Help, verschrikkelijke eigenaar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 00:02

Ik heb verzorgpony's (welsh A's). De eigenaar is een boer die het idee heeft dat hij alles wel weet, met hem praten heeft geen zin hij lacht er alleen maar om. Vanmiddag ging hij voor het eerst 2 van zijn ponys voor de kar gegoot. Zij hadden nog nooit tuig opgehad!!! Ik en een vriendin waren erbij om de pony's te begeleiden. Nou hup werd het tuig erop gegooit. Hup stang in hun bek en zo flikkerde hij ze voor de kar. Voor de pony's was het heel onwennig en begonnen acuut te stijgeren terwijl ze aan de kar vaststonden! Nou hij werd iig iets verstandiger en ging er eerst maar achterlopen. En ja hoor dat ging ook niet goed. Die ponys werden helemaal gek en hij zat maar aan die stangen te rukken en met de zweep te slaan uiteindelijk heb ik hem kunnen overtuigen te stoppen. Een van de ponys had bloed in dr bek. Ik kan hier helemaal niks aan doen, en heb zelf absoluut geen verstand van mennen ed. Maar als ik er ben is er niemand om die beesten gerust te stellen. Wat ik eigenlijk al heb besloten is om zezelf (als de eigenaar er niet is) zete laten wennen aan tuig en aan naast elkaar lopen en dat iemand erachter loopt(en dat met een gewoon trensje). Zodat als die eigenaar het weer doet ze misschien iets beter weten wat hen overkomt. Nu had ik aan jullie de vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb namelijk geen idee. Ik weet wel hoe het tuig op moet want dat kon ik wel zien maar het gaat me er vooral om dat ze doorlopen als er iemand achter ze loopt en dat ze naast elkaar kunnen lopen. Misschien willen jullie mij helpen met tips?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 00:06

Wat vreselijk om te horen.........Heeft die man niet meer verstand????
Zo ga je toch niet met je dieren om???

ik kan me voorstellen dat jij je heel banketstaaflig voelt en graag iets wilt doen om te helpen voorkomen dat dit weer gebeurt, maar jij hebt hier ook geen ervaring mee en dan kun je de grootste ongelukken krijgen......Probeer iemand erbij te krijgen die weet wat ie doet en ga niet zelf bezig...
En dan gelijk dubbelspan??
Die man is echt "een beetje dom" om het zomaar even te zeggen.......... Extreme duivel

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 00:07

Als je er niet mee bekend bent, zou ik niks zelf proberen, want paarden die nog niks kunnen in het tuig, kunnen de gekste dingen uithalen. Dus hoe rot het ook is, niet aan beginnen, zonder leiding van een deskundige.
Wat je wel kunt doen evt is longeren met de dubbele longe, en evt de longe wat lager houden zodat ze wat langs de benen voelen gaan, zodat ze daar alvast aan gewend raken. Als ze dat kunnen kun je proberen erachter te gaan lopen, allemaal gewoon in de bak. Ik zou het wel met het stangetje in de mond doen, zodat ze daar al aan kunnen wennen.