[LO][NH] Pony supervervelend bij het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[LO][NH] Pony supervervelend bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 18:14

Ok ik zal even bij het begin beginnen. Ik heb een supereigenwijze kwpn merrie, Lennie,waarbij je echt heel consequent moet zijn.In het begin (heb dr nu ca. 4 maanden) ging alles hartstikke goed, longeren ook. Alleen ik heb een tijdje pfeiffer (en geelzucht ook nog Boos!) gehad en ik mocht absoluut niet uit bed. In die tijd heeft een vriendin van me een aantal keer op Lennie gereden en een keer gelongeerd. Alleen later bleek (gehoord van iemand die ook bij me op stal staat) dat ze Lennie dus absoluut niet aankon. Lennie bleef gewoon staan waar ze stond met rijden, en mn vriendin heeft Lennie dus van ellende een paar keer gewoon teruggezet. Ze heeft dus ook een keer gelongeert maar dat lukte dus ook helemaal niet. Toen ik weer mocht rijden, was Lennie in het begin echt zo vervelend, dat ik letterlijk een gevecht met haar aan moest gaan. Ze deed of ze overal van schrok (met d'r oortjes naar voren Tong uitsteken )maar na een paar flinke tikken met de zweep (voel ik me heel ongemakkelijk bij, maar als ik het niet doe weet ze dat ze, net zoals bij mijn vriendin bij
mij ook niet meer hoeft ze werken) Maar goed na een tijdje loopt ze dan ook wel braaf enzow. Maar ik ging vorige week longeren en ze was zo vervelend, als ze niet meer wil stopt ze gewoon en gaat met d'r hoofd naar me toestaan zeg maar.(ik gebruik trouwens maar een kort zweepje bij 't longeren, misschien helpt een langere zweep wel maar eerst lukte het zo wel altijd)Maar goed, ik heb volgehoudem en steeds geprobeert sneller bij haar kont te zijn zeg maar, zodat ze niet haar hoofd naar me toen kon draaien en wel door moest lopen.Dat hielp en na een tijdje deed ze zelfs alles wat ik vroeg (af en toe nog wel proberen of ze er tussenuit kon)Maar nou ging ik gister weer longeren, en ze was zo mogelijk nog vervelender. Ik longeerde haar met halster en ze trok gewoon voortdurend het touw uit mn hand, en liep dan naar de andere kant van de bak (ik longeerde aan de achterkant zeg maar, omdat ze voorkant een stuk natter was)Uieindelijk heb ik haar hoofdstel maar in gedaan, want ze mag dat touw gewoon niet uit m'n handen trekken. In het begin probeerde ze nog weg te lopen maar later ging het beter (ok, wat wil je met een bit)Ik voel me d'r ook niet prettig bij dat ik er eerst een bit in moet hangen voor ze naar me luistert. Het is echt een schat van een beest, maar ze moet zo consequent aangepakt worden, wat m'n vriendin dus niet deed, en die kon op een gegeven moment helemaal niks meer met Lennie.Sorry voor het lange (en misschien warrige Tong uitsteken) verhaal maar m'n vraag is wat ik hieraan zou kunnen doen...gewoon heel streng aanpakken? Ben ook van plan binnenkort NH met dr te gaan doen (emiel voest en de 7 games van Pat Parelli, maar ben ik nog niet mee begonnen, wil wel graag maar heb geen hulp en kan niet naar clinins wegens anti-paarden ouders)Maar wat zouden de NH-ers aanraden?
Groetjes, Renee

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:58

niemand iets?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:34

Dit is echt uitprobeer-gedrag, ik herken het heel erg van m'n vorige paard, die deed precies hetzelfde. Langere zweep! Je moet haar kunnen raken vanaf jou positie in het midden, zodat je haar ook vanaf jou 'standpunt' (waar je dus niet vanaf moet komen) in beweging kan houden. Oefen 'droog' (zonder paard erbij) met richten met je zweet, je wilt haar raken waar je normaal je binnenbeen aanlegt.

Ik zou het wel flink aanpakken, maar tegelijkertijd je longeersessies kort houden en niet te vaak doen. Als je paard er al een hekel aan heeft moet je niet dagelijks een uur gaan longeren. In 'ruil' daarvoor kan je wel eisen dat die paar keer dat je wel longeerd, ze dat ook netjes doet.

Bij mijn vorige paard hebben we een tijdje steeds met longeren de bak zo afgezet (met lint en prikpaaltjes) dat er een soort roundpen was. Bleef hij er wel binnen. Na een paar maanden met deze truuk was het ook zonder weer prima, maar hij heeft het nooit leuk gevonden.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:06

Stoppen op succes... HET belangrijkste als je met paarden werkt.
Je paardje maakt wat probleempjes uit onwetendheid; wat ze eerst wel mocht, mag ze nu spontaan bij jou niet meer.... dat is raar voor haar. Maar in plaats van dat je haar aanleert wat het goede is, ga je door, tot je er zelf scheel van ziet en jullie allebei boos/ongemakkelijk aan het einde van de training de bak verlaten.

Quote uit een clinic van Parelli; neem in gedachten WAT je gaat doen en HOE je het gaat doen en wijk hier nooit vanaf. Bijvoorbeeld; bij het longeren wil je bereiken dat je paardje normaal loopt. Dit wil je 2 rondjes lang. Wat ga je dan doen; je zet je paardje aan en zodra hij/zij begint te lopen begin jij met het tellen. Doet ze 2 rondjes alles prima; goedzo, stoppen en een andere oefening. Gaat het niet goed? dan begin je iedere keer opnieuw te tellen vanaf de plek dat je haar opnieuw aanzet tot net zo lang ze 2 rondjes goed heeft gelopen. Dan meteen stoppen en nieuwe oefening toepassen.

De eerste paar keer zullen je trainingssessies met het longeren kort zijn, 2 rondjes, 3 rondjes... Niet te veel dus. Vervolgens ga je het opbouwen. Je paardje krijgt door dat als zij/hij goed zijn/haar best doet, het werken gestopt wordt. Positieve denkwijze vanhet paard wordt beloond met rust. Natuurlijk kun je 'hetzelfde' toepassen bij het rijden. Galloppeerd ze moeilijk? Doe je training in draf en stap. Galoppeer 1 rondje en stop meteen zodra je er 1 rondje op hebt zitten. Stap op diezelfde plek af, maak de singel losser en stap haar aan de hand uit. Ook hierbij kun je het aantal rondjes galop langzaam opvoeren.

Je kunt deze manier op alles toepassen. Het gedeelte van het rijden en het longeren waren voorbeelden. Maar zolang je dus maar stopt op succes... In het begin lijkt het maar saai en zijn je trainingen kort, maar je paardje leert er wel de goede dingen mee, in plaats van de slechte manieren.

voor vragen kun je me altijd pb-en, succes!
Groetjes Patricia

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 20:42

Bedankt! Dat met longeren doe ik al, als ze een aanral rondjes braaf is geweest stop ik. Alleen met rijden is het anders. In het begin stapt ze 1 rondje en dan begint ze te weigeren. Als je dr dan flink op dr kop geeft is ze daarna heel braaf en doet ze goed haar best. Ik denk dat het vooral is dat ze zo eigenwijs is en dat ze van m'n vriendin gewoon te vaak haar zin heeft gekregen en niet pikt dat dat bij mij niet lukt. Tong uitsteken
Ik hoop trouwens dat ik iemand kan vinden die me wil helpen met NH, vind het toc wel moeilijk om vanuit boekjes te werken.
Groetjes, Renee

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:07

Grappig, ik vind het volkomen normaal dat ze naar je toedraait.
Citaat:
Maar goed, ik heb volgehoudem en steeds geprobeert sneller bij haar kont te zijn zeg maar,

Door je energie op haar achterste te richten drijft je die juist naar buiten en zal haar hoofd naar binnen komen. Eigenlijk doet ze dan dus precies wat jij vraagt Lachen

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:16

Weet niet waar je ergens woont (momenteel zit ik me te bedenken dat ik eerst wel even in je profiel had kunnen kijken om dat uit te vinden, maar goed). Maar heb hier twee vriendinnen in Branbant zitten (Tilburg en Zegge), die enkele lessen in nh hebben gehad en er ook erg mee bezig zijn (vnl Parelli)... Op bokt zijn de namen nacorrino en memory die andere weet ik zo snel niet. Op dit moment zijn ze op buitenlandse stage, maar je zou ze eens een keertje kunnen aanspreken... misschien dat zij je verder kunnen helpen.

Wat je zei over dat rijden, dat ze het na een tik goed doet... prima, maar als je iedere les met een tik moet beginnen.... Vandaar het stoppen op succes.

Groetjes

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:42

Je zo op het moment dat ze met haar hoofd naar binnenkomt met je zweep naar haar schouder kunnen wijzen.
Is het zo dat ze haar kont naar buiten draait ipv hoofd naar binnen dan wil een dubbele longe weleens een uitkomst bieden.
Succes!

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 21:04

patriciavg schreef:
Weet niet waar je ergens woont (momenteel zit ik me te bedenken dat ik eerst wel even in je profiel had kunnen kijken om dat uit te vinden, maar goed). Maar heb hier twee vriendinnen in Branbant zitten (Tilburg en Zegge), die enkele lessen in nh hebben gehad en er ook erg mee bezig zijn (vnl Parelli)... Op bokt zijn de namen nacorrino en memory die andere weet ik zo snel niet. Op dit moment zijn ze op buitenlandse stage, maar je zou ze eens een keertje kunnen aanspreken... misschien dat zij je verder kunnen helpen.


ik woon helaas helemaal aan de andere kant van nederland. (groningen)

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 21:07

Ow jah, ik heb vandaag buitengereden en toen ik daarna nog even in de bak ging stappen was ze heel braaf, bij die plek waar ze eerst de hele tijd niet langs wou, hoefde ik nu alleen even mn binnenbeen wat meer aan te leggen en ze ging er al langs. Hoop dat ze dat morgen met gewoon rijden ook doet.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:31

Je kunt proberen eerst met ze te pb-en. Gaat het goed en denk je dat je iets aan ze heb dan laat de rest maar aan mij over Knipoog Misschien zijn ze wel zo gek een dagje naar groningen te gaan om je het een en ander voor te doen. Vinden ze vast harstikke leuk. Het zijn twee heel enthousiaste meiden die naar mijn mening het alleen maar leuk vinden als ze mensen door hun enthousiasme ook aan het nh kunnen helpen (hebben bij mij ook een Parelli-poging gedaan maar denk niet dat ik daarvoor uit het juiste hout gesneden ben...)

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 15:00

Hey!
Het gaat steeds beter! Ik hoef helemaal geen gevechten meer te voeren met Lennie. Met rijden niet en longeren niet! Ben echt heel blij!
Ik denk dat het gewoon kwam doordat ze van m'n vriendin niks hoefde te doen, en toen kwam ik weer, en toen moest ze weer werken.
Maar goed, bedankt voor alle hulp, en patricia, ik heb geen hulp meer nodig met NH! maar toch bedankt!