[LO] Pony wil uitbreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

[LO] Pony wil uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 09:43

We zijn sinds kort met de training van de 2,5-jarige appaloosa ruin van Cecilia (ook hier op Bokt) gestart.
Dat bestaat uit ongeveer 2 keer in de week, min. 5 minuutjes afwisselend stappen en draven aan de longe.

We hebben een mooie ronde houten longeerbak om in te longeren. En nu het volgende probleem.

Na ongeveer 2/3 rondjes aan de longe (vooral linksom) draait hij zich in een keer om, rent weg en duikt met zijn hoofd door de omheining en probeert dan door de omheining te springen.

Dat is de reden dat we hem ook met longe doen, want houdt je hem niet tegen dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Hij doet dit ook als hij gewoon los in de longeerbak staat.

Hij heeft dus drang om graag terug te willen naar de groep. Lachen

Verder hinnikt of roept hij niet, maar hij is helemaal gefixeerd op de omheining.

Hebben jullie misschien tips?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 00:47

newie schreef:
Wat gebeurd er dan als je hem gewoon in een weiland ofzo gaat longeren? als hij geen omheining heeft om snel tussen te duiken
Misschien longeren met 2 lijnen? dan heb je toch net weer iets meer te vertellen.
Goed voorwaarts laten lopen zodat hij minder kans heeft om snel om te draaien.
Ik zou het verder ook niet zo goed weten.
Succes in elk geval.


Grote bak hebben we ook al geprobeerd, maar dan gaat hij ook door de omheining hij trekt zich zo uit de longe. Dan kan je wel zeggen misschien een sterker persoon? Ja dat hebben we gister geprobeerd, maar dan ontrekt hij zich nog 300 kilo wat echt aan de haal wil hou je toch niet Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 00:55

patriciavg schreef:
En wat als je hem nu eens wat vaker apart neemt? niet om te trainen, maar gewoon, zodat hij leert dat op zichzelf zijn helemaal niet eng is. Denk je in... jij werd als 8 jarige ook niet graag bij je pap en mam weggehaald (neem ik aan, en anders was het wel op jongere leeftijd)...
Ik denk dat het gewoon tijd kost en probeer er tijdens het longeren er gewoon op te letten dat je op de juiste plaats staat (je weet wel, drijvende (achterhand) en leidende (voorhand) cirkel en jij staat op de kruising van die twee cirkels).
Misschien is het een ideeom het longeren op te bouwen. Longeer het beestje maar 2 rondjes en stop dan. Begin op de andere hand 2 rondjes. Gaat dat goed, belonen en stoppen en dan ga je dat langzaam opbouwen. Zoals ik al honderd keer heb gezegd: stop op succes. Op dit moment is het belangrijker dit 'probleempje' op te lossen dan door te gaan met de training. Het beestje krijgt dan langzaam maar zeker door dat er ook een einde aan de training zit en hij dan weer naar zn maatjes mag. Door te stoppen op succes leer je hem ook meteen, dan de training prettiger zal zijn als hij gewoon goed zijn best doet.

Succes!


Hij wordt zowiezo 4 keer in de week apart genomen, dan wandelt ze met hem en dan is er niks aan de hand. Ja hij hinnikt een keer, maar verder blijft hij netjes bij haar.

Ja stoppen wanneer het goed gaat doen we dus ook, we zeggen van tevoren dit willen we bereiken en dan stoppen we.

Wat ik misschien denk:
Bij de vorige eigenaren heeft hij na het afspenen in een weiland aangrenzend van zijn moeder gestaan, dus het zou kunnen dat hij daar al vaak door het weilandhek is gegaan. Of misschien hebben ze op jonge leeftijd al wat oefeningetjes aan de longe gedaan wat niet helemaal goed is gegaan.

Ik heb veel jonge paarden gelongeerd en beleerd, maar zo'n geval heb ik dus echt nog nooit meegemaakt. Wel paarden die zich tegen de omheining lieten vallen, maar nog nooit die sterke drang om door die omheining te willen gaan.

We gaan nu zowiezo weer een stap terug met de training, alleen stappen aan de longe en een begeleider bij het hoofd. We hebben immers tijd zat want hij is nog maar 2,5.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 09:20

Aqua8horse"]
Misschien kan je er als hij er in staat (dus niet tijdens het longeren) eens stroom opzetten, dat hij even flink schrikt. Verder is hij natuurlijk nog erg jong en best begrijplijk dat hij terug wil. Veel belonen en leuke dingen doen om hem plezier en vertrouwen te laten krijgen wat jullie met hem willen. Veel succes en het komt vast helemaal goed.
[/quote]

Ja daar dachten wij ook aan, dat hij even weet wat de omheining is, net zoals hij dat weet in het weiland.

[quote="cornelie schreef:
Zoals ik het lees is het nog steeds een kwestie van vertrouwen. Hij wil graag naar de anderen terug, zorg dan dat je zelf interessant/betrouwbaar genoeg bent.


We hebben het ook geprobeerd met zijn beste maatje Summer, even samen in de longeerbak zetten. Hij liep naar de omheining, en sprong er zo tussendoor, gevolg: omheining stuk. Dat gaat zo snel.

Maar om even terug te komen. Ik heb nu een doel gesteld, 3 rondjes linksom stappen en 3 rondjes rechtsom stappen. Gisteren nadat hij was uitgebroken weer aan de longe gedaan en gewoon longeerlijn op 2 meter ongeveer. Zweep weggedaan, maar met het uiteinde van het touw hem voorwaarts drijven én van me af, dit ging echt super. 1 keer geprobeerd uit te breken, maar ik hield hem gelukkig bij me. Na die tijd goed beloond en hij begon lekker te kauwen OK dan! Na die tijd mocht hij wat leuks doen.

Er gaat flink veel tijd in zitten, en andere mensen te zeuren ja met die pony kun je toch niks mee en daar kun je later toch nooit normaal mee rijden Verward Is het uitbreek-probleem nou zo dramatisch?
Als alles vanzelf ging zonder problemen, nou dan hoef je nooit meer een pony te beleren.

Denk dat ze dat zeggen omdat ze zelf geen oplossing ervoor hebben.
Maar gister ging goed, volgende keer weer en vanzelf komen we langzamerhand een stukje verder

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers