[NH]Waarom de ''ruzie'' tussen Nh en Dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

[NH]Waarom de ''ruzie'' tussen Nh en Dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 19:59

Waarom is er toch die eeuwige strijd tussen mensen die NH doen en mensen die dressuur rijden?? Scheve mond

Terwijl er geen verband tussen is.
NH is een manier van met je paard omgaan.

Ook al je Dressuur rijdt kan je NH doen...

Wat maakt het uit??? Verward Ls je geen NH doet als je Dressuur rijdt.
Maar toch worden er van die onozele opmerkingen geplaatst!!!!!!!

Wordt er echt strontziek van!!!! Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:19

????????
Geen last van
Iedereen is vrij om te doen en laten wat ze willen. Wat ik erg jammer vind is dat sommige NH zo verschrikkelijk opdringen. Alleen als je NH doet ga je goed met je paard om... Dat is gewoon bullshit. Ik lees regelmatig over NH en dingen die ik al jaren doen worden ineens als NH bestempelt. Hmmz, dan doe ik dus al jaren NH, kennelijk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:33

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je NH bedoeld. Ik denk dat als je NH doet volgens PatParelli of klaus hempling, je dit niet echt goed kan combineren met dressuur rijden.. Hempling gaat uit van verzameling aan de lange teugel en dit komt niet overeen met het gewone dressuur. Ik zelf doe alleen maar 'NH' , maar meer op mn eigen methode, ik combineer western met dressuur en klaus hempling enz. Ik denk dat dat heel goed kan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:37

stef schreef:
????????
Geen last van
Iedereen is vrij om te doen en laten wat ze willen. Wat ik erg jammer vind is dat sommige NH zo verschrikkelijk opdringen. Alleen als je NH doet ga je goed met je paard om... Dat is gewoon bullshit. Ik lees regelmatig over NH en dingen die ik al jaren doen worden ineens als NH bestempelt. Hmmz, dan doe ik dus al jaren NH, kennelijk


juistum. Dat is mijn grote probleem.

NH is niks anders dan met een goed boerenverstand met je paard omgaan........... doen we al eeuwen. En omdat er dus een of andere goeroe met veel commercieel verstand er een leuk circusje van weet te maken moet ik ineens mee doen, terwijl de beproefde kim methode voor mij en mijn paarden altijd tot ieders tevredenheid goed heeft gewerkt. Bij mij komt er geen carrotstik in Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:50

Vraagje aan de anti-NH'ers: hoe komt het dan dat er zo verschrikkelijk weinig paarden op de "boerenverstand-manier" normaal in een trailer of veewagen te laden zijn? Ik heb daar in mijn leven al heel wat taferelen van gezien... waarbij de conventionele methoden toch heel vaak falen Lachen . Dat is met NH meestal heel makkelijk op te lossen. Wat kruisbestuiving over en weer zou toch geen kwaad kunnen, we kunnen toch van elkaar leren Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:06

Ben ik helemaal met je eens promptertje. Meen het serieus. Ik wil altijd bijleren ook NH truukjes kunnen goede truukjes zijn. Want wees eerlijk het zijn gewoon allemaal verschillende manieren om met paarden om te gaan, ik zal de laatste zijn die zegt dat mijn manier de beste manier is, en als ik hulp nodig heb dan zal ik daar zeker om roepen. Maar de NH beweging is pas sinds een jaar of 5 populair en daarvoor kregen mensen het ook wel voor elkaar. snappie

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:11

Ik snappum Haha!. En je mag wat mij betreft best een keer komen kijken hoe ik mijn Danny de trailer in loods ehm stuur. Ik wijs er naar en ze loopt erin *LOL*.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:17

Al eeuwen en eeuwen gaan mens en paard met elkaar om. Elke paardeneigenaar heeft zijn eigen ideeen over omgaan met paarden. En elk paard heeft zijn eigen karakter waarmee je om moet leren gaan.
Ik vind dat NH vaak op momenten wordt gebruikt wanneer andere methoden gefaald hebben. Je hebt een probleempaard en zoekt een andere weg om om te gaan met dat paard. Daardoor krijg je volgens mij ook de ´succesverhalen´van NH.
Ik denk dat iedere paardeneigenaar veel kan leren door met andere paarden en ´methoden´om te gaan. Ik sta dan ook open voor NH, maar sta ook open voor de ´reguliere´manier om met paarden om te gaan.

Van een oud boertje wat vroeger altijd paarden voor de wagen heeft gehad kun je veel leren. Soms en vaak nog meer dan van een dure workshop van een of andere goeroe.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:20

Coby schreef:
Ik vind dat NH vaak op momenten wordt gebruikt wanneer andere methoden gefaald hebben. Je hebt een probleempaard en zoekt een andere weg om om te gaan met dat paard.


Ja, en dat is jammer. Ik ben met (P)NH begonnen omdat ik meer lol met mijn paarden wilde, alleen rijden/poetsen/longeren had ik na 25 jaar wel gezien. Meer lol is absoluut gelukt, de paarden hebben er ook veel plezier in, náást hun "gewone" werk Lachen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:20

Prompertje, ik ben niet anti NH, absoluut niet, ben alleen tegen sommige NHers omdat ze het zo gruwelijk op kunnen dringen.
Hon heeft een trailer probleem omdat ze een keer in de trailer gevallen is. De moeder van Honey's verzorgster wist dit echter niet, en wat denk je? Die liep zo met hon de trailer op.....
NH? Nop, heeft ze zelfs nog nooit van gehoord. Gewoon lichaamshouding. Ik ga er vanuit dat hon er niet ingaat, zij niet

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:22

Marina zei:
Citaat:
Ik denk dat als je NH doet volgens PatParelli of klaus hempling, je dit niet echt goed kan combineren met dressuur rijden..


Pat parelli's vrouw rijdt dressuur en is doet ook aan PNH, ik denk dus dat het prima kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:22

Ik ben ook het boeren verstand typje en dat opdringerige NH gedoe daar word ik zacht gezegt ook wel eens goed misselijk van.
Ik heb samen met andere boeren verstand mensen al heel wat paarden opgevoed, zonder problemen.
Zowel aan de hand als onder de man zijn het fijne paarden, zonder angst, met vertrouwen, die wel weten waar de grens ligt.

Ook met trailer laden heb ik tot nu toe nog nooit problemen gehad.
Dat zijn die "mutsen"die dat hebben.
Al bij voorbaat zelf onzeker lopen en dat doorgeven aan het paard.
Maar dat geld ook bij opvoeden/rijden.
Gewoon wat minder mutsen maar doen.

Maar misschien komt daar het spreekwoord weer.
Er zijn paarden mensen en mensen met paarden.

En van die laatste valt veel te verdienen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:23

promptertje schreef:
Vraagje aan de anti-NH'ers: hoe komt het dan dat er zo verschrikkelijk weinig paarden op de "boerenverstand-manier" normaal in een trailer of veewagen te laden zijn? Ik heb daar in mijn leven al heel wat taferelen van gezien... waarbij de conventionele methoden toch heel vaak falen Lachen . Dat is met NH meestal heel makkelijk op te lossen. Wat kruisbestuiving over en weer zou toch geen kwaad kunnen, we kunnen toch van elkaar leren Verward


Ik heb met Evita nooit aan NH gedaan, ze heeft altijd gewoon dressuur gereden en gesprongen. Maar ik heb zelfs geen touw nodig om haar uit de wei te halen, ik hoef mijn hand maar op haar hals te leggen en ze gaat zonder boe of ba mee. trailer? geen probleem, hupla 1 2 3 en erop. Een zweep? Kan je mee zwiepen en klakken zoveel je wilt, reageren doet ze niet als ze ziet dat je lichaamstaal iets anders aangeeft. Dus er zijn nog wel uitzonderingen te vinden hoor Knipoog Tong uitsteken

Ik rij zelf dressuur, en ik heb eigenlijk niks tegen NH mensen. Ik vind het zelfs een hele mooie manier om met het paard om te gaan, hoewel zoals gijsenkim zei, eigenlijk doen we allemaal wel een heel klein beetje aan NH. Maar ik verwacht ook gewoon dat NHmensen mijn methode van omgaan en rijden met paarden respecteren, ik vind het enkel vervelend als mensen mij gaan zeggen je MOET het zo en niet anders, maar zo zijn lang niet alle NHmensen. Juist hetzelfde als in de dressuurwereld. Daar zijn het ook niet allemaal opscheppers en ik-trek-mijn-paard-in-de-krul mensen Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:23

runningkawa schreef:
Ook met trailer laden heb ik tot nu toe nog nooit problemen gehad.
Dat zijn die "mutsen"die dat hebben.
Al bij voorbaat zelf onzeker lopen en dat doorgeven aan het paard.
Maar dat geld ook bij opvoeden/rijden.
Gewoon wat minder mutsen maar doen.


En bedankt, nou ben ik dus een muts Knipoog

Je hebt wel gelijk hoor, is precies waarom hon er bij mij niet ingaat en bij iemand die niks van haar "probleem" weet wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:24

Graag gedaan Stef Tong uitsteken

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:28

Ik denk ook dat bijna alle problemen die je met paarden hebt terug te koppelen zijn aan de eigenaar. Ik ben zelf nogal doemdenkerig aangelegd. Ik geloof dat overal wat kan gebeuren, dit koppel ik weer terug en zie daar het resultaat.
Mijn idee is vooral werken aan jezelf, rust uitstralen, zelfverzekerd zijn en dit zie je ook terug bij veel NH methodes..

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:28

Ik ben benieuwd of er nog mensen reageren die hun paarden nooit de trailer in krijgen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:33

Helemaal mee eens coby.
Je paard is 1000 keer beter in lichaams taal zien en voelen dan wij.
Wij geven (on)bewust heel veel door met ons lichaam.
Maar ook met ons innerlijk gevoel.
Zet een onzeker iemand op een paard en je hebt kans op streken, rij maar brutaal en het is over. En met brutaal heb ik het niet over meppen of zo.

ook zo met trailer laden.
1 pas onzekerheid van jezelf en je paard vliegt er 10 achteruit.
Loop je erzelf heen alsof het paard dat als 100 keer gedaan heeft en hij loopt je zo achterna.

Nu in de dekentijd ook weer.
Gooi de deken redelijk gewoon op en er is niks loos.
Begin je heel voorzichtig, blijft dat ding eng, nog voor 3 maanden.
Want dat heb je hem in het begin al aangeleerd, je deed zo voorzichtig dat er wel angst moest zijn.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:34

Oh ik kan reageren prompertje. Mijn paard wil wel de trailer in, maar gaat vervolgens hele vreemde dingen doen wanneer ze vaststaat.
Ik heb een clinic gevolgd van Parelli-mensen, na een halve dag er nog niet in, maar toch een klein beetje vooruitgang.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:54

het is inderdaad jammer dat er en soort van ruzie of afgunst ontstaat tussen NHers en dressuurmensen,

op de savvyday in keulen lieten ze mensen aan het werk met de basis van parelli,
er was iemand die in de western zit, een grand prix springruiter, en ook dressuur en vaquaro, je kan er gewoon alle kanten mee op,
er zijn maar een paar mensen op deze aardbol die NH als 'art' gebruiken.
ikzelf wil heel graag verder in NH, maar dat betekend niet dat ik ook geen zadel mee op mn paard kan gooien omdat het dan geen NH meer zou zijn.

ik heb echt geen moeite met mensen die dressuur doen, of springen of wat dan ook, als het maar op een eerlijke paardvriendelijke en respectvolle manier gebeurt,

en het is helaas nou maar zo dat bij de dressuur de link vaak word gelegd naar de manege, en veel maneges zijn nou niet dat we denken yes wat hebben die pony's het naar hun zin,
mensen die hoog in de dressuur rijden willen ook zo min mogelijk druk op hun teugels uitoefenen,
er is alleen een heel verkeerd beeld van,
en NH is inderdaad niks nieuws, is gewoon de manier van de oude boertjes,

waar is het ooit mis gegaan? dat mensen de zweep (verlenging van de arm oorspronkelijk!!!) gingen gebruiken om paarden mee te slaan als ze niet deden wat wij wilden?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:02

SuperRoos je hebt helemaal gelijk. Ik vind het alleen jammer dat mensen NH-goeroes zo gaan verheerlijken. Dit hoeft helemaal niet. NH is er altijd al geweest, dan alleen zonder dure materialen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:05

Als je logisch nadenkt, dan ben je al met NH bezig tegenwoordig, het is mij een beetje TE commercieel geworden.
Er zijn veel 'mutzen' die wat aan prutsen en teveel excuusjes en verzinseltjes opbouwen waarom hun paard zo of zo of zo doet.
Houd je eigen niet voor de gek en sta open voor je eigen fouten, want als bv een parrelli je moet leren HOE met paarden om te gaan dan heb je toch wat gemist in je training als ruiter of verzorger.
Ik ben absoluut niet tegen NH, integendeel maar het is naar mijn mening een beetje doorgeschoten naar het beeld dat vele dress. of springrts. het allemaal verkeerd doen en paardenmishandelaars zijn, zo komt het SOMS op mij over.
Dat is zonde, omdat het in mijn ogen juist iets toe zou moeten voegen aan de basissport en dat gebeurt ook wel, maar niet op de juiste manier.
Laatst bijgewerkt door cissie op 16-12-03 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:07

Coby schreef:
SuperRoos je hebt helemaal gelijk. Ik vind het alleen jammer dat mensen NH-goeroes zo gaan verheerlijken. Dit hoeft helemaal niet. NH is er altijd al geweest, dan alleen zonder dure materialen.


Ja, mensen die helemaal "doorschieten" heb je in alle disciplines, zoals de Anky-fanclub en de Hempfling-verheerlijkers. Ik verheerlijk niemand, wilde alleen meer lol met mijn paarden en die heb ik gevonden Lachen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:09

als je dit topic goed naleest zie je dat wij daar weer wat anders over denken,
ik ben niet parelli gaan doen omdat ik wat aan mn training als ruiter heb gemist, maar gewoon omdat ik dat een geweldige training en basis vind voor mn paard en ook voor mij,
we leren er beiden heel veel van,
sommige mensen hebben goede leraren (paarden) anderen wat minder,
maar t is gewoon leuk omdat je bijvoorbeeld bij PNH een doel hebt, bv het halen van je levels, zoals je bij dresuur en springen ook hogerop kunt komen, ookal is het bij NH geen wedstrijd

parelli zegt ook altijd; als het paard niet doet wat je van hem vraagt, vraag je de verkeerde vraag of stel je de vraag fout (in het amerikaans dan he, haha)

helaas zijn er nog veel mensen die altijd denken dat hun paard fout is, in plaats van dat ze eraan denken dat ze de vraag misschien niet goed stelde...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:11

promptertje"]
[quote="Coby schreef:
SuperRoos je hebt helemaal gelijk. Ik vind het alleen jammer dat mensen NH-goeroes zo gaan verheerlijken. Dit hoeft helemaal niet. NH is er altijd al geweest, dan alleen zonder dure materialen.


Ja, mensen die helemaal "doorschieten" heb je in alle disciplines, zoals de Anky-fanclub en de Hempfling-verheerlijkers. Ik verheerlijk niemand, wilde alleen meer lol met mijn paarden en die heb ik gevonden Lachen.
[/quote]

mag ik even AMEN zeggen,
ik neem toch aan dat iedereen plezier wil met zn paard???
het kan er bij mij echt niet in dat er gewoon mensen zijn die een paard hebben om hun frustraties op af te reageren, het van stal te rukken, te rijden tot hij zeiknat is, en hem dan weer op stal de zetten als ze hun woede kwijt zijn??? echt waar ik heb het gezien, en ik snap het niet...