[lo] er vandoor gaan, steigeren, bokken, omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

[lo] er vandoor gaan, steigeren, bokken, omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 11:54

Ik ben sinds een maand bezig om mijn paardje in te rijden. De eerste stap is het longeren, ik heb hulp van een instructrice, 1 keer per week.

Het longeren ging bij mijn instructrice de eerste keer goed, maar nu probeer ik het zelf en na een paar longeersessies heeft ze er nu geloof ik genoeg van.

Wat doet ze:
In de bak voorwaarts drijven, goed op de achterhand letten. En dan begint het..met een rotvaart er vandoor. Ik blijf dan drijven want als ze wil galloperen, dan ook laten galloperen. En dat wil ze dus echt niet. Gevolg is een paar flinke bokken en vervolgens met het hoofd naar binnen en steigeren. Dit gaat zo de hele tijd door. Ik probeer het goed af te sluiten door haar toch aan het eind een rondje te laten stappen, dit lukt me meestal wel.

Wat doe ik verkeerd of werkt dit zo bij een jong paard...Overigens blijft ze bij het ervandoor gaan wel op de cirkel, wel knoerhard...


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 17:17

Ja, dit lijkt me zelf ook het beste idee. Het was dus de bedoeling om 1 keer per week les te krijgen en de rest zelf aan de slag.
Maar ik heb nu in de gaten dat de uittestfase is begonnen. Boos!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 17:11

Hoi SPBD, bedankt voor je advies. Maar jij bent al iets verder met je uitleg dan waar ik mee bezig ben. Ik zit er nl. nog niet op Lachen

Dat ga ik pas doen wanneer ik in een normaal tempo kan longeren.

Ben je trouwens degene die mij ook eens een mailtje heeft geschreven nav een advertentie over het inrijden van een arabier..
Leuk dat je ook op bokt zit. Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 11:37

Dat was eigenlijk ook de bedoeling, ze zou in ieder geval 1 keer per week komen en meer als dat nodig was. Ze is nu 2 keer niet gekomen i.v.m. sinterklaas en ziekte. Nu dacht ik dat ik het alleen wel af zou kunnen, maar dat gaat niet lukken vrees ik. Boos!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 20:33

Oei...een join up, wel een goed idee, wanneer iemand dit doet die hier erg veel ervaring mee heeft.
Norita is een echte arabier, snel, stoer, intelligent. Eigenschappen waar ik van hou, maar niet bij een join up.

Ook heb ik de faciliteiten daar niet echt voor, ik heb een goede bak, maar deze is afgezet met een enkele lijn, te weinig om mijn paardje binnen de baan te houden...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 19:43

tjonge jonge wat een discussie over join up. Ik heb aangegeven dat ik geen join up met mijn paard wil doen. Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan, dit omdat de eigenaar van de stal waar ik sta veel interesse heeft voor NH en daar dan ook instructiedagen organiseerd.
Natuurlijk kan een join up een goed idee zijn, mits uitgevoerd door iemand die stevig in zijn/haar schoenen staat en dit al ontelbare keren heeft gedaan.

Ik heb ook al kennis mogen maken met andere vormen van NH, heb een Parelli-pakket thuis liggen, video's van Voest bekeken, maar beide stromingen werken niet bij mij en mijn paardje (vind ik, mijn mening..).

Ik ben van plan om mijn paard op de 'normale' manier in te rijden.
Dus eerst longeren en stemcommando's aanleren.

Ik heb wel ervaring met longeren, maar dan vooral met de robuuste rassen. Minder extreme dingen die hier gebeuren.

Met de tip om een gedeelte van de bak af te zetten doe ik iets. Ik dacht dat het afzetten van de bak vooral bedoeld was om het paard niet te laten uitbreken. Ik had er nooit bij stil gestaan dat hierdoor het steigeren ook verminderd kan worden.

Ik ben ook niet bang om een paard zo nu en dan op zijn sodemieter te geven wanneer hij of zij daarom vraagt. Maar al de gebeurtenissen tijdens mijn longeersessies volgen zo snel dat ik hierdoor de tijd niet kan vinden. Boos!

Ik denk dat het inderdaad beter is om haar eerst meerdere keren per week door mijn instructrice te laten longeren en haar zo manieren bij te brengen.

Ben alleen zo verbijsterd over het feit dat de eerste keren zo goed gingen...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 19:43

Wel een heel lang verhaal geworden, sorry...


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 20:50

Een kleine update voor de mensen die daarin geinteresseerd zijn. Ik heb vandaag weer les gehad, bij haar deed ze gelukkig ook niet erg aardig, maar minder extreem dan bij mij.
Ik heb weer zelf mogen longeren en ik heb geleerd dat Norita niet van suiker is. Ze begon te steigeren en vervolgens heb ik haar een flinke mep gegeven, ze was hevig verontwaardigd.... Boos! Boos! Boos! ´Mijn baasje doet dat nooit...
Vervolgens niets meer aan de hand...
Voor nu althans.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 20:30

Ik denk dat dit een manier is om zich heel handig van het werk af te sluiten. Ze weet dat ik nogal onzeker kan worden van dit soort kuren en daar maakt ze handig gebruik van...
Toch heb ik deze dag al gemerkt dat er iets is verandert in haar houding naar mij toe. Lachen
Ze is wat onderdaniger geworden, ze ging zowaar zonder morren aan de kant in haar stalletje. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker