[NH] reactie van paarden op join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:56

Een join-up wordt niet door elk paard geaccepteerd. Ook als een join-up onder leiding van een instructeur uitgevoerd wordt of tijdens een cursus komt het voor dat een paard zich er niets van aan trekt en het gewoon als een soort stressvol longeren ziet. Bij dat soort paarden wordt dan na een uurtje gestopt om het de dagen daarna steeds weer te proberen. Of dat zit heeft vraag ik me af, ook of het zin heeft om uberhaupt een uur lang bezig te zijn met een join-up met een paard waar je normaalgesproken goed mee op kunt schieten. [***] accepteert mij als gelijke (foei, hij zou me moeten accepteren als 'ranghogere', 'alfamerrie', 'leidhengst' of wat we dan ook zouden moeten zijn) en dat werkt prima. We komen samen tot beslissingen en hij werkt over het algemeen goed mee. Een join-up doet hem niets. Goed longeren daarentegen wel, als ik gericht longeer aan een halster en het in een lage halshouding met buiging en in een laag tempo draven stimuleer ontspant hij zich en begint hij te kauwen. Join up of gewoon ontspannen samenwerken?

Ik kan me echter levendig indenken dat een paard agressief wordt van een join up. Het is belangrijk te beseffen dat een join up gebaseerd is of geestelijk straffen. Een paard doet (n)iets fout, waarop hij gestraft wordt door hem net zo lang te laten galopperen tot hij zich overgeeft. Doet hij vervolgens weer iets dat ons niet zint, dan herhaalt het hele plaatje zich. Het paard wordt dus uiterst langdurig gestraft voor een fout, die soms zelfs geen fout is. Zo worden paarden op deze manier 'handmak' gemaakt. Groen paard in de roundpen, de mens komt naar hem toe, vraagt een voetje. Paard reageert niet aangezien hij nog nooit van zijn leven een voetje gegeven heeft en dus geen flauw idee heeft van wat de mens nu eigenlijk wil. Voor het feit dat hij geen idee heeft van wat er van hem verwacht wordt, wordt hij vervolgens bestraft met een join-up: rennen tot je je overgeeft. De enige beloning in dit leerproces bestaat uit het feit dat er met het straffen gestopt wordt op het moment dat het paard het ook allemaal niet meer weet en maar de signalen probeert die hij normaal voor de omgang met een ranghogere reserveert.

Het is dus een uiterst krom leerproces:

Hoe moet het gaan: paard dringt aan het halstertouw, wordt hiervoor gecorrigeerd en vervolgens beloond voor het netjes meelopen.

Bij de join-up: paard dringt aan het halstertouw, wordt als straf opgejaagd en wordt beloond voor het laten zien van kauwende signalen.

Even herhalen: het paard wordt dus gestraft voor een fout en vervolgens beloond als hij een heel ander gedrag laat zien. Een intelligent paard dat juist erg veel bevestiging nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen zal hierdoor erg in de war raken. Agressie is daarbij een uitlatingsklep voor de frustraties die deze methode oplevert ('Wat doe ik fout? Waarom krijg ik plotseling op mijn donder?') en niet per definitie een teken van een 'verkeerde dominantieverhouding'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers