[NH]Waarom de ''ruzie'' tussen Nh en Dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:50

Vraagje aan de anti-NH'ers: hoe komt het dan dat er zo verschrikkelijk weinig paarden op de "boerenverstand-manier" normaal in een trailer of veewagen te laden zijn? Ik heb daar in mijn leven al heel wat taferelen van gezien... waarbij de conventionele methoden toch heel vaak falen Lachen . Dat is met NH meestal heel makkelijk op te lossen. Wat kruisbestuiving over en weer zou toch geen kwaad kunnen, we kunnen toch van elkaar leren Verward

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:11

Ik snappum Haha!. En je mag wat mij betreft best een keer komen kijken hoe ik mijn Danny de trailer in loods ehm stuur. Ik wijs er naar en ze loopt erin *LOL*.

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:20

Coby schreef:
Ik vind dat NH vaak op momenten wordt gebruikt wanneer andere methoden gefaald hebben. Je hebt een probleempaard en zoekt een andere weg om om te gaan met dat paard.


Ja, en dat is jammer. Ik ben met (P)NH begonnen omdat ik meer lol met mijn paarden wilde, alleen rijden/poetsen/longeren had ik na 25 jaar wel gezien. Meer lol is absoluut gelukt, de paarden hebben er ook veel plezier in, náást hun "gewone" werk Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:28

Ik ben benieuwd of er nog mensen reageren die hun paarden nooit de trailer in krijgen... Knipoog

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:07

Coby schreef:
SuperRoos je hebt helemaal gelijk. Ik vind het alleen jammer dat mensen NH-goeroes zo gaan verheerlijken. Dit hoeft helemaal niet. NH is er altijd al geweest, dan alleen zonder dure materialen.


Ja, mensen die helemaal "doorschieten" heb je in alle disciplines, zoals de Anky-fanclub en de Hempfling-verheerlijkers. Ik verheerlijk niemand, wilde alleen meer lol met mijn paarden en die heb ik gevonden Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:31

runningkawa schreef:
Maar dat zegt mijn instructrice ook Lachen
Want idd de fout zit bij jezelf.
Je paard snapt het niet, je vraagt iets wat hij nog niet kan, hij geeft pijn aan, hij houd je straal voor de gek Knipoog
maar om iets niet te doen is zijn manier van spreken.
Aan jou als mens uit te zoeken wat hij bedoeld.


De goede instructeurs zeggen dat zeker Kawa, en de goede eigenaren "luisteren" ook op deze manier naar hun paarden.

Helaas zie ik hier in het westen van het land dat een paard steeds meer een gebruiksvoorwerp wordt, mensen zonder enig verstand van zaken kopen een driejarig paard waar ze niks mee kunnen - en hun instructeurs gaan daar gewoon in mee, geven het paard overal de schuld van - en verkopen hun klanten weer een "nieuwe", want deze is inmiddels zo geblesseerd geraakt of gevaarlijk geworden, dat er niks meer mee te beginnen is. Paarden die sterven van de pijn in hun rug, worden vrolijk in de rondte geschopt ("dat kreng wil niet werken, ik zal hem wel eens leren").

De normale kennis is een beetje (heel erg) kwijt, de "conventionele" instructeurs doen er niks aan, de mensen krijgen problemen en gaan op zoek naar iets anders - en vinden dat soms in NH.

Niet mijn drijfveer geweest zoals ik al schreef, ik had al 2 probleemloze paarden Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:50

Nou, ik rij ook dressuurmatig hoor, heb alleen de wedstrijdsport vaarwel gezegd. Maar wat Honza kan, daar zeg ik ook geen nee tegen Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:04

SuperRoos schreef:
en dan weten ze niet wat het is als hun paard opgezette nieren heeft,


Effe jou testen: hoe weet jij dat dan? Ik kan niet bij de nieren komen hoor, tenzij ik een rectaal onderzoek doe Tong uitsteken

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:10

gijsenkim schreef:
wat mij dus wel een beetje stoort nu ook weer is dat als je niet aan NH doet je dus ook geen lol, band of wat dan ook met je paard kan hebben.


Als ik die indruk heb gewekt, dan wil ik die graag weg nemen hoor!

IK had geen lol meer in alleen maar rijden en poetsen, en was op zoek naar "iets anders" voor "erbij". Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen al genoeg lol in het rijden zelf hebben, en geen behoefte aan "meer", maar IK vond het onvoldoende.

Dat heb ik gevonden bij PNH, en ik heb wel het idee dat ik nu iets meer recreatie voor mijn paard ben Haha!. Mijn angstige merrie is er ook gewoon moediger door geworden, vroeger was een klein stukje landbouwplastic al genoeg voor panische taferelen, nu loopt ze onverstoorbaar langs balen kuil met wapperend plastic bij windkracht 8.

Maar ik spreek dus puur voor mezelf: ik kan niet oordelen over de situatie van anderen - en dat wil ik ook helemaal niet Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:23

gijsenkim schreef:
Jij bent volgens mij de NH aanhanger waarbij ik me niet gelijk een gemene paardenbezitster voel...... Haha! Haha! , ook al zijn we verschillend in opvattingen ik hecht heel veel waarde aan jouw adviezen. Vooral omdat jij niet vind dat NH alles zalig makend is. NH is voor jou een aanvulling, niet een must, toch?


Die laatste zin verwoordt het perfect! En ach, ik krijg van de niet PNH-ers maar wel NH-ers ook te horen dat ik te hard voor mijn paarden ben, dat dat gezwiep mt zo'n touw (zelfs zonder te raken) zo zielig voor mijn paarden zou zijn... Kan jij het nog volgen Haha!?

Gewoon je eigen weg gaan, en proberen van elkaar te leren (over jonge paarden rijden zou jij me denk ik weer een hoop wegwijs kunnen maken), dan kom je denk ik het verst Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:40

Is ook een raar gezicht Stef, dit is het meest controversiële spel van de 7, en daar kun je ook nog eens je eigen invulling aan geven. Mijn paarden (ook de hengst) zijn erg makkelijk te overtuigen en ik heb dus minder nodig, maar een paard waarmee de eigenaar jarenlang een "compromis" heeft gesloten kan heel vasthoudend zijn. Ik garandeer je dat dit tijdelijk is, en dat het allemaal goed komt. Volg wel je gevoel: als je het teveel vindt (want iedereen kan fouten maken), dan grijp je in, dat doe ik ook Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:12

gijsenkim schreef:
In mijn ogen zeggen de fanatieke NH ers dat iedereen die niet met NH bezig is ongelukkige, zielige, mishandelde paarden hebben. En dat is Bull scheit !


Ja, daar zeg je wat... net zoals fanatieke conservatievelingen zeggen dat NH zweverig is en voor watjes.... Met fanatieke mensen is het altijd slecht praten ...

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:03

SuperRoos schreef:
ok, uitleg, er zijn dus paarden, die op de plek waar de nieren liggen, dan daarboven net bij het rug/kont stuk (kan het ff niet beter uitleggen) hele grote bulten hebben zitten, boven elke nier 1 bult dus, vaak is die plek dan ook heel gevoelig, ik heb weleens paarden gezien waarvan ik dacht, mijn god, zo groot als die bulten waren, soms zijn ze ook anders gekleurd dan de rest van het lichaam van het paard, daar kun je het ook aan zien.


Ik wist dat je dit ging zeggen hoor Lachen. Maar dat zijn gewoon de rugspieren waar die bulten zitten en waar die paarden last van hebben (meestal omdat ze slecht gereden worden). De nieren zitten heel ver naar beneden, onder een dikke laag spieren die weer bovenop de dwarsuitsteeksels van de lendenwervels liggen. Die dwarsuitsteeksels zijn eigenlijk botplaten, juist om de nieren te beschermen, daar kan je van buitenaf dus nooit bij.

Dat "nierenverhaal" is verzonnen door malafide alternatieve genezers, want het valt natuurlijk niet mee om tegen een paardeneigenaar te zeggen dat hij zijn paard verreden heeft, dat willen ze niet horen....

Extremely rare and Beyond Compare


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers