[LO] Dubbele lijnen, met zadel of singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

[LO] Dubbele lijnen, met zadel of singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:10

Ik heb vandaag een begin gemaakt aan het longeren met een dubbele longe. Omdat ik niet meteen veel geld uit wilde geven, heb ik het even geprobeerd met de spullen die ik had liggen.
Ik heb dus gewoon twee longeer lijnen gepakt en die van het bit af, door de opgestoken beugels laten lopen. In eerste instantie ging dat redelijk goed, maar toen ik van hand ging veranderen trok de buitenste longeerlijn zich constant vast. En op die manier kreeg ik dus meer spanning ipv ontspanning. Ik heb dus maar de tweede lijn eraf gehaald en heb hem zo nog wat laten lopen.
Het lijkt me dus dat ik dit beter met een longeersingel kan doen. Mijn vraag is nu, hoe zijn jullie hiermee begonnen?? En tegen welke dingen zijn jullie in het begin aangelopen?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:18

Bij ons op stal doen de meeste het gewoon met zadel. Bij mij gaat dit altijd goed. Ik doe alleen de buitenste lijn door de beugel. De binnenste lijn gewoon aan het bit vast. Beviel het wel verder? Kwam je sneller tot ontspanning of niet?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:33

Ik vind longeren met dubbele lijnen echt top!
En nu ik met singel gewend ben vind ik met zadel een mega gepruts.
Tip voor áls je een singel gaat kopen. Koop dan een goede met veel ringetjes, heb je veel meer mogelijkheden.
(die van kieffer, neoprene heb ik voor 49,95 gekocht 1 a 2 jaar geleden).
Ik heb met zadel ook de ervaring dat de lijn sneller 'vastloopt'.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:11

Mikkie schreef:
Ik heb dus gewoon twee longeer lijnen gepakt en die van het bit af, door de opgestoken beugels laten lopen.

Ik doe de beugels altijd naar beneden dat werkt beter dan lopen ze negers op vast
En dan alleen de buitenste lijn door de beugel

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 15:29

Bedankt voor de reacties.
Shasta. Hoe doe je dat dan met de buitenste lijn? Je hebt de beugel dan omlaag bungelen en dan de lijn vandaar uit over het zadel????
Ik vond het wel heel fijn. Codex nam het ook goed op. Ik heb uberhaupt nog nooit hulpmiddelen gebruikt tijdens het longeren, dus,......
Maar ik ga denk ik wel voor een goede singel kijken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:48

Ik gebruik gewoon het zadel en doe de beugels naar beneden. Dan bind ik de beugels aan elkaar vast met een touw en doe beide lijnen door de beugels. Het blijft nooit vastzitten, gaat heel goed! Succes

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:49

De buitenste lijn gaat natuurlijk gewoon achter de billen langs, dus als je paard angstig is, laat m daar eerst even aan wennen!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:49

ik longeer nooit met een dubbele longe, maar ik denk dat ik daar ook maar mee ga beginnen, ik heb nu een longeersingel met heel veel ringetjes( ik weet niet eens waar die allemaal voor zijn Schijnheilig )
maar waarom longeren jullie dan met een dubbele longe? dat wil ik dan wel weten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:58

Idd buitenste lijn achter de billen langs.

Met dubbele longe heb je (bijna) net zoveel te vertellen als met rijden.
Je kan stelling en buiging vragen. Dat kan met 1 lijntje niet op de juiste manier.

En je kan je paard op 100 en 1 (bij wijze van spreken dan) verschillende manieren instellen, en dat onbelast. Dat vind ik een erg groot voordeel.
Zeker als ik tot nu toe heb gezien dat elk paard er beter van is gaan lopen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:08

TIP:

Ik maak trouwens de lijnen nooit aan elkaar vast. Het werk prettiger omdat je echt met 2 handen kan werken en ik vind het ook veiliger.

Als je per ongeluk toch in de lijnen gaat staan wordt je in iedergeval niet onderuitgetrokken.


PS Check bij het kopen van je singel of de haken van je lijnen door de ringen passen!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 18:12

Dan heb ik nog even een vraagje. Ik heb vandaag de buitenste lijn over het zadel gelegd en dat ging goed, jullie doen de buitenste lijn allemaal achter de kont langs. Haal je dat dan met een normale longeerlijn?
En longeren jullie allemaal in een ronde longeerbak? Ik heb het dus vandaag (zoals altijd) in de bak gedaan. Wij hebben namelijk geen aparte longeerbak. Ik heb eens voorzichtig geprobeerd of het van hand veranderen ook lukt en dat deed Codex braaf, alleen kreeg ik hem toen weer heel moeilijk op de volte, hij ging braaf hoefslag volgen. (Maar toen gingen dus ook de lijnen vastlopen, dus het zou kunnen dat ik de hulpen niet meer goed kon laten doorkomen)

Cowgirl: bedankt voor de tip. Ik had de lijnen idd ook los van elkaar. Op die manier kon ik, voor mijn gevoel, subtielere hulpen geven.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:14

ik longeer altijd met dubbele lijnen in een bak, heb geen longeercirkel.
Aan enkele lijn krijg ik mijn paard niet op de volte, hij gaat gewoon touwtrekken met me, dubbele lijn snapt ie perfect.

Aangezien mijn paard al beleerd is voor de kar en boomsleept, heb ik de lijn gewoon achter zijn kont. Ik heb wel een longeersingel waarbij de haken van mijn lijnen niet door de ogen passen. Dus altijd vanaf het handvat doorsteken.

Ik longeer op de Achenbach manier dus met 1 hand, dan kan je nog subtieler sturen! Van hand veranderen doet ie op de stem.

Om een onderhals weg te trainen en de bovenhalsspieren erop te trainen zet ik mijn paard bij, onder begeleiding van mijn lesgeefster overigens.

Als je hem moeilijk op de volte krijgt, kan je je binnenlijn wat korter nemen (of je buitenlijn wat langer)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:20

Mikkie schreef:
Haal je dat dan met een normale longeerlijn?

Ja dan hou ik de andere lijn ook iets korter vast, of ik maak ze aan elkaar (ligt eraan welk paard ik longeer)
Ik longeer ook altijd in de bak.

Er zijn trouwens ook leuke 'discussies' over hoe je de lijnen vast maakt.
Bij mij verschilt dat per paard en wat ik met het longeren wil bereiken.
Standaard doe ik het zo: Binnenkant doe ik eigenlijk altijd van de singel naar het bit. En de buitenkant, langs de kont, door de singel naar het bit.
Maar soms doe ik de lijnen ook door het bit weer naar de singel (tussen de benen of aan de zijkant).

Die tip van kijk of je musketon van je lijn door de singel kan is wel een goeie.
Je moet een lijn hebben met een kleine musketon (die hebben ze iig bij divozo) die grotere musketons passen niet door de singel.

Succes!
En probeer of je er een keertje les in kan krijgen.
Ik heb er ook een paar keer les in gehad en daar wordt je echt een stuk handiger van (alleen zijn er maar weinig mensen die er les in geven).

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:23

Mijn bijrijdpaard heb ik vorige maand ook voor het eerst aan de dubbel gehad. Zij had er geen ervaring mee, ik wel. Ik heb ook eerst de buitenste lijn over haar rug laten lopen en later achter haar kont langs, maar dat vond ze erg eng en ze ging er vandoor. De tweede keer aan de dubbel ging dat beter! Ik longeer trouwens ook in een gewone bak.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:10

Mijn paard vond het ook heel eng. Toen heb ik haar gewoon stilgezet, ben ernaast gaan staan en heb de lijn heel voorzichtig achter haar kont gelaten. Toen heb ik die lijn laten bewegen, van boven naar beneden enzo. Eerst vond ze het spannend, maar later ontspande ze. Dan goed belonen. Nu kan ik heel gek doen met die lijnen, ze trekt zich er niets van aan, terwijl het echt een angsthaasje is hoor!!
Ik doe idd ook veel met stem en heb de lijnen los van elkaar. ik longeer in een gewone bak, dan kun je juist leuk afwisselen, door soms mee te lopen en rechtuit te gaan!

inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:04

ik vindt het een perfecte uitvinding longeren met dubbele long. OK dan!
ik doe het gewoon met mijn zadel en dat gaat perfect.
zet met een halster touw de stijgbeugels vast en daar de longeerlijn door.
ze loopt dan helemaal ontspannen.
ga nu ook maar een goede longeersingel kopen is toch wel wat makkelijker dan telkens opzadelen. Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:18

Geoon meteen een longeersingel gekocht. Zo heel duur zijn die niet hoor.
Evt met een schoftje van een tuig. Maar die zul je ook niet hebben liggen anders had je hem vast wel gebruikt Haha!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:26

Mikkie schreef:
Shasta. Hoe doe je dat dan met de buitenste lijn? Je hebt de beugel dan omlaag bungelen en dan de lijn vandaar uit over het zadel????.

Ik laat de beugel naar beneden "bungelen" daar doe ik buitenste longeenlijn doorheen, en laat de lijn achter het paard langs lopen, ze liggen dan net boven het spronggewricht.
De binnenste longeerlijn doe ik gewoon aan het bit.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:16

Ik vind het veel beter om in een gewone bak met dubbele lijnen te werken, want in een round pen of iets daar gaan ze gauw "op het hek" lopen hiermee bedoel ik dat het veel moeilijker is om ze op hun eigen benen te laten lopen! En ik verklein en vergroot de volte de hele tijd en dat kan in een longeercirkel ook niet.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:04

Ik heb eerst een tijdje een schoftje van het tuig gebruikt. Maar een echte longeer singel werkt veel fijner vind ik. Ik heb hem meestal langs de singel, achter zijn achterbeen langs, naar mijn hand. En de andere lijn van het bit, langs de singel naar mijn hand.

Ik vind het een heel fijne manier om te longeren omdat je je inwerking ten alle tijde kan veranderen en kan corigeren

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:57

Ik gebruik als longeersingel mijn tuigschoft omdat de kieffer longeersingel, die we ook hebben snel over de schoft heen schuift naar voren. met het tuigschoft met staartriem heb je dat probleem niet. VOordeel is meteen dat lichtogen voor dubbele lijn ideaal is. Ik heb een lange dubbele longeerlijn, dus aan elkaar vast. Voor het begrenzen gebruik ik hierbij nog wel mijn touwtje (zie boekje Haanstra), die ik afhankelijk van het paard hoger of lager vastmaak. Bij de ruin die mooi over zijn rug moet gaan lopen altijd tussen de voorbenen door, door het bit en aan de zijkant midden vast en de merrie die graag op haar kop loopt, opzethaak of zadel ringetjes voor, door het bit en aan het midden van singel weer vast. Mijn merrie is heel erg loperig, dus die longeer ik nu met een lijn en op stem, lichaams en zweep hulp. Daarbij de longeerlijn door bitring heen vast aan de singel, daarmee kan ik met heel fijne hand de buiging en stelling bepalen. Dit kan met de merrie zowel in grote bak als op de longeercircel. Voordeel van zo longeren is dat je ziet wat er gebeurt en het paard geen hinder heeft van de ruiter. Het grappige is dat ik dezelfde problemen van het rijden ook aan de lijn zie en dat dat dus blijkbaar niet aan mijn houding en zit ligt. dat is dan wel weer een opsteker. rustig doorwerken zo een paar weken en naar ik hoop een stuk losser paard overhouden.

Helaas beheers ik het achenbach nog niet goed en moet ik met twee lijnen nog te vaak verpakken, aangezien de merrie zo loperig is, wordt het naar buiten wijzen met de zweep vaak vertaald in rennen. Na enkele lichaamstaal correcties en stemhulpen gaat het daarna wel beter maar toch. Ook pak ik vaak in grote bak zo wat balkjes mee op de volte, waarbij je dan van binnen naar buiten meer ruimte tussen de balken creeert, waardoor ze meer moet gaan strekken als ik meer naar buiten stuur. Er is echt heel veel mogelijk met longeren. Er zijn ook een paar hele leuke boekjes over zowel over longeren als werken aan de lange lijnen. Van dat laatste weet josien ook veel, zie andere topics over dit onderwerp.