[NH] lelijk kijken bij yoyo game

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

[NH] lelijk kijken bij yoyo game

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 00:05

wanneer ik met mijn paard de yoyo game speel gaat hij heel boos kijken als ik hem achteruit laat gaan. Hij doet het wel maar met de oren plat op kop. Zodra ik stop komen de oren weer omhoog en als ik hem naar me toe laat komen is er geen vuiltje aan de lucht.
Hij doet dit ook als hij naast me mee loopt en ik ga rennen. Hij doet alles wel maar met de oren in de nek. Zodra we dan stilstaan of stappen staan z'n oortjes weer normaal. Hij haalt niet uit, hij doet geen poging tot bijten maar legt alleen de oren plat.
Waarom doet hij dit?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:15

ik weet niet hoe ver je bent, maar waarschijnlijk level 1??
Het komt denk ik doordat je paard wel naar achter gaat op je hulp maar niet echt van harte. Bij level 2 leer je "positive reflexes" , dan vraag je voor snellere en betere reacties, dus zodra het een beetje gaat, snel door naar level 2. Hij is het er duidelijk nog niet mee eens dat jij de leiding neemt.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 22:42

Ik ben idd een doe-het-zelver level 1. Omdat mijn portemetnix niet berekend is op die dure paketten.
Waar kan ik meer vinden over level 2? Het liefs nederlands omdat engels lezen niet mijn sterkste kant is.
Alvast bedankt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:53

volgens mij staat het niet ergens op internet. Kijk eens op ebay, daar heb ik mijn level 2 pakket ook gekocht, iets van 100 euro goedkoper. Ik ben nog steeds op zoek naar level 3. Level 2 is wel handig om te hebben. Ik wil je opzich wel wat tips geven, maar ' k heb nu tentamens dus niet zo veel tijd om lange verhalen te schrijven. als je me over een weekje even een pb-tje stuurt, zal ik wel wat over level 2 sturen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:02

Ik zou niet te snel doorstromen naar Level 2, pas als je Level 1 goed onder de knie hebt (zoek op internet de gevraagde onderdelen voor het Level 1 behalen, kun je die uitvoeren dan kun je met een gerust hart door)... doet hij ook weleens de oren plat met de Friendly game, oftewel heeft ie plekken waarvan hij eigenlijk vind dat jij niet aan mag komen?? Hij is idd niet happy met jouw dominantie, maar daarentegen als hij het verder wel netjes opvolgt, zou ook je aanwijzing te groot kunnen zijn... tijdens een level 2 clinic heb ik wel gezien dat een van de oefeningen was om de yoyo game zittend te doen terwijl het touw bevestigd was aan een dun elastiekje aan het halster...en dan proberen aanwijzingen te geven zonder dat het elastiekje breekt...
Ik wiebel met het uiteinde van het touw (leren stukje) naar hem en dat is voldoende aanwijzing, ik wissel het veel af met achter- en vooruit door een doolhof en yoyo-en over balkjes Haha!

Uiteraard moet jij hem er van overtuigen dat je een geweldige leider bent Tong uitsteken de Circling game is daar een goede voor...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:56

natuurlijk is altijd belangrijk dat je de fases goed opvolgd, dus altijd met fase 1 beginnen, en dat is echt heel licht. Als je de level 1 dingen allemaal redelijk kan uitvoeren, zou ik wel snel doorgaan met level 2, heb nu al zo veel mensen gezien, die het te saai maken, waardoor het paard een beetje in opstand komt. Stel de circling game gaat heel goed dan kan je dat wat gaan uitbreiden (langer touw, sneller, overgangen etc). Alles wat goed gaat kan je gaan uitbreiden.

steffiegirl
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:39

PeppySan schreef:
wanneer ik met mijn paard de yoyo game speel gaat hij heel boos kijken als ik hem achteruit laat gaan. Hij doet het wel maar met de oren plat op kop. Zodra ik stop komen de oren weer omhoog en als ik hem naar me toe laat komen is er geen vuiltje aan de lucht.
Hij doet dit ook als hij naast me mee loopt en ik ga rennen. Hij doet alles wel maar met de oren in de nek. Zodra we dan stilstaan of stappen staan z'n oortjes weer normaal. Hij haalt niet uit, hij doet geen poging tot bijten maar legt alleen de oren plat.
Waarom doet hij dit?



Nou achteruit sturen betekent dat jij de leider bent...en daar ga je paard tegen in...omdat paarden willen weten of je echt nog wel de leider kan zijn...Je gedraagt je dan tegen over je paard "dominant". Want met het kudde gedrag word het paard weg egstuurd als hij niet luisterd of als een hogere in de rang staande hebm niet zo dicht bij zich wil hebben. Jij laat zien dat jij de leider ben door hem weg te sturen en daardoor gedraagt hij zich zo. maar je moet gewoon doorgaan met achteruit vragen, want hij moet gewoon wete dat jij de baas ben en zonder protest moet hij naar je gaan luisteren.

Zelf heb ik ongeveer 3 jaar les gehad in parelli natural horsemanship. En had dit probleem ook met m'n oude verzorg pony en dat is eigenlijk van zelf over gegaan.

groetjes

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:51

Zo snel mogelijk doorgaan met level 2! Ik heb precies zo'n paard maar helaas de fout gemaakt door te lang in level 1 te blijven hangen. Ik wilde alles eerst perfect kunnen doen voordat ik doorging Lachen En dat is gewoon zeker niet de bedoeling met level 1, dit gaat er puur om dat je geen opposite reflexen meer hebt. Level 2 gaat dan om het winnen van de games. Heel simpel, fase 1 duurt iets langer maar fase 2,3, en 4 volgen heel snel na elkaar. Je paard wordt er 'snappy' van en uiteindelijk krijg je hierdoor ook juist een 'positive reflex'.

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:03

wat is de yoyo game ????????
Verward

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:59

waar kun je dat yoyo game doen dan? ik heb er wel van gehoord,maar zou ni weten wara je het kan vinden....heb de zoekfunctie al geprobeerd Knipoog

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:50

Yoyo game is 1 van de 7 games van Parelli, zoek daar maar is op, dan krijg je vele topic's...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:55


iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:16

Goeie tip Cornelie OK dan! dat is een erg leuke site; ik ben aangenaam verrast, niet te 'zweverig' en lekker duidelijk.