[AR] welk bit voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

[AR] welk bit voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 10:31

Dit weekend hebben we succesvol ons menexamen afgelegd én we hebben een koets gekocht voor onze Tinker. Die zouden we stillaan willen gaan beleren. Het paardje is 3 jaar en ik rij haar ook al onder het zadel. De bedoeling is dat we zowel dressuur rijden als mennen. Onder het zadel gebruik ik een gewone enkelgebroken, dikke trens en dat gaat prima.

Maar welk bit neem ik voor het tuig? Is het verstandig om te beginnen met deze trens? Of zou ik beter bijvoorbeeld een liverpool stang gebruiken? En hoe zorg ik ervoor dat het bit dat ik gebruik geen negatief effect geeft op de dressuur onder het zadel?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:35

Een B-stang of een liverpool'tje. Je steekt je leidsels door het bovenste gaatje en vooral erg nageefelijk rijden. Bochten nemen door toe te geven in de plaats van in te korten, maar dat heb je vast wel geleerd .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:51

Een liverpoolstang is het meest gebruikte bit voor mennen. Zorg dat je met zachte hand ment, dan zul je geen problemen ondervinden bij onder het zadel rijden. Een bit is zo hard als de hand van de ruiter/menner. Met een trens zou ik niet gaan mennen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:07

Ik zou voor een liverpool stang gaan. Hoe braaf ze ook zijn, hoe goed ze ook op een trens reageren, het kan altijd erg fout gaan (sprak zij die slechte ervaringen heeft).
Dat het scherper in kan werken hoeft geen probleem te zijn. Als jij met niet grof met je handen doe is er niets aan de hand, maar je hebt, in geval van nood, toch wat meer mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:31

Ik sluit me bij Dennis aan, onder het zadel zit er een zacht trensje in. Maar voor de kar een Liverpool, gewoon omdat je als je er achter zit, iets minder te vertellen hebt. En als je goed en rustig rijdt, hoeft een stang helemaal niet harder in te werken. Je steekt de leidsels gewoon door de bril (ronde gat vanboven) en dan kan je nog altijd een gat zakken als dat nodig blijkt te zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:47

Maya schreef:
Je steekt de leidsels gewoon door de bril (ronde gat vanboven) en dan kan je nog altijd een gat zakken als dat nodig blijkt te zijn.


Zou ik niet doen hoor. Je kunt dan helemaal geen gebruik maken van het hefboomeffect en daar gaat het nou juist om bij een stang.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:52

Idd, ik zou hem toch wel op een van de andere gaten doen. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter(in dit geval menner) hem maakt.
Voor de kar heb ik er dus, voor het geval er iets gebeurd, heel erg graag iets scherpers in hangen. Just in case. Ik weet helaas hoe erg het fout kan gaan.
Dennis kon ik op m'n stem rond sturen, kon zowat m'n leidsels thuis laten bij wijze van spreken. Maar toch, die ene keer, wat was ik blij dat er een stang in hing(oke, Dennis z'n been lang nogsteeds helemaal open, het hek van de baks was stuk omdat we er door heen gegaan zijn en we stonden bijden als een idioot te trillen van angst. Maar ik wil er niet aan denken wat er toen had kunnen gebeuren met een trensje).

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:59

Ik zou inderdaad ook kiezen voor de liverpoolstang. Ik heb Taco hier ook mee beleerd. Ik heb er alleen een zemen lap omheen gewikkeld. Zo is hij lekker om op te knabbelen.
Nog een tip. Laat een ervaren menner je paard beleren. Het halen van je koetsiers bewijs is een basis. Mennen leer je pas in de loop der jaren. Op de cursus krijg je brave paarden. Een paard wat nog niet voor de wagen heeft gestaan kan natuurlijk heel anders reageren. Als je niet ervaren genoeg bent om dit op te lossen is het leed niet te overzien.
Ik heb Taco ook samen met een goede menner beleerd en geen problemen gehad!

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:55

Ik zou ook een liverpool pakken om mee te beginnen of een bokkebit (b stang). Een bokkenbit is iets lichter van gewicht maar heeft ook een hefboom werking.

groetjes

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:58

Ik gebruik liverpool stangen met daaromheen rubber. Dit is een aan zichzelf hechtend rubber dat geen water opneemt en dus ook geen schimmels en bacterien zal huisvesten als zeem. Dit rubber is ook in gebruik als bandage in de military en kost rond de 7,5 euro per doosje. Afhankelijk van het paard kun je dan 1, 2, of 3 lagen aanbrengen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:47

een liverpoolstang vind ik echt een topstang

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:20

Citaat:
Ik gebruik liverpool stangen met daaromheen rubber. Dit is een aan zichzelf hechtend rubber dat geen water opneemt en dus ook geen schimmels en bacterien zal huisvesten als zeem. Dit rubber is ook in gebruik als bandage in de military en kost rond de 7,5 euro per doosje. Afhankelijk van het paard kun je dan 1, 2, of 3 lagen aanbrengen.
_________________
Eerste winstpunt binnen


Dit is een latex bandage.

Ik heb voor Danno ook een liverpool maar hij is ingereden op Bstang.
Overigens is een B stang anders dan een Bokkebit.

Bokkebitje wordt ook wel utrechtse stang genoemd.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:46

Een liverpoolstang is op zich prima, maar de ene liverpool is de andere niet ! Ik heb er een met pompwerking en het bovenste gat zit halverwege de onderkant van de bril.
Heb je gaten nodig die lager zitten dan heb je reden om je eens eerst achter de oren te krabben.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:14

Die sleuven zitten er ook niet voor niets.
Als ik met de pony's het E-traject in ga gaan de leidsels ook een sleufje lager en de kinketting éen strakker.
Zodra ze het fluitje van de hindernisrechters horen moet het gebeuren: dan trekken ze mij van de kar af, als ik dat niet zou doen is er geen sturen meer aan.
Ik heb wel eens eigenwijs het bit op de hoogste stand gelaten, het gevolg was dat ik poortje A finaal voorbijknalde.

Een bit met pompwerking is doordat er beweging in zit ook iets minder precies.
I.P.V. latex zou ik een bit kopen met een nylon stanggedeelte. Dat is beter schoon te houden. Van der Wiel in Achel(B) verkoopt ze.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:33

Wij hebben een boerenbit voor de trekpaarden. En ze reageren er perfect op. Ik rij ook op ze (maar met een gewoon bit), en heb er totaal geen problemen mee.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:04

Hoi, Vignir (IJslander) is pas beleerd met een bokkebitje en de leidsels onderin. Toen hij na 2 weken thuis kwam heb ik er een liverpool in gedaan met ook de leidsels onderin (er zaten maar 2 gleuven in). Van de ene op de andere dag werd hyij bij mij moeilijk (ik heb weinig ervaring, het paard is dominant en ik niet de baas). Hij is toen naar mijn instructrice gegaan om hem door te rijden en zij heeft het leidsel 1 gat hoger gedaan. Inmiddels is hij ook bij haar vervelend gaan doen en staat weer bij de trainer. Jammer, maar zodra hij terug komt wordt hij verkocht. Niet alleen hierom hoor, ik ben verder gewoon niet sterk en consequent genoeg voor hem en vertrouw hem al heel lang meer. Maar ik dacht dat het door pijn kwam in zijn rug en liet hem daarom beleren. maar het verhaal is wat langer dan ik hier kan typen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:49

Albert schreef:
Die sleuven zitten er ook niet voor niets.
Als ik met de pony's het E-traject in ga gaan de leidsels ook een sleufje lager en de kinketting éen strakker.
Zodra ze het fluitje van de hindernisrechters horen moet het gebeuren: dan trekken ze mij van de kar af, als ik dat niet zou doen is er geen sturen meer aan.
Ik heb wel eens eigenwijs het bit op de hoogste stand gelaten, het gevolg was dat ik poortje A finaal voorbijknalde.

Een bit met pompwerking is doordat er beweging in zit ook iets minder precies.
I.P.V. latex zou ik een bit kopen met een nylon stanggedeelte. Dat is beter schoon te houden. Van der Wiel in Achel(B) verkoopt ze.


Een bekende pony-vierspanrijder (ik noem maar geen namen, maar bij top 3 van nederland Haha! ) stapte eens bij mij op de kar en zette meteen de leidsels door de voorkant (van achteren gezien dan) van de bril ! Had mij eerder ook al een bit met pompwerking aangeraden.

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:15

Ik doe MBO-Paardenhourderij en bij mij op school rijden bijna alle paarden ook voor de kar. Ze gebruiken idd een liverpool of een roosjesbit. Maar je moet een beetje zien te kijken wat ook bij je paard past. Luistert hij niet goed naar het ene bit kan je een beetje experimenteren wat het beste bij hem past, in zijn mond het lekkerste ligt en waar hij het beste naar luistert. Succes!:D

Groetjes,
Cream_1986

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:11

Ik had een postkandare gekocht, een soort B-stang, maar dan met 3 ringen. Ik vind deze veel sierlijker dan de liverpool.
Aan de mond zit ie ook mooier.
Helaas past ie niet aan de bakstukken, deze zijn erg breed.
Daarom is mijn postkandare ook te koop Bloos

Met stang rijden moet niet uitmaken met gewoon rijden. Het schijnt niet waar te zijn dat ze dan harder in de mond worden. Dat is me nog eens duidelijk gemaakt tijdens mijn mencursus.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:30

Welke maat is je postkandare?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:11

Is 13/13,5 cm, zal eens een foto maken.... (sorry voor off-topic)

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:17

Bericht uit een héle andere tak van paardensport; wij hebben de dravers gewoon met een trensje in voor de kar Lachen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:18

Branca schreef:
Is 13/13,5 cm, zal eens een foto maken.... (sorry voor off-topic)


Ja, ik wil wel eens weten hoe dat bit eruit ziet!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:18

promptertje schreef:
Bericht uit een héle andere tak van paardensport; wij hebben de dravers gewoon met een trensje in voor de kar Lachen.


Op de baan neem ik aan?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 18:06

promptertje schreef:
Bericht uit een héle andere tak van paardensport; wij hebben de dravers gewoon met een trensje in voor de kar Lachen.



Maar voor jullie is remmen misschien minder van toepassing Knipoog .

Nee, even serieus. Bij het tuig dat we gekocht hebben zit een liverpoolstang met 2 leidselgaten. Het lijkt eigenlijk nog het meest op deze stang, als je dan het bovenste paar gaten wegdenkt:

Afbeelding

(http://www.royaloakcar.com)

Het bovenste leidselgat zit dus al vrij laag en dat stoort me toch een beetje, omdat dat toch al vrij scherp is. Zou ik het leidsel dan niet beter om te beginnen aan de brug hangen? Dit heeft toch ook een lichte hefboomwerking?