[UZ] Hoe leer je je pony de spaanse pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

[UZ] Hoe leer je je pony de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 19:15

Haai,
Mn haffie ken eindelijk buigen maar de spaanse pas... ik zou niet weten waar ik moet beginnen? iemand tips?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:29

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:51

Hem eerst leren zijn been op te tillen.
Dit doe je door met je zweep hem op zijn been of schouder te kriebelen. NEt alsof er een vlieg op zit. Nu moet je wel zorgen dat hij je zweep niet met zijn hoofd verjaagt anders werkt het niet.

Dus je houd hem gewoon aan het halstertouw losjes vast. Je kriebelt op het plekje waar hij het meest reageerd. Als hij het zat word dat gekriebel dan doet hij even zijn been omhoog om die "vlieg" te verjagen. En op dat moment moet jem belonen. Doet hij dit goed bij bijde voorbenen. En komt de reactie beteen. Dan kun je hem tijdens dat hij zijn been optilt naar voren vragen. En dan heb je de spaansepas.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:21

kleine toevoeging op josien. Op het moment dat je een been vraagt, vraag dan het hoofd de andere kant op (dus linkerbeen, hoofd naar rechts, rechterbeen, hoofd naar links) hierdoor komt het gewicht op het andere been, en is het voor het paard makkelijker het been wat je vraagt op te tillen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:56

Spaanse pas moet zowiezo voorwaarts zijn en niet in stilstand. Dan vind ik het nog geen Spaanse pas. Dus de achterbenen moeten meestappen Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:29

Summertje schreef:
Spaanse pas moet zowiezo voorwaarts zijn en niet in stilstand. Dan vind ik het nog geen Spaanse pas. Dus de achterbenen moeten meestappen Lachen


Precies, en dat kan pas als ie de manier van Josien onder de knie heeft. Daarna vraag je hem een pasje voorwaarts om daarna meteen z'n been te vragen en weer een pasje voorwaarts...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:02

Dat van zijn hoofd de andere kant op vragen is goed. Maar probeer dat niet met druk te doen. Dus echt met vragen. Anders heb je de kans dat het paard gaat tegen zetten en daarom zijn been weer neer zet.

En nog een klein ding. Of eigenlijk wel belangrijk. Zorg dat je pas vraagt als ze met haar achterhand er goed onder staat. Zo leert ze de beweging uit de achterhand te halen inplaats van uit haar rug.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 20:39

hey bedankt! Lachen

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:25

Nah Doris is een beetje ongevoelig, ze reageert niet op kriebels zeg maar t interreseert r niet echt!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:29

Je kan het ook proberen door de hulp te geven en 1 iemand het been optillen, dan afbouwen en steeds minder helpen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:20

Mijn pony heeft het op de manier van Jozien geleerd, alleen wil hij liever niet dat ik hem met het zweepje aanraak (hoezo gevoelig), daarom wijs ik nu met mijn vinger naar het been wat hij moet optillen. Mijn andere paard had 'm binnen "no time" door !! Ik zei gewoon "voetje" tijdens het lopen en hij deed het super (beide benen Spaanse pas in stap). Er moeten natuurlijk nog puntjes op de i, maar hij doet het al heel erg goed (al zeg ik het zelf). Hij is een Lusitano (dus voor hem is 't makkelijker, met zijn hoge knie-actie).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:53

Mijn paard heb ik het geleerd tijdens het water stampen. Mijn paard vond het nogal leuk om lekker te stampen in plassen. Elke keer dat hij een been omhoog deed gaf ik de hulp. Later kon ik zijn beide benen vragen.

Ik heb het hem in een opwelling geleerd. Zo van dat is leuk. Ik wist nog geneens dat het een naam had.

Mijn pony heb ik het op de manier waarop ik het beschreef geleerd.

Dus ga zelf ook is kijken. Wanneer hij zijn been optilt. De hulp maakt niet uit. Als jouw paard het maar snapt.