[LO] Pessoateugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

[LO] Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 15:23

Ik heb vorige week een pessoateugel gekregen voor eerdere inspanningen. Top cadeau, nietwaar? Maar wie weet hoe je dit het beste kan gebruiken. Mijn paard reageert rustig wanneer er iets achter haar achterhand hangt, dus dat is geen probleem. Verward Ze heeft de neiging om te lopen op haar voorhand en met de les zijn we bezig met oprichting. Bloos Dus wie heeft plaatjes, ervaringen en tips die ze wil delen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:28

ik heb geen foto's ervan... maar zo doe ik het altijd:
ik hang het bontje achter de kont en heb het voorste deel nog aan de singel zitten. zo stap ik los op beide handen.
dan maak ik hem losjes vast tussen de benen (wel zorgen dat de zijkant niet te laag kunnen hangen, evt, met strotouw) en werk zo beide kanten god los in stap en draf. na 5 minuutjes zet ik hem iets strakker en ga hem van achter iets meer opdrijven zodat die achterhand goed gebruikt wordt en hij wat opwaarts gaat lopen. ook weer op beide handen.
dan laat ik hem even stappen om op adem te komen en laat hem halthouden.
dan maak ik de pessoa tussen de benen los en zet hem aan de zijkant en soms aan de bovenkant van de singel vast voor een hogere oprichting. dit doe ik weer 5 minuten op beide handen, in stap en in draf. daarna maak ik de voorkant weer los en laat hem nog even uitdraven en daarna uitstappen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:33

Ik denk dat dit topic beter op z'n plaats is op UZ dan op VMR, vandaar dat ik het verplaats.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:47

Hai!

Malou (van marjon) wordt ook in de oprichting getraint en zij doet de pessoa altijd zo:

Misschien dat je er iets in hebt.

Afbeelding

Afbeelding

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:55

Shaienne schreef:
Hai!

Malou (van marjon) wordt ook in de oprichting getraint en zij doet de pessoa altijd zo:

Misschien dat je er iets in hebt.

Afbeelding

Afbeelding


ik heb zelf ook een pessoa en ik zie om deze foto's dat ze hem te strak achter heeft zitten (dat bontje)
hij moet net iets losser zitten (naar beneden)

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 18:06

Moet je dan met het warm stappen dan losser laten? Met de bijzet deed ik altijd eerst los en daarna langzaam de bijzet erbij. Kan je de pessoa ook instellen om de voorwaarts-neerwaarts te realiseren? OK dan!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:10

jah met los stappe enz wel .
je kan de pessoa ook lang en laag instellen .

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:57

Ik doe bij het los en uitstappen de pessoa altijd los. dus de musketons die tussen z'n benen moeten en die van het bit, klip ik aan de longeersingel. dan heeft hij toch z'n tuig om en kan je hem na het losstappen zo vastklikken. als je hem neerwaarts wil doen, haal je de lijn door de onderste ring van je longeersingel, dan naar het bit (met katrol) en dan tussen de benen. dit is ook de beste stand om mee te beginnen. maar heb je geen gebruiksaanwijzing met plaatjes erbij gekregen???

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:24

Ik gebruik hem ook bij mijn fries en de anderen van stal willen hem nu ook...... Schijnheilig
Jaike is nu veel beter van achter naar voor aan het lopen, ze heeft nu soms zelfs de neiging om iets te 'stijgen' van voor, dan gaat ze echt een beetje 'zitten', zó gaaf! Haha!
Ik gebruik hem alleen in de laagste positie want Jaike wil zich graag oprichten en een beetje rondloeren Schijnheilig

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:08

ik gebruik m altijd ind elage stand. dat staat als het goed is op het briefje wat er bij zat. dit omdat gracia nogal hoog loopt met haar hoofd en zich niet ontspant. door de lagestand ontspant ze eerder. dit heb ik van me instructrice geleerd ...

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:22

Ik gebruik hem altijd eerst in de lage stand, daarna in de middelste stand. Dit omdat mijn paard uit zichzelf heel graag laag loopt: ze moet juist iets naar boven. Mijn paard is in de galop heel sterk verbeterd door het gebruik van de pessoa!
OVerigens moet je het wel heeeel goed en rustig opbouwen omdat ze anders stijf van de spierpijn kunnen staan!