[AR]vooruit houden én nageven aan de lange teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

[AR]vooruit houden én nageven aan de lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 20:56

ik ben sinds kort met mijn paard aan de lange teugels begonnen. híj kan het (een trainer heeft het een paar keer met hem gedaan, en hij liep héél mooi en ontspannen), maar ik niet Haha!
hoe kan ik hem toch netjes vooruit houden als ik de teugels iets meer aanneem om hem te leren na te geven? zodra hij het bit iets meer voelt denkt hij dat hij moet vertragen/stoppen Scheve mond

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:13

Met je stem of een zweepje zorgen dat hij voorwaarts blijft. Probeer een verschil tussen een halve ophouding en een ophouding te maken.

Je hebt je been/zit niet dus die moet je zo veel mogelijk met je stem + zweep zien te vervangen. Juist omdat je je been/zit niet heb is het zo moeilijk, je hebt in eens van zulke vanzelfsprekende hulpen niet.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 21:41

ja, maar het vervelende is dat als ik een beweging, hoe klein ook, maak met mijn zweep, ik tegelijkertijd de teugel die ik in diezelfde hand houd (de hand van de buitenteugel) niet op gelijk kontakt kan houden. dus dan ben ik in zijn mond te onduidelijk en te onrustig toch? Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:01

Je moet proberen eerst je paard voorwaartser te maken voordat je hem nageeflijk kunt rijden. Probeer hem voorwaarts te maken op je stem en vervolgens dat iets op te vangen van voren door kleine ophoudinkjes te maken. Geeft hij na, ontspan dan je hand.
Wat betreft het probleem met de leidsels op gelijk contact te houden bij een zweephulp is het waarschijnlijk een kwestie van oefenen.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:53

Deze oefening zit ook in de B proef. HIermee kunnen ze idd zien of je je pony/paard goed voorwaards hebt gereden. Wanneer hij goed aan het been is, zou je iets weerstand kunnen vragen met je handen, net als of je in een spons knijpt... Telkens maar weer. Op den duur voel je dat je paard aan het bit knabbeld. dan laat je het lang zamerhand uit je hand knabbelen. Wanneer hij zijn hoofd omhoog brengt probeer je het gewoon weer overnieuw.. eerst weer voorwaards etc... Succes

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:38

ingeo schreef:
ja, maar het vervelende is dat als ik een beweging, hoe klein ook, maak met mijn zweep, ik tegelijkertijd de teugel die ik in diezelfde hand houd (de hand van de buitenteugel) niet op gelijk kontakt kan houden. dus dan ben ik in zijn mond te onduidelijk en te onrustig toch? Verward


De teugels flink kort houden, zweepje desnoods op de kont 'leggen' zodat hij voorwaards blijft. dus je teugels zo kort doen dat je met je zweep tegen z'n kont aan zit. Dit is even oefenen, maar moet lukken!
suc6!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 15:50

Marieke_456"]
[quote="ingeo schreef:
ja, maar het vervelende is dat als ik een beweging, hoe klein ook, maak met mijn zweep, ik tegelijkertijd de teugel die ik in diezelfde hand houd (de hand van de buitenteugel) niet op gelijk kontakt kan houden. dus dan ben ik in zijn mond te onduidelijk en te onrustig toch? Verward


De teugels flink kort houden, zweepje desnoods op de kont 'leggen' zodat hij voorwaards blijft. dus je teugels zo kort doen dat je met je zweep tegen z'n kont aan zit. Dit is even oefenen, maar moet lukken!
suc6!
[/quote]

mmm, dát ga ik eens proberen! OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:58

Marieke_456 schreef:
De teugels flink kort houden, zweepje desnoods op de kont 'leggen' zodat hij voorwaards blijft. dus je teugels zo kort doen dat je met je zweep tegen z'n kont aan zit. Dit is even oefenen, maar moet lukken!
suc6!


Ik begrijp niet wat het doel hiervan is.
Zou je dat uit kunnen leggen?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 16:43

Tessebes"]
[quote="Marieke_456 schreef:
De teugels flink kort houden, zweepje desnoods op de kont 'leggen' zodat hij voorwaards blijft. dus je teugels zo kort doen dat je met je zweep tegen z'n kont aan zit. Dit is even oefenen, maar moet lukken!
suc6!


Ik begrijp niet wat het doel hiervan is.
Zou je dat uit kunnen leggen?
[/quote]

ik neem aan dat ze bedoelt dat je zelf de teugels dichter bij het paard vasthoudt, zodat je de zweep gewoon een aansporend kontakt met de achterhand kan laten maken.

als het de bedoeling zou zijn om de teugels 'strak' te nemen en hem dan 'op z'n kont te slaan' ga ik het zo iig NIET proberen, nee Knipoog !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:47

Nee, dat snap ik wel.
Wat voor zweep gebruik je eigenlijk?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 17:20

Tessebes schreef:
Nee, dat snap ik wel.
Wat voor zweep gebruik je eigenlijk?


wel, daar zit ik ook een beetje mee: een longeerzweep vind ik te lang en te onhandig, en een dressuurzweepje is dan weer zeer kort Verward !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:30

ingeo"]
[quote="Tessebes schreef:
Nee, dat snap ik wel.
Wat voor zweep gebruik je eigenlijk?


wel, daar zit ik ook een beetje mee: een longeerzweep vind ik te lang en te onhandig, en een dressuurzweepje is dan weer zeer kort Verward !!
[/quote]

Een boogzweep (menzweep) lijkt me het handigst. Ik denk dat je dan ook wat beter kunt "slaan".

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:42

Zelf gebruik ik altijd een niet te lange dresuur zweep(ong 80 of 85 cm, Dennis is zelf ook niet zo groot, anders sleept mijn zweep over de grond). Met een boogzweep heb ik altijd ruzie, die gebruik ik dus echt enkel aangespannen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:48

Maar kun je dan ook alle zweephulpen geven met zo'n korte zweep?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:54

Ik gebruik hem om Dennis voorwaards te houden dvm aanrakingen bij z'n achter been, en kan hem ook op de plek waar je been ligt aanraken zodat ik daar een hulp kan geven. Meer zweephulpen gebruik ik niet, veel meer stem en teugelhulpen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:59

Dennis schreef:
Ik gebruik hem om Dennis voorwaards te houden dvm aanrakingen bij z'n achter been, en kan hem ook op de plek waar je been ligt aanraken zodat ik daar een hulp kan geven. Meer zweephulpen gebruik ik niet, veel meer stem en teugelhulpen.


Dan is de zweep voor jou lang genoeg idd.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:53

ingeo"]
[quote="Tessebes"][quote="Marieke_456 schreef:
De teugels flink kort houden, zweepje desnoods op de kont 'leggen' zodat hij voorwaards blijft. dus je teugels zo kort doen dat je met je zweep tegen z'n kont aan zit. Dit is even oefenen, maar moet lukken!
suc6!


Ik begrijp niet wat het doel hiervan is.
Zou je dat uit kunnen leggen?
[/quote]

ik neem aan dat ze bedoelt dat je zelf de teugels dichter bij het paard vasthoudt, zodat je de zweep gewoon een aansporend kontakt met de achterhand kan laten maken.

als het de bedoeling zou zijn om de teugels 'strak' te nemen en hem dan 'op z'n kont te slaan' ga ik het zo iig NIET proberen, nee Knipoog !
[/quote]

Ja, dat bedoelde ik, dichterbij het paardje staan.
Ik gebruik zelf écht geen longeerzweep of menzweep.
Ik gebruik gewoon eem klein dressuurzweepje. Veel makkelijker en anders staat het zo stom door de verhouding met Timon.