[lo] naar je toe komen hoe oplossen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

[lo] naar je toe komen hoe oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 14:46

ik heb dus een haflinger hengst van bijna 3...
ben dus begonnen met longeren (wel vaker gedaan)
maar alleen als hij wil doet hij het goed.... dat is 5 min en dan vind ie dat ie moe is...
en gaat stilstaan of komt op mij af en loopt me zo omver...hij heeft helemaal geen respect voor de zweep
als ik hem losgooi wel maar bij het longeren niet

wat kan ik hier aan doen?


wie heeft tips

groetjes jenny

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:43

je lichaam naar zijn kont toe draaien, dat is de paardentaal voor doorlopen, als hij daar niet naar luisterd er met een paar snelle passen naar toe(aanvallen zeg maar). meestal werkt dat wel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:46

Als hij naar je toekomt de zweep richting zijn schouder en je armen in de lucht. Maak je groot en roep hard iets wat je roept als hij iets doet wat niet mag.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 15:56

mmm dat hard roepen dat kan ik wellus proberen maar het is echt een koppige haf....
als ik de zweep naar zijn schouder doe dan gaat ie met zijn voorbenen naar de zweep trappen....die paardentaal zal denk ik ook niet werken blijf normaal staan waar ik sta maar hij walst over me heen...

toch bedankt voor de tips

groetjes jenny

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:00

Ga maar is uit je dak. nIet slaan als het kan. Maar doe maar is gek en zwaai hard met de zweep. Loopt hij dan toch door. Beweeg je hand heel snel richting het oog. Hierop wijken ze bijna altijd uit. Reageerd hij daar dan ook niet op. Even een fikse tik tegen de neus en dan klaar.

Daarbij als hij naar je toe komt. Inderdaat richting kont lopen en hem daar weg jaagen. Let wel dat je in de juiste richting loopt, dus zijn loop richting.

Paardentaal is de taal van de paarden. Elk paard heeft dit. De een wat minder dan de ander. Maar elk paard reageerd er op. Het karacter van het paard speelt daarbij sterk mee. De haflinger heeft geen respect voor jouw. Het naar je toe lopen en over je heen lopen zegt hij dit luid en duidelijk. Om dit tegen te gaan, moet je wel gaan terug praten, om je duidelijk te maken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15450
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:40

Ik denk inderdaad dat dit een totaal gebrek aan respect is, ik herken dit heb het zelf ook.
Ik heb nu ook als truukje een ferme tik met de zweep wanneer hij dit doet. Het liefst niet gelijk raken, maar als hij door gaat wel raken.
Klinkt hard, maar helpt wel..

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 21:58

hij heeft op dit moment ook helemaal geen respect voor mij...
hij is ineens begonnen met klieren
het begon dat ie uit de paddock sprong en later weer geprobeerd had meneer geen zin om te springen dus dan maar dwars door de omheining...
nu iedere keer iemand met zweep bij de uitgang tijdens het opjagen...
en ook met wandelen of naar het land brengen begint ie te kl*ten... naar de merries toe, of als ie wil eten zoeeffff dan loopt ie zo naar het gras toe... dat zijn we aan het oplossen met hengsteketting en zweepje mee.
ook met wandelen als we andere paarden tegen komen dan begint ie te flippen wandel nu met hem met hoofdstel in...

maar denk het is wel goed voor hem om te beginnen met longeren, en hij krijgt ook wellus een terechte tik en pak hem op het moment hard aan...
alleen weet ie helaas dat ie super sterk is
en heeft er gewoon de gek mee

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:03

Laat je in iedere geval niet verlijden tot geweld zonder daarbij het doel uit ogen te verliezen.
Zeer consequent zijn en dat mag best is hard wezen. Als dan nodig is voor een keer. Doe je het verkeerd dan blijft hij aan de gang. Je moet het dus zo doen, dat het heel duidelijk is wat hij verkeerd deed.
Het juiste gedrag direct uit gebreid belonen, en het verkeerde gedrag direct consequent corrigeren. Hoe sneller dat jij reageerd. Hoe beter hij begrijpt dat het niet mag.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 00:23

daar ben ik soiso al heel erg mee bezig als ik een dag wat minder tijd voor hem heb ga ik alleen poetsen (hij komt iedere dag in het land) want het kost gewoon heel veel tijd...
ook met het longeren ik weet dat hij het kan ben dus ook consequent met hem bezig en beloon hem uitgebreid als hij het goed doet en zodra ik vind dat we klaar zijn dan 'roep' ik hem bij me... en stop wanneer ik mijn doel berijkt heb (bijv als ie even zijn best doet)
hoop hiermee een stuk verder te komen
en ben echt niet iemand die zomaar slaat alleen als ie echt niet meer luisterd dan krijgt ie een tik...

alleen is ie in een hele korte tijd enorm veranderd... kon eerst gewoon wandelen met halster of blokje om 'erop' en dan was ie echt zo braaf niks aan de hand..., maar nu 3 weken later

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:21

Bij een hengst heeft slaan niet veel werking (is tenminste mijn ervaring). Ze worden dan alleen maar koppiger, vervelender.
Bij mij lukte het altijd met een schikreactie. Een lapje stof of een boterhamzakje aan het eind van de zweep.
Bij Monty Roberts zag ik dat hij met het eind van de overgebleven longeerlijn hard recht en links op zijn schouder tikte. Tegelijker tijd maakte hij zich groot. En dit idd naar de achterste helft van zijn lichaam gericht.
Alleen zijn onze longeerlijnen al zo kort dat er niet veel overblijft. Misschien kun je een dubbele longe gebruiken en met de tweede longe op je schouder slaan.
Succes. Meestal gaan zijn het fases waarin ze zo vervelend doen, maar je moet iedere fase wel winnen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:50

Het kan ook zijn dat hij gewoon niet lekker in zijn vel zit. Of dat zijn harmonen beginnen op te spelen.
Het kan ook zijn, dat je in een situatie niet duidelijk kon maken dat jij de baas bent. Waardoor hij zelf de leiding heeft over genomen.

Moeilijk zo te zeggen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:52

Denk dat je er beter een prof bij kan halen, of in iedergeval iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft voordat je dadelijk een levensgevaarlijk paard hebt.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 13:03

ik denk/weet dat het eigenlijk idd zo`n fase is waar die in zit hij staat nu niet meer hele dagen in het land (paar uurtjes) en hij begint nu te ontdekken dat ie echt hengst is... en probeerd gewoon uit hoe ver hij kan gaan, verder in omgang en karakter een superlief paard(pony)
alleen hij moet nog veel leren, en hij is echt niet gemeen alleen een echte buldozer (zijn bijnaam)

iig bedankt voor jullie tips met het longeren
groetjes jenny