[VD] Wie heeft er leuke suggesties voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

[VD] Wie heeft er leuke suggesties voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 20:43

Hallo,

Mijn paardje staat voor een langere tijd stil wegens een snee op de kroonrand, ik mag alleen maar wandelen en ze mag ook niet los in de wei/paddock want dan gaat ze natuurlijk helemaal uit haar dak. Ze moet echt rust hebben, maar ik wil toch ook wel wat met haar doen. Ik verzorg haar ook nog niet zo lang, heeft er iemand misschien leuke tips of oeveningetjes die ik met haar kan doen in de bak? Gelijk leuke manier om elkaar te leren kennen! Groetjes Megan OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:09

Op commando stoppen, achterwaarts, wijken.

De achterwaats is makkelijk aan te leren. Je staat ongeveer een meter voor je paard. Het paard staat op de hoefslag en jij op de binnen hoefslag. Je leert hem eerst te stoppen van deze afstand. Dus je loopt met je gezicht naar hem toe naar achteren. met je heup ligt naar achteren brengend vraag je hem om te volgen. Beloon haar met je stem waarna de een stap naar voren zet en je handen omhoog brengt en zeg duidelijk "ho". Doe hij dit goed, dan kan je na die stop even recht vlak langs haar heen lopen. Met je buitenarm uit gestrekt. Gaat hij hierop niet achterwaarts. Zet ligt je nagels in haar borst. En wacht totdat ze mee geeft. Na twee stapjes stop je en beloon je haar.

Het is heel belangrijk dat je zonder te aarzelen of onzeker te zijn deze hulp geeft. Anders zou het paard niet naar je luisteren.

Enge dingen en rare obstakels zijn natuurlijk ook altijd leuk.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 21:18

ja inderdaad, maar hoe laat je een paard wijken zonder er op te zitten?? Zijn e rook oeveningen om haar hals wat losser te krijgen zonder echt te trainen.. Dus als grond oevening? Stoppen is ook een goede, Gracy is erg ongeduldig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:34

De hals kun je zeker trainen met grond oefeningen. Noem alleen maar het vragen van jouw volgen naar schouder en kruis.
Je staat naast hem en vraagt hem met je vingers op zijn neus ligt naar jouw te draaien. Je gebruik geen kracht enkel een druk richting jouw. Geeft het paard mee dan ontspan je. Dit kan je uitbouwen zover dat hij zijn hoofd bij zijn schouder brengt.
Je kunt hem ook vragen of eigenlijk te lokken naar jouw. Dus door iets lekkers b.v. een wortel. Dit doe je natuurlijk bijde kanten. Maar je kunt het ook hoog en laag tussen de benen doen.
Als je zijn hoofd naar je toe vraagt dan kun je met je andere hand hem vragen zijn achterhand om te zetten. Dus een wending om de voorhand.

Er zijn zoveel oefeningen die je kan doen. Waar wil je precies heen?.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 21:40

Nou, ze neemt erg moeilijk het bit aan en loopt liever met haar koppie in d elucht dan beneden, ze heeft ook nog helemaal geen spieren opgebouwt in de hals en achterhand. Nu is ze helaas kreupel wan tik wou beginnen met trainen met de pessoateugel om spier te ontwikkelen. Maar ook met rijdne, zodra je te veel aanleuning vraagt vergeet ze als het ware te lopen, klinkt raar maar dan is ze te veel met haar hoofd bezig. Wat ik ook jammer vindt is dat ze niet lekker knabbelt op het bit.. Nu ze poosje stil staat dacht ik toch een beetje met grondoeveningen wat te gaan doen..

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 21:41

Daar heb ik weer profijt van als ik weer kan gaan rijden.. Ze drukt zich te graag onder het werk uit. Ze is echt uitgekookt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:03

Hem een paard is niet uit gekookt. Ze doet het echt om een reden.

Ga maar is proberen wat ik zij. Van met druk van je vingers op haar neus opzij vragen. Dus niet aan het bit of halster. Zo maakt ze ook haar lichaam mooi los. Waardoor je beter zou gaan lopen onder het zadel.

succes

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 18:42

Ja ik zal het in elk geval proberen en bedankt voor de tips!