[VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:35

Naar aanleiding van [RT] reactie topic steigeren steigeren en nog eens..... vroeg ik me af hoe de mensen hier denken over 'paarden leren steigeren'. De vrijheidsdressuur is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden en er zijn steeds meer mensen die hun paard leren steigeren op commando.

Wat vinden jullie hier van?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:38

Ik ben nog niet levensmoe... Ik weet zeker dat Nescio daar schandalig misbruik van gaat maken, zo'n lummel is het wel Haha! Hij heeft er toch al een handje van om af en toe eens overeind te staan, dus no-way dat ik 'm dat ga leren en 'm er zeker nog voor belonen ook! Dat wordt echt bloedlink.
Ben veel te blij dat hij de laatste tijd netjes de voetjes aan de vloer houdt.

Als je niet dondersgoed weet waar je mee bezig bent (en dat is de meerderheid denk ik), dan zou ik het maar bij minder linke kunstjes houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:41

Ik ga het Liberty ook zeker niet leren. Ik ben blij dat ik gezegend ben met een braaf paard dat keurig met 4 benen aan de grond blijf en dat wil ik graag zo houden Haha!.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:55

Steigeren op commando zijn circusacts die niet in de handen thuishoren van mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en wat voor instincten ze in een paard los kunnen maken (maakt niet uit hoe lief/zoet/aardig je paard anders tegen je is). En heel gemeen gezegd, het gros van de mensen die aan vrijheidsdressuur doet heeft geen kaas gegeten van paardepsychologie. Ze beseffen niet dat ze met het leren van steigeren weleens de eerste stap voor het paard kunnen zetten voor een enkeltje slachthuis.
Leren steigeren op commando is het domste wat je kunt doen. Helemaal als je later op de pony nog wilt gaan rijden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:39

Ik weet eigenlijk niet wat ik hier zelf van vind. Ik vind het opzich wel knap omdat er een blindelings vertrouwen moet zijn in elkaar. Daar heb ik zeer zeker bewondering voor. Dat het gevaarlijk kan zijn denk ik ook wel maar dan wel in handen van amateurs. Ik geloof niet als je dat aan kan dat rijden met je paard een probleem zal worden, hij doet het immers alleen op commanda. Wel baart het mij zorgen dat het zo in opkomst is en veel mensen, die zelf nog te weinig ervaring hebben of niet deskundig genoeg zijn, dit ook gaan proberen. Dan neem je denk ik zeker ricico's. Het lijkt mij op zich mooi om het mijn paard te leren, ze heeft er ook aanleg voor daarom dreigt ze soms licht met steigeren als het moeilijk of spannend wordt. Ik denk dat ze eerst wat rustiger moet worden en dat ik het dan eens ga proberen. Of zou het juist goed zijn om dat vervelende gedrag(ze is dan prachtig om te zien) af te leren door dit soort kunstjes aan te leren? Iemand advies?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:59

Ik rij ook zo'n bink die neigt tot omhoog komen als het moeilijk of spannend is. Ik straf 'm er niet grof voor, dan draait hij alleen maar verder door en gaat alleen maar hoger, probeer er gewoon rustig weer uit weg te komen, maar geen haar op m'n hoofd die er over denkt om 'm ervoor te belonen en zo het steigeren aan te leren. (Of nog gekker: 'm eerst opnaaien zodat 'ie lekker hoog komt en 'm dan belonen ) Ik denk niet dat er een kunstje van maken de methode is om zoiets af te leren. Het normale werk en de kunstjes moeten IMO strikt gescheiden blijven. Uiteindelijk is dat omhoog komen wel een vorm van verzet, om te proberen er onderuit te komen en dat is nou eenmaal NIET braaf.
Je gaat anders nu een link leggen tussen moeilijk/spannend werk en steigeren, een slimmerik staat dan dus gelijk op z'n achterbenen als het ingewikkeld wordt en verwacht dan nog een beloning ook... Dan kun je niet meer normaal werken volgens mij. Het ene paard is het andere niet natuurlijk, maar ik zou het risico niet nemen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:05

ik doe het niet de vorige eigenaar van kimmy deed het wel daar zie ik nu alleen maar nadelen van. kimmy is het tegen me aan het gebruiken. ik ga het afleren en ook ik doe aan vd. (ik ben in de leer Tong uitsteken ) maar steigeren wil ik dus niet doen. (lees link hierboven) Ach gut

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:11

Ik heb er - bij bepaalde paarden - niet zoveel tegen zolang mensen maar consequent zijn, en het steigeren alleen belonen als het op commando gebeurd, en afstraffen als het ongevraagd is. Als je het *goed* doet kan het een middel zijn om dat ongewilde steigeren juist onder controle te krijgen. Maar zo doen niet veel mensen het geloof ik.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:20

Ik heb een aantal mensen hier op bokt gezien waarvan ik zoiets heb van: wow... die zijn zo goed met hun paard, en hun paarden met hen, daar kan het. Op dat moment vind ik het een leuk en vooral indrukwekkende kunst...

Maar ik kan me voorstellen dat pennymeisjes die hun misschien wat te hete verzorgwelshjes laten steigeren inderdaad verkeerd bezig zijn.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:24

1 advies wil je met je paard vrijheidsdressuur gaan doen leer het dan AJB van iemand die er ervaring mee heeft anders geeft het alleen maar ongelukken!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:05

Ben op zich niet tegen vrijheidsdressuur, moet ieder voor zich weten.
Alleen zou ik het nooit in mijn botte hersens halen om een rijpaard te leren steigeren, dat kan hij namelijk al.
Volgens mij wordt dat erg verwarrend, onder het zadel mag niet namelijk niet. Vraag me af of je daar onderscheid in kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:11

Ik heb hier al vaker aangegeven dat als het om een rijpaard/pony gaat ik het dom vind.
En al helemaal als het niet om een iegen paard gaat.
Er word altijd wel geroepen hij word niet verkocht, maar dat kun je nooit weten.
De volgende eigenaar kan er flink van in de problemen raken omdat die niet van deze hulpen weet.
En de pony word vervolgens de l ul want die word nu gestraft voor iets wat hij eerst aan heeft moeten leren. Lekker eerlijk dus.

in de meeste gevallen vind ik het dus hoog penny gehalte om je pony/paard te leren steigeren
Genoeg andere oefeningen die niet gevaarlijk zijn.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:56

Rkawa schreef
Citaat:
De volgende eigenaar kan er flink van in de problemen raken omdat die niet van deze hulpen weet.
En de pony word vervolgens de l ul want die word nu gestraft voor iets wat hij eerst aan heeft moeten leren. Lekker eerlijk dus.


Helemaal mee eens... Maar: als verkoper zou je dat moeten melden. Helaas doet niet iedereen dat en dan krijg je dit soort vervelende situaties.

Overigens niet alleen bij steigeren... Hoe vaak zie je niet dat pony's (of paarden) wordt geleerd 'pas' te maken tijdens het poetsen en dan wordt er altijd beloond met snoepjes. Het gevolg is dat er een hele stal voor maaiende paarden en ponys staat die happerig worden als ze niet beloond worden voor hun gedrag.

Met mijn eigen paard doe ik ook aan vrijheidsdressuur. Steigeren komt voorlopig niet in mijn oefenprogramma voor, juist omdat een dergelijke oefening heel gemakkelijk tegen me kan gaan werken. Mocht ik haar ooit willen leren steigeren, dan doe ik dat zeker niet op eigen houtje, maar zoek ik goede begeleiding daarbij. Alle andere oefeningen die ze inmiddels beheerst, mag ze alleen op commando èn in de bak uitvoeren. Daar ben ik extreem consequent in. Doet ze het toch ongevraagd, dan negeer ik het volkomen, met straffen breng ik haar alleen maar in de war.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:05

Aqua8horse schreef:
Ik geloof niet als je dat aan kan dat rijden met je paard een probleem zal worden, hij doet het immers alleen op commanda.



Ik weet niet of je zelf al een keertje hebt meegemaakt dat een paard, als eenmaal het kwartje is gevallen, een bepaalde oefening zo leuk vind dat hij hem te pas en te onpas gaat toepassen. Neem nu het changeren vanuit de galop. In ken een paard die er best wel moeite mee had om te changeren. Er zijn maanden overheen gegaan, en het paard snapte het maar niet. Tot ineens het kwartje viel. Daarna changeerde hij op momenten dat hij niet moest changeren, er was geen contragalop, geen rechte lijn mogelijk of het paard sprong over. Dat is een periode zo geweest, die overijverigheid, daarna was het over. Het paard changeerd nu alleen op commando/aanwijzing.

Dus: als je een paard leert steigeren, en het kwartje valt, kun je ook tegen het probleem aanlopen dat ze het uit zichzelf gaan doen, omdat ze het leuk vinden en hem snappen. Met dat verschil dat je niet een hele periode kunt af gaan wachten of die overijverigheid weer afzakt, want een moment van onachtzaamheid van de ruiter (of als er ook maar een ruiter op zit die niet weet hoe hij moet reageren) en je zit met de brokken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:19

Cassidy pakt precies het punt wat ik ook wilde aankaarten!
Helemaal mee eens dus.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:30

Ik heb het mijn pony ook aangeleerd, maar heb er ook al de problemen van ondervonden. Hij kwam in een uitprobeerfase en ging het toen dus ook tegen mij gebruiken, gevolg een hoef in mn gezicht en boven op mn voet geland, zwaar gekneusd. Ik heb het toen een tijd laten vallen en het alleen maar afgestraft als hij het deed, want was toen altijd zonder commando en het na zoveel maanden weer langzaam opgepakt en nu gaat het goed. Maar je moet ontzettend consequent (schrijf je dat zo?) zijn en straffen als het ongevraagd is maar belonen als het gevraagd wordt. Maar ik raad het zeker niet aan voor pennymeisjes en al, want ik heb zelf een hele goede band met mn pony, maar het is bij ons ook al fout gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:35

Tot nu toe blijkt dat de meesten absoluut tegen het leren steigeren zijn, in ieder geval bij paarden/pony's die ook bereden worden.

Toch vind ik het ook gevaarlijk om het te leren aan een paard of pony dat niet bereden wordt. Ik zal als voorbeeld een Shetlander nemen die we jaren geleden misschien zouden kopen. Dit was een heel schattig beestje dat ook kon steigeren op commando. Alleen vond deze het zo leuk dat hij meestal het commando niet afwachtte. Als je het land inliep, begroette hij je als een hond. Hij sprong dus zo met zijn voorbenen tegen je aan.

Nu was het maar een kleine Shet en nog heel jong. Maar ook kleine, jonge Shetjes worden groter. En wat nu als een klein kind de pony zou benaderen? Dat zou nog best eens rot af kunnen lopen. Ik moet er trouwens niet aan denken hoe die Shet geeindigd zou zijn als hij een groot paard was geweest. Je zou maar de wei inlopen en op dezelfde manier begroet worden door een Shire.

Zoals al eerder gezegd werd, denk ik ook dat het leren steigeren een begin kan zijn van een enkeltje slachthuis voor een paard...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:44

Ik vrees alleen dat de mensen, die zich aangesproken zouden kunnen en moeten voelen door al die waarschuwingen, niet op Rijtechnisch komen.
Misschien is het wel nodig om even een link op UZ neer te zetten?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:13

Ik vind dat het van paard tot paard en van ruiter tot ruiter afhangt.
Er zijn mensen op bokt, waarvan ik dus ook vind dat het geheel verantwoord is en die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar het is inderdaad wel zo dat de meeste mensen de gevolgen niet kennen en waar het dus ronduit gevaarlijk wordt.

Met het paard wat ik rijd zou ik het nooit of te nimmer doen.
Zij heeft soms, net zoals Kimmy van Pjotr, de neiging om omhoog te komen als ze niet wil stilstaan. Dan gaat ze achteruit, en als ik dan been geef komt ze omhoog. Gelukkig is dit niet frequent en is ze gemakkelijk terug aan de grond te krijgen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:30

Ik verplaats het hele topic naar UZ, maar laat wel de link achter op RT Lachen. Op die manier kan iedereen het vinden.

Overigens: mijn paard kende spaanse pas. Die stond dat dus ook te pas en onpas (gb) te doen als ik aan het borstelen was. Nu had ik er niet zo'n last van, maar ik stond daar wel in het gangpad (van een drukke manege met allerlei pennymeisjes m/v die op hoefhoogte langswandelden).

Eerst geprobeerd te negeren en toen dat niet werkte met duidelijk 'nee' gecorrigeerd. Nu doet hij het niet meer. Steigeren lijkt met helemaal geen goed idee, daar is ie me net iets te groot voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:35

Cassidy schreef:
Ik vrees alleen dat de mensen, die zich aangesproken zouden kunnen en moeten voelen door al die waarschuwingen, niet op Rijtechnisch komen.
Misschien is het wel nodig om even een link op UZ neer te zetten?


Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar ik neem aan dat de meeste mensen die op UZ komen niet altijd uit het zadel zijn en er ook regelmatig in zitten Haha! (OK, misschien met uitzondering van de menners onder de Bokkers dan...).

Edit: ik zie dat het net verplaatst is naar UZ, mooi Haha!. Ik ben echt heel benieuwd naar reacties!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:01

Ik vind het een hele linke oefening (ik wil het geen kunstje noemen).

Ik begin er toch over te twijfelen om het Den te leren, maar doe het toch niet. Ik he mee gemaakt hoe vervelend een stijgerend paard(je) kan zijn.
Maar het is met alle oefeningen uit de VD, ze zijn leuk om te doen, mits goed toegepast. Dat betekend dus dat jij als baas er voor moet zorgen dat het NIET misbruikt mag worden. Dennis zal ook nooit een ongevraagde pas doen of een ongevraagt voetje geven, hij moet het eens in z'n botte kop krijgen, dan krijgt hij daar straf voor. Hij mag ook niet trekken of mij aan de kant beuken, hij mag dus ook niet ongevraagt oefeningen gaan doen(of dat nu VD oefeningen zijn of bepaalde oefeningen onder het zadel die hij toevallig leuk vind zijn). Dennis kent ook het commando 'Nee'(en dan wel hard op boze toon). Dat commando is voor hem al een straf(veel meer dan een tik oid). We hebben ook het commando 'Ehhh'(ook redelijk hard en boos, maar minder dan 'Nee') als waarschuwing als ik zie dat hij iets van plan is.

VD is leuk, zolang jij er voor waak dat je geen iritant schooiend paard krijg, want daar heb ik een pesthekel aan.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:32

ArwenLune schreef:
Ik heb er - bij bepaalde paarden - niet zoveel tegen zolang mensen maar consequent zijn, en het steigeren alleen belonen als het op commando gebeurd, en afstraffen als het ongevraagd is. Als je het *goed* doet kan het een middel zijn om dat ongewilde steigeren juist onder controle te krijgen. Maar zo doen niet veel mensen het geloof ik.


Dat is wat ik ook bedoelde en in gedachten had. Heb jij daar ervaring mee? Mijn paard doet het niet om zich te ontrekken maar meer om aan te geven dat ze het moeilijk vindt, althans dat gevoel heb ik. En door opgewondenheid als het spannend is, dus ik heb niet het idee van verzet in de zin vanniet willen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:36

Cassidy"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Ik geloof niet als je dat aan kan dat rijden met je paard een probleem zal worden, hij doet het immers alleen op commanda.



Ik weet niet of je zelf al een keertje hebt meegemaakt dat een paard, als eenmaal het kwartje is gevallen, een bepaalde oefening zo leuk vind dat hij hem te pas en te onpas gaat toepassen. Neem nu het changeren vanuit de galop. In ken een paard die er best wel moeite mee had om te changeren. Er zijn maanden overheen gegaan, en het paard snapte het maar niet. Tot ineens het kwartje viel. Daarna changeerde hij op momenten dat hij niet moest changeren, er was geen contragalop, geen rechte lijn mogelijk of het paard sprong over. Dat is een periode zo geweest, die overijverigheid, daarna was het over. Het paard changeerd nu alleen op commando/aanwijzing.

Dus: als je een paard leert steigeren, en het kwartje valt, kun je ook tegen het probleem aanlopen dat ze het uit zichzelf gaan doen, omdat ze het leuk vinden en hem snappen. Met dat verschil dat je niet een hele periode kunt af gaan wachten of die overijverigheid weer afzakt, want een moment van onachtzaamheid van de ruiter (of als er ook maar een ruiter op zit die niet weet hoe hij moet reageren) en je zit met de brokken.
[/quote]

Ja, dat kwartje verhaal ken ik, maar ik kan dat eenvoudig corrigeren. Wat dit onderwerp betreft snijdt het mes weer behoorlijk aan 2 kanten. Ik heb er net een tijdje over nagedacht en ik denk dat het per paard verschillend is. Voor mijn paard zo het denk ik toch gunstig uitpakken omdat ik erg goed met haar kan communiceren. Ik denk dat ze het niet tegen mij zal gaan gebruiken. Daarvoor wil ze het te graag goed doen, verwacht ik. Maar ik kan met beide kanten meegaan, het is dus ook sterk afhankelijk van het paard, de ruiter en de combinatie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:44

Aqua8horse schreef:
Maar ik kan met beide kanten meegaan, het is dus ook sterk afhankelijk van het paard, de ruiter en de combinatie.


Gezien het aantal vragen op dit forum hoe je bepaalde oefeningen in de VD moet doen, heb ik het vermoeden ik dat er een heleboel geen goede begeleiding hebben en maar wat uitproberen. Ik denk ook dat je als gegeven kunt stellen dat deze kinderen (want meestal zijn het kinderen) misschien wel een goede band hebben met hun paard (of erger, denken dat ze een goede band hebben), maar de bijbehorende paardenpsychologie niet zo goed hebben begrepen. Steigeren is een vorm van dominantievertoon, dat als de verhoudingen niet goed zijn of erg wankel staan, nou net het gewicht naar de verkeerde kant kan laten doorslaan.