[UZ] foto Cap in buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

[UZ] foto Cap in buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:46

Zo af en toe doe ik eens een stukje vrijheids dressuur met mn paard, meer voor de lol eigenlijk maar het gaat zo goed dat ik er steeds meer plezier in krijg en steeds verder ga!
Zo kan ze inmiddels dr been omhoog houden, een aarzelende maar toch zeker wel spaanse stap en inmiddels een buiging!
Op naar het compliment Haha!

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:29

Leuke foto!

Kleine aantekening, je kan het beter niet op het harde oefenen ivm wegglijden enzo. Beter is het om het op het gras/kaal stuk land/bak te oefenen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:38

Lips are sealed

Lezen mensen nou niet? Ben benieuwd of die punten die ik toen had opgesteld ooit nog als sticky komen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:42

stef schreef:
:x

Lezen mensen nou niet? Ben benieuwd of die punten die ik toen had opgesteld ooit nog als sticky komen

Idd. Ik maak me er niet druk meer om, maar wijs mensen er alleen maar op als ze echt 'domme' dingen doen. Dus, eventjes rustig inademen, nu weer rustig uit, en je er niet meer druk om maken Knipoog .

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:10

Dat ziet er gaaf uit!
Maar een buiging is toch dat het ene been gestrekt en het andere been gebogen is ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:21

Ngayalover schreef:
Dat ziet er gaaf uit!
Maar een buiging is toch dat het ene been gestrekt en het andere been gebogen is ?


nee, dat is compliment Haha!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:24

Zie ernaast een stukje van een bak, misschien de volgende keer even beter nadenken en in de bak gaan VD'en?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:00

stef schreef:
:x

Lezen mensen nou niet? Ben benieuwd of die punten die ik toen had opgesteld ooit nog als sticky komen


Misschien heeft ze dat stukje wel nooit gelezen?

Een hele nette buiging! OK dan! En ik sluit me bij Dennis aan Knipoog

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:18

Zo ziet er netjes uit hoor!! Echt super

Succes verder met het vd-en

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:11

stef"]
[quote="Ngayalover schreef:
Dat ziet er gaaf uit!
Maar een buiging is toch dat het ene been gestrekt en het andere been gebogen is ?


nee, dat is compliment Haha!
[/quote]

Ow Haha!

weer wat geleerd. Wat wordt ik toch slim *lol*

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 21:23

Ik heb geen idee over welke punten er gesproken word en voor de geruststelling, ik oefen altijd in de bak deze was na het rijden alleen voor de foto bij het hek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:40

Dennis schreef:
Kleine aantekening, je kan het beter niet op het harde oefenen ivm wegglijden enzo. Beter is het om het op het gras/kaal stuk land/bak te oefenen.


Hier ben ik het dus niet mee eens. Haha!
Sommige trainers menen dat alleen een zachte ondergrond geschikt is voor VD. Dus in feite de bak of wei voor alle oefeningen. Waarom ben ik het hier niet mee eens?

A) De wei of grasland is voor erg veel oefeningen totaal ongeschikt omdat gras van nature glad is. Dat betekent dat je vooral bij de buiging en het compliment (als strekoefeningen) het grote risico loopt dat het paard uitglijdt, daardoor te diep komt en de buikspieren overbelast en de buikwand beschadigt.

B) Sommige oefeningen hebben wel degelijk baat bij een stevige, niet veerkrachtige bodem. Zodat het buigen en de berggeit. Als je deze twee oefeningen op een zachte zandbodem doet, dan zullen de hoeven al snel kantelen doordat het paard ze onder een andere hoek belast en de bodem niet de steun verleent die nodig is om ze rechtop te houden. Een opgeruwde stenen vloer is dan veel beter, omdat de hoeven nu tenminste blijven staan waar ze neergezet worden en niet verzakken en kantelen.

Het enige waar een zachte bodem voor de buiging en berggeit goed voor is, is dat het paard zachter neerkomt als hij omvalt. Maar aangezien het paard sneller evenwichtsproblemen krijgt op een instabiele bodem... Beter dan dogma's op te stellen ("Gij zult nooit op het asfalt werken met uw paard!!!") is het om per oefening te bekijken welke bodem hiervoor geschikt is, en welke niet. En aangezien de bodem op deze foto van de buiging stevig, opgeruwd en droog is, heb ik hier niets op aan te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:47

Nu weer even on-topic Knipoog

Je buiging ziet er erg mooi uit. Ik weet niet precies hoe lang je hier al mee bezig bent, maar misschien is het nu een goed idee om de oefening op een zweephulp te zetten en het achteruit lokken met je hand af te gaan bouwen. Nu heeft je paard zijn hals namelijk nog onder zijn borst gevouwen om achter de beloning aan te gaan. Als je hem dieper wilt laten buigen, zul je hem echter moeten leren om zijn hoofd tussen zijn knieen te brengen, zodat hij meer ruimte heeft om met zijn voorhand omlaag te gaan. Ik zou dus nu de zweephulp toevoegen en het achteruit lokken met je hand afbouwen. Buigt je paard vervolgens puur op stem- en zweephulp, dan ga je selectief belonen voor het steeds dieper buigen met het hoofd verder naar voren. Ik zal eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden, ik heb er namelijk eens een tekening van gemaakt.

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:15

das mooi!!
maja wel op n zachter stuk grond doen ja Lachen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:22

xyzutu2"]
[quote="Dennis schreef:
Kleine aantekening, je kan het beter niet op het harde oefenen ivm wegglijden enzo. Beter is het om het op het gras/kaal stuk land/bak te oefenen.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Haha!
Sommige trainers menen dat alleen een zachte ondergrond geschikt is voor VD. Dus in feite de bak of wei voor alle oefeningen. Waarom ben ik het hier niet mee eens?

A) De wei of grasland is voor erg veel oefeningen totaal ongeschikt omdat gras van nature glad is. Dat betekent dat je vooral bij de buiging en het compliment (als strekoefeningen) het grote risico loopt dat het paard uitglijdt, daardoor te diep komt en de buikspieren overbelast en de buikwand beschadigt.
.
[/quote]
Het is ook niet de bedoeling dat je het gaat oefenen op een gras of weiland, dan wordt je paard afgeleid ...

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:40

Probeer het dan op versgillende stukken ondergrond zolang het niet "al te glad" is bepaal zelf de stroefheid

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:23

Maar ik denk dat iedereen hier onder harde ondergrond steen/beton bedoelt. Gewoon een mooi droog stukje in de bak zoeken

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:30

Maar het is toch niet verstandig om op steen te werken als je paard hoefijzers heeft?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:39

Ze heeft geen ijzers Knipoog

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:33

regine schreef:
Ze heeft geen ijzers Knipoog


Ik bedoelde het in het algemeen Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:24

Ach ze weet het nu wel Knipoog
Leuk paardje BTW! Ben benieuwd naar foto's van andere oefeningen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:05

Dan nog, Heb een meisje gekend wiens pony ook kon buigen, pony was een keer erg enthousiast en zakte nogal diep, waardoor hij dus mooi met zijn hoofd over de stenen schuurde.
Maarja, jou paard

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:26

leuk!!!!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:27

je had het idd beter in de bak kunnen doen..........

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:47

Knap hoor, gaat de goede richting in.

Verder, zo als iedereen het al zegt, alsjeblieft niet op stenen of dergelijke.
Je paard kan weg glijden, omvallen, of zijn hoofd schrapen aan de stenen, lijkt me niet prettig. Hoe het liever op gras of in de bak!