[LO] Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoesh
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amersfoort

[LO] Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 23:15

kunnen jullie mij misschien enkele handvaten geven over het volgende:

Mijn merrie van twee en een half en ik zijn allebei aan het leren en het gaat ons redelijk goed af...
We zijn nu aan het longeren en zij leert van mij de stem hulpen dit gaat prima maar wat gebeurt er nu: draven vind ze fantastisch aan de longe maar zodra ik haar naar stap wil terug brengen stopt ze meteen helemaal en loopt naar me toe....

Met gevaar dat het touw tussen haar benen kan komen...(!)
Graag tips...

B.v.d.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:24

Ik zal je topic even verplaatsen naar UZ, daar zul je meer gerichte reacties krijgen Lachen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:14

longeer je wel met een longeerzweep? je paardje moet leren dat ie daarmee op afstand moet blijven. Ook kan je iemand eerst mee laten lopen met haar bij haar hoofd en dan steeds meer afstand bewaren tot ze het snapt.
Vooral jonge paarden hebben hier moeite mee, je loopt er altijd vlak naast, dus ze zijn het helemaal niet gewend om dan opeens op een paar meter afstand van je te moeten lopen.

Anoesh
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 19:37

Ja, ik longeer met zweep maar zodra ik haar tempo wil vertragen denkt ze meteen dat we kunnen stoppen...
Maar ik zal de zweep ietsje meer in de picture zetten.
Al denkt ze dan meteen weer in volle actie te moeten gaan.
Zal het nog een paar keer proberen met iemand aan de hand ernaast.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:39

Dit is opzich niet verkeerd. Ik zeg altijd in mijn lessen. Het paard mag altijd te veel geven, nooit te weinig.

Waarscheinlijk ben je niet helemaal duidelijk of snapt je paard je niet. Probeer de stap commando is wat minder duidelijk te geven. En loop dan zelf gewoon rustig door. Dus bij de kruis mee op de volte. Als je heel bewust door blijft lopen. Dan zou je paard niet naar je toe komen en waarscheinlijk door lopen. Stop ze dan toch, vraag dan gewoon stap en blijf zelf rustig door lopen. Draaft ze dan weer aan. Neem haar dan weer rustig terug naar stap.

Oefen dit net zo lang dat ze het snapt. En flink belonen als ze het goed doet hé.

Anoesh
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 22:09

Bedankt voor de info!
Ga het proberen op deze manier...
Zal je laten weten hoe het gaat.

En ik zal haar zeker belonen als ze het goed doet (;

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:50

Misschien dat het werkt als jij haar met een drijvende lichaamshouding naar buitendrijft...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:33

mijn verzorgpaard heeft dat ook , als ik het stapcommando geef dan heeft ie echt zoiets van, he eindellijk en wil die gelijk naar me toe komen, dan jaag ik hem weg met de zweep, zo van, weg jij je bent nog niet klaar, dan snapt ie het wel!!!