen maar gericht is op het lekkers in je zakken....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:18

mijn 4jarige doet precies hetzelfde als hij met me alleen in de bak is.

doe ik er een ander paard bij, dan kan ik hem perfect wegsturen als hij van plan is naar me toe te komen, hij snapt het precies, hij wil alleen niet bij me weg als ik alleen met hem ben.

longeren lukt alleen met dubbele lijnen, losgooien alleen met een ander paard erbij.

Ik heb er instructie bij gehad, het lukt haar wel, met veel geweld en veel slaan, maar mij lukt het gewoonweg niet.......maar hij is nog jong, misschien komt het nog....

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 21:42

Hij rent wel met me mee als ik ook ga rennen. Maar ik geef hem helemaal niet veel extra dingen, gewoon na het rijden zn voer en heel af en toe nog wat extra maar nooit uit mijn zakken ofzo...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:52

Citaat:
Ja maar kijk ik kan wel met die zweep tegen zn kont aan gaan staan hij maakt gewoon een pirouette ofzo om toch met zijn hoofd naar me toe te blijven...


Dat bedoel ik dan ook niet. De zweep houd je op een vrij grote afstand. Zeg maar 1,5 tot 2 meter van hem vandaan. Op het moment dat hij niet reageerd op het heen en weer zwiepen van de zweep geef je hem dus een tik. Als het kan over de hele lengte van de buik. Maar dat hoeft dus niet als je daarvoor je plaats moet veranderen.

Je plaats hierbij is nog verder van hem vandaan als de zweep. En dan schuin achter hem.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 22:01

Als ik van hem wegloop loopt hij al achter me aan of ik met de zweep zwaai of niet, ik geef hem echt wel es een knal ermee maar t helpt niet...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:07

ewel, als je nu eens begint met te longeren, en zodra hij naar je toekomt zwaai je met de zweep met een witte plastiek zak aan en begin je hem zo luid mogelijk uit te schelden en met je vrije hand aardekluiten tegen hem te gooien, veel kans dat hij dan wel wegloopt (zonder longe proberen
als dit lukt kun je proberen hem rond te sturen, en na een tijdje zal hij al reageren als jehem uitscheld, dan kun je beginnen longeren
dus als hij wegmoet, je groot maken, aarde tegen achterhand smijten en luid shelden en met de zweep zwaaien

ik weet niet of het bij hem effectief zal zijn, maar je kunt het es proberen he

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 22:11

Beginnen met longeren kan nog niet eens...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:16

maar ik bedoel hem gewoon loslaten in de piste, en dan door men beschreven manier vooruit krijgen, en van alles gebuiken om naar hem te smijten, aarde kleine steentje, aarde ernaartoe schoppen, zolang hij in beweging blijft is het goed
en dat iedere dag enkele keren herhalen, vanaf dat hij een rondje wegblijft van je direct stoppen en iets anders doen, hem gerust laten, 5 minuten later keer je terug en doe je het overnieuw, dat enkele keren naelkarr, en dan gewoon op stal
en een paar uur later overnieuw (je hebt ook vakantie zeker?dus tijd genoeg)
en als hij het gesnapt heeft dat hij moet lopen kan je eens een longe aanknopen, maar zoo dat joij meeloppt met hem, als hij wil draaien of de hoefslag volgen hem de ruimte geven, en na een tijdje kun je die ruimte reduceren naar een volte om je heen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:53

Geduld hebben, niet TE snel boos worden. Tuurlijk, als het echt niet lukt kan een tik nog wel eens helpen, maar hij moet natuurlijk ook niet te bang worden ..