[AR] pony `schrikt` voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

[AR] pony `schrikt` voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 18:27

Hallo,

Vandaag weer eens met Femke weggeweest met het karretje.
Femke is een shetlander.
Altijd wat sloom, en weinig enthousiasme in haar leven.

Ik vond het zielig dat er niks mee gedaan werd.
Ik heb een karretje gekocht, en haar beleerd.
Ze heeft ook ijzertjes onder gekregen en daardoor is ze meteen een stuk feller geworden.
Je merkte nl. dat ze last had op de straat.
Ze is veranderd in een behoorlijk felle shetlander.

We rijden zo ongeveer een half jaar met de wagen en het gaat erg goed.
Sinds 2 weken staat ze nu op stal omdat ze maar 1/2 jaar buiten mogen lopen.
Sinds ze op stal staat schrikt ze voor de wagen.
Ze heeft oogkleppen maar daar moet ze ondertussen wel aan gewend zijn.
schapen, hoopjes bladeren, paaltjes langs de weg........
vroeger geen probleem, nu dus wel.
Ze kijkt er naar en wil er liever niet langs.
Ik geloof niet dat ze bang is,
ze is 8 jaar oud.
Nooit ergens bang van geweest.
En ze loopt al een half jaar zonder enig probleem.
Zou ze dit doen omdat ze nu op stal staat?

Wat denken jullie, en hoe gaan jullie met zulk gedrag om?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:40

op stal staan kan inderdaad een pony veranderen ,te veel aan energie is dan aanwezig en die moet ze kwijt.
en omdat je als je ment niet gelijk je paard aan het werk zet,omdat ze in moet stappen gooit ze haar energie er op deze manier uit.

oplossing:simpelweg losgooien,longeren voor ja haar inspant.

trouwens:ze krijgt toch niet te veel voer?

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:07

Ik herken het probleem best wel. Ik verzorg zelf ook een shetlander. Ik men al 2,5 jaar met haar. Nooit problemen gehad, af en toe vond ze iets eng, maar dan schrok ze niet overdreven.
Sinds een jaar ( ? ) heeft ze een nieuw geintje. Als ze iets "engs" ziet, staat ze plotseling op haar rem en is ze niet vooruit te krijgen, tenzij ik van de kar ga en er even naast loop. Als er nou idd iets is was echt eng is vind ik het nog geeneens zo gek dat ze stopt, maar bijvoorbeeld laatst vond ze een groep schapen en een wit hek eng :? Ook stopt ze soms op stukjes waar helemaal niets engs is. Ik denk dus dat ze zich gewoon een beetje aanstelt. Als er ook een andere pony voor rijdt schrikt ze ook nooit ( even afkloppen :P ).
Bij * (die pony dus) helpt het meestal niet als ik boos wordt en de zweep gebruik, als ik dit doe gaat ze namelijk achteruit lopen. Als er geen verkeer aan komt probeer ik eerst rustig haar toch erlangs te krijgen (dus dat ik op de kar blijf zitten). Lukt dit niet, of komt er verkeer aan dan loop ik er een stukje naast en is ze erna meestal braaf.

Ik denkt idd dat het wel iets met het op stal staan te maken heeft, omdat het sinds toen begonnen is. Misschien helpt het als ze wat vaker de stal uit komt?
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 11:48

Hoi,

Ze krijgt niet te veel voer. Ze komt ook veel uit de stal.
Zeker een uur of wat per dag in de paddoc naast het rijden. (er rijden kinderen op haar)
Het instappen is niet zo een probleem. Ze bleef het de hele weg doen. Zelf na 3/4 uur voor de wagen (waaruit het merendeel draf bestond omdat we een tochtje aan het maken waren en niet aan het oefenen waren)

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:53

Jouw probleem komt vaker voor hoor!
Mijn Fell en shet zijn in deze tijd van het jaar veel kijkeriger en "heter"voor de kar dan in de zomer. Volgens mij heeft het te maken met de temperatuur,de wind, toch minder beweging dan in de zomer en ook ZEKER een kwestie van klieren.
Konsequent blijven met mennen (stem en zweep) en ze houden vanzelf weer eens op te o-h-en.
sterkte

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:17

Mijn fjord heeft dat ook. zomers is het echt een sul met buitenrijden/mennen maar in de winter is hij ineens een stuk frisser. Nou staat die van mij niet op stal, maar daar kan het natuurlijk bij jou wel mee te maken hebben.