[AR] Lange lijnen boek/cursus/clinic?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PattyS
Berichten: 157
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Houten

[AR] Lange lijnen boek/cursus/clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 02:59

Wie weet waar ik meer informatie kan vinden over het beleren van een jong paard met lange lijnen? Boeken, cursussen, clinics?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:49

Boeken ken ik wel. Maar wat zoek je precies. Meer richting klassieke rijkunst is werk aan de hand van Richard Henrichs een goede. Hoewel ik hem zelf te strak vind. Dan heb je nog een boek rijden in evenwicht, en evenwicht in rijden. Die bespreekt ook het lange teugel werk. Dit op basis van de NH en de klassieke rijkunst.

Er zijn nog wel meer boeken. Kijk maar is op media boek.

Cursusen en clinics zou ik niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:58

Volgens mij zoekt ze het echte langelijnenwerk om een paard voor te bereiden op de koets. Jenny Lloriston-Clarke is dan misschien een goede, omdat zij het paard redelijk betuigd traint (wel dressuur), met veel foto's aangeeft wat goed is en wat fout is en op een methode werkt die ook voor het beleren van koetspaarden nuttig is (loopt erg ver achter het paard, gaat in op problemen met lijnen achter de achterhand en behandelt het werken met de dubbele longe). Bovendien behandelt ze ook de opleiding van het dressuurpaard tot alle oefeningen aan de lange teugel, dus als je de smaak te pakken krijgt kun je meteen door naar de piaffe. Haha!

Lammert Haanstra geeft in Nederland cursussen in het werken aan de lange lijnen met driehoeksteugel

PattyS
Berichten: 157
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 10:52

Inderdaad, het echte lange lijnen werk om 't paard voor te bereiden op aangespannen rijden. Maar wel in combinatie met het 'dressuurwerk'. Dus dat boek van Jenny Lloriston-CLarke, lijkt mij een hele goede tip, ik ga er maar eens naar op zoek. En bedankt voor de tip voor de cursussen van Lammert Haanstra!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:51

Is nog een boek over werken aan de lange lijnen, weet auteur of iSBN nr zo niet, aangezien ik mijn exemplaar heb uitgeleend. Heet wel werken aan de lange lijnen. Die van Loriston Clarke is leuk, maar wel helemaal op dressuur gericht. Je zou ook eens Piet Bakker kunnen consulteren, dat is in NL volgens mij de goeroe op dit gebeid.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:52

Piet Bakker werkt inderdaat met zijn lipizers aan de lange lijnen. Ik weet niet of hij een boek heeft geschreven.

Ik ben zelf niet zo weg van lange lijnen. Vandaar dat ik dat niet weet.

Maar Piet Bakker gaat echt van de klassieke rijkunst uit. Schijnt nog een poos in Wenen gewerkt te hebben.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:55

Er zijn 2 boeken op dit gebied.

Longeren en werken aan de lange lijnen van Jennie Loriston-Clarke(ISBN 90 384 0789 0) en Werk aan de hand van Richard Hinrichs(ISBN 90 5210 415 8).

Het zijn beide leerzame boeken vol theorie. En het is echt verdomde moeilijk om die theorie in praktijk te brengen. Mij lukt het iig niet, zelfs niet nu ik die 2 boeken zo wat kan dromen.