vraagje aan de menners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 23:21

Op welke leeftijd hebben jullie je pony/paard beleert voor de kar, waren ze al bereden en hoe lang duurde het ongeveer?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:24

Billy was 3 toen we hem voor de kar gezet hebben. Hij was toen al bereden, maar het kan ook andersom, eerst inspannen en dan rijden. Dat heeft als voordeel dat het paard al een beetje kan sturen als je er op stapt. Bij ons op stal beleren ze ook paarden, en daar trekken ze meestal een maand voor uit.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:25

ik ben nu bezig dribbel tuigmak te maken, hij is 2 jaar en 3 maanden... dit gaat heel erg goed. hij heeft nu ongeveer 5 keer zijn tuig op gehad, en 1 keer een sleep er achter (een balk) hij doet alles heel braaf... Over een paar maanden komt hij echt voor dé wagen te staan Lachen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:31

Mika is momenteel weg om te beleren, ze is ondertussen bijna 4 weken weg en zoals het nu lijkt komt ze as weekend weer thuis......
*eindelijk* Party!! Party!!

Mika is nu 2½ jaar oud, volgens de instructeur de fijnste leeftijd om mee te beginnen en omdat ze drachtig is wilden we niet langer wachten omdat ze dan ruim 3½ zou zijn, en dat vond hij toch heel laat, omdat het zeker geen gemakkelijke pony is had hij haar liever nu dan volgend jaar....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:33

ik ben pas met voorbereiding begonnen toen mijn pony 3 was.na 3 maanden liep ze voor de wagen.ze is niet onder het zadel beleert.de meningen zijn echt heel erg verdeelt hierover maar ik vind 3 jaar de beste leeftijd om te beginnen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 00:46

Ach, het is maar hoe je het bekijkt; beginnen doe je al met een veulen. Sanderijn weet b.v. ook heel goed dat ze al "begonnen" is toen ze haar pony voor het eerst zag !

Een pony van 2 geeft zich snel over, dus is prima om aangespannen mee te beginnen. Ook bij een jaarling zou ik me voor kunnen stellen dat bepaalde oefeningen mogelijk zijn.

De hoofdzaak ik dat een pony niet overbelast wordt. Zeker niet als ze nog in de groei zijn. Dus met een pony van 2 of 3 geen lange en zware bosritten maken of zware wedstrijden lopen en/of trainen daarvoor. Het moet een beetje spel blijven dan. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen leuke ritjes gemaakt kunnen worden met een licht karretje.

Vanaf 4 pas belasting opbouwen, en het ik juist erg makkelijk als ze dan al vanalles kunnen.

Eigenlijk hetzelfde als een veulentje aan een halster laten wennen; is eigenlijk het begin van beleren voor wat dan ook. Dit gaat natuurlijk veel sneller dan wanneer dat nog moet als ... ik noem maar wat ... je daar nog mee moet beginnen bij een driejarige die net van een hengstenwei komt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:10

je kunt vanaf 3 jaar wel al beginnen met mennen, maar dat is eigenlijks nog errug vroeg omdat ze voor het mennen veel moeten doen, als ze nog veel in de groei zitten kan dit storen!

Wij zijn wel met 3 jaar begonnen maar met 5 jaar pas echt begonnen met mennen bij de Friezen.
met 3 jaar liepen ze wel elke week voor de kar
Maar gewoon buitenritjes, geen wedstr.
Ze liepen ook af en toe in 2'span

Ik denk dat het beleren voor de kar zo'n 3 weekjes duurt voordat het aps echt goed gaat, je paard moet natuurlijk ook de hulpenw eten enzo.
'JA' moet nooit een hulp worden, zo van: Ja hoppa!!
'Ja' kan erg nadelig zijn, je ment met z'n 2'en en die ene vraagt je eits (allebei op een menkar met paard) en jij schreeuwt: JA!!
ZOEFF, dara gaat je paard, snappie?
Dus stap, draf en eventueel galop er goed in werken.

-Maaike-

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:06

Mijn pony was pas 9 jaar toen ik ermee begonnen ben. Voor die tijd had ik nog niet goed genoeg leren mennen, en kende ik niemand die ervaren genoeg was om te helpen. Ik doe er wel vrij lang over omdat mijn "instructeur" niet zo vaak kan.
Ze was al wel bereden en ik langeteugel al jaren met haar, dat heeft wel z'n voordelen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:52

Ik ben nu net met Pinky begonnen en Pinky is (op een maandje na) 2,5 jaar.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 05:44

Wij beleren ze meestal met 2,5 jaar.
Ik doe het samen met m'n vader, maar die heeft helaas veel te weinig tijd op dit moment.

Meestal lopen ze met een week of 3 voor de wagen. Eerst aan het tuig wennen. Heel veel er achter lopen, ook op de weg. Dan een auto band erachter en dan voor de wagen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:09

Met Isolda zijn we begonnen met 2,5. Kalmpjes aan en niet te zwaar of te lang.
Sja en hoelang het duurt.... Hangt er vanaf hoe je dat bedoeld en ook nog eens hoe je paard reageert.
Bij Isolda duurde het heel lang voordat ze braaf zonder aangeknepen staart en kont kon lopen. Dat is zelfs nu, na ongeveer 9 jaar nog niet voorbij en doet ze dat soms nog steeds.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:53

mijn paardje (haffie) was 5 jaar toen ik haar beleerde.... ze was net ingereden

ik begon gewoon met werk aan de lange lijnen.... erachter lopen en beetje sturen en zo...

toen heb ik er een band achter gehangen.... laten wennen aan de strengen dat ze niet hysterisch gaan doen als ze erover staan en zo....

toen hebben ik haar (met begeleiding van een wat ervaren menner) voor een marathonwagentje gezet.... en we reden er zo mee weg.....

zolang je ze maar goed voorbereid denk ik....

Party!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:31

Met 2 1/2 of 3 jaar kun je best voorzichtig beginnen met aan de lange lijnen laten lopen en longeren met dubbele longe. Als dat goed gaat kun je ook wat laten trekken, een band ofzo.
En daarna voorzichtig inspannen voor korte stukjes zodat ze geen spierpijn krijgen of pijn in de borst van het tuig.

Je kunt er ook voor kiezen om 'm eerst zadelmak te maken en daarna pas in te spannen. Dan kennen ze al wat stemhulpen en begrijpen ze het bit al.

Als je een paard wegbrengt om voor de wagen te beleren duurt het meestal een week of 4 en dan kun je er afhankelijk van wat voor paard het is redelijk mee gaan rijden.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:17

met Lizzy ben ik dit voorjaar begonnen. Ze is nu 8 en was al 5 jaar zadelmak. (Ik reed altijd gewoon met haar). Het beleren ging op zich heel makkelijk (ze kende de stem en het bit al, al was de eerste keer erachter lopen wel wat moeilijk voor haar, ze was immers gewoon longeren gewend. Inmiddels heeft ze 1x voor de wagen gestaan, naast een hele brave Belg. Wegens tijdgebrek kan ik dus nog steeds niet met haar rijden, maar dat ligt zeker niet aan het paard hoor! (dat voor de wagen is ook al weer 2 maanden terug..) Het is in ieder geval erg leuk en zorg dat je niet alleen bent!! (ik had ook nooit eerder een paard tuigmak gemaakt, wel zadelmak, dat is toch best anders hoor!)

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:17

Ik heb 1 keer een haflinger betuigd, 2,5 jaar oud. Nog niet bereden.

Onze haflinger Nikki was 3 jaar, nog niet bereden.

Beauty was 2 jaar ook nog niet bereden.

Bij de eerste haflinger, Hobby, duurde het 2 weken. De eigenaar wou het snel.

Bij Nikki duurde het 4 weken want ze vond het suuuuper gaaf.

Bij Beauty 8 weken want voor haar was het nogal een beetje eng Knipoog