[AR]Met oogkleppen juist eerder schrikken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[AR]Met oogkleppen juist eerder schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 19:50

Veel mensen rijden met oogkleppen zodat het paard minder schrikkerig is, omdat ie alleen maar vooruit kan kijken.
Ik denk daar echter anders over.
Door de oogkleppen wordt het zicht naar achter ontnomen, het paard ziet een van achter naderende auto dus niet aankomen, maar ziet hem pas op het moment dat ie naast het paard is.
Ook hoort ie de auto wel, maar kan niet zien wat het is.
IMO meer rede om te schrikken dan dat ie hem van te voren al aan ziet komen (een goed verkeersmak paard heeft daar (theoretisch Haha!) geen problemen mee)

meningen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:15

jep ik ben daar wel mee eens. natuurlijk hoort hij hem wel aan komen. maar zoals fietsers en zo hoort hij dus niet. maar ja zonder oog kleppen heb je het probleem dat je eerder gaat slingeren doordat het paard omzich heen zit te kijken.
maar ik ben zelf wel tegen oog kleppen. ik rij dan wel niet voor de kar. ik vind gewoon dat je iets van het paard af kijkt. als mijn paard oog kleppen had op gehad dan had ik vorige week een ongeluk gehad. er reed iemand zo vlak langs mij heen. als brenda niet opzij was gestapt waren wij de klos nu alleen mijn beugel.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:34

ik ben het ook helemaal met jullie eens. Ik rij zelf met de kar en mijn haflinger heb ik geen oogkleppen aan. Als ze mag kijken naar wat ze hoort enzo, loopt ze er braaf langs, als ze iets hoort maar niet weet wat het is...gaat ze kei gek doen!! En ik heb haar om te leren een dag oogkleppen in de wei omgehad! Ze heeft al die tijd geen pas verzet...vond ik ook weer sneu, dus ze heeft ze nog geen dag aangehad!
Maar zonder is ze dus kei braaf! is met rijden ook, als ze maar even mag kijken stapt ze erna er zo langs! Lachen

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:52

Ik rijd veel aangespannen, altijd met oogkleppen.
De paarden zijn met oogkleppen veel geconcentreerder dan zonder.
Ze kunnen de kar niet zien en ook mijn zweephulpen niet aan zien komen.
Bovendien geven oogkleppen bescherming voor de ogen, vooral voor de achterpaarden in tandem of vierspan.
Zonder kan uiteraard ook, maar mijn ervaring is dat ze dan veel eerder schrikken van alles wat er om hen heen gebeurt.
ik gebruik ook een hoofdstel met halve oogklepjes, maar alleen met ervaren paarden en dan nog alleen in de marathon.
De hengsten waarmee ik men worden heel onrustig van die halve oogklepjes, omdat ze dan teveel om zich heen kunnen kijken (denk ik)
Met mijn eigen paarden zou ik niet zonder oogkleppen willen mennen.

Als de stelling zou kloppen, dat je een rustiger paard voor de kar hebt zonder oogkleppen, waarom wordt dit dan niet vaker toegepast in de mensport?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:03

Ik was ook erg blij dat Danno oogkleppen had toen er vanachter een paar skeelers aan kwamen.

Hij zag ze pas toen ze al voorbij waren dus geen reden meer om te schrikken.

Ik rijd altijd met oogkleppen en heb dezelfde reden als Albert.

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:17

Als je je pony zelf bij "enge" dingen wat meer ruimte in de leidsels geeft om even te kijken maar wel voldoende aanleuning houdt, dan kan hij even kijken en stapt ie er ook zo langs. En wat ik altijd doe als er iets van achteren aankomt dan zeg ik altijd: Let op, dan weet mijn pony al dat er iets aan gaat komen en luisterd hij even wat beter! dan gata het altijd super met oogkleppen, ik zou niet zonder willen.....maar ik begrijp je wel! er zit wel een waarheid in!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:36

Ik weet niet of er waarheid in zit. Mijn pony heeft 2 jaar treug voor de kar gestaan. Met oogkleppen, dat ging prima. Hij liep lekker overal langs. Ik rijd ook onder het zadel (dus zonder oogkleppen buiten) en dan is hij veel kijkeriger, en springt meer opzij.
Voor onze hengst zal zonder oogkleppen niets wezen denk ik. Juist door de oogkleppen blijft hij goed opletten.
Paarden hebben een goed gehoor, dus horen het meestal wel aankomen, en anders is het al voorbij voordat hij het ziet, dus geen probleem meer.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:46

Mijn pony is schrikkeriger MET oogkleppen dan zonder. Hij is helemaal verkeersmak en vindt niets eng, hij loopt vanaf veulen bijna elke dag op de weg, al dan niet met een kar achter zich Knipoog De oogkleppen belemmeren zijn zicht en juist omdat hij dan NIET zo goed alles kan zien schrikt hij wel.
Hoe het nu gaat zijn na het ongeluk weet ik niet (we zijn met kar en al van achteren aangereden door een auto in een tunneltje) maar als hij nu wel schrikkeriger is op alles wat van achter komt is het denk ik ook voor hem beter MET oogkleppen te gaan rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 12:50

Ik heb echt een hekel aan oogkleppen. Het paard schrikt wel minder snel maar ziet niet goed waar die loopt. Zo ben ik afgelopen week 2x in de greppel sloot beland met paard en al. En ik denk dat als hij die greppel gezien had, hij er nooit zo dicht bij was gekomen en er misschien niet in was gevallen...

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:06

Manda schreef:
Ik heb echt een hekel aan oogkleppen. Het paard schrikt wel minder snel maar ziet niet goed waar die loopt. Zo ben ik afgelopen week 2x in de greppel sloot beland met paard en al. En ik denk dat als hij die greppel gezien had, hij er nooit zo dicht bij was gekomen en er misschien niet in was gevallen...


Wie stuurt er nou eigenlijk?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:56

Ik vind oogkleppen juist een stuk fijner, voor de kar schrikt m'n pony vrijwel nergens van (dan heeft hij dus oogkleppen op)..
Maar als ik dan onder het zadel met hem naar buiten ga, is het toch wel een heel gedoe, want dan schrikt hij echt veel sneller!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:07

Volgens mij zitten de kleppen dan ook niet goed, want je paard ziet toch wel waar het loopt?! Hij loopt vooruit en kijkt vooruit. Hij moet wel heel erg zijwaarts springen wil ie niet zien waar ie terecht komt.

Isolda was altijd minder springerig voor de wagen als onder het zadel. Onder het zadel ziet ze iedere grasspriet bewegen en voor de wagen was ze veel geconcentreerder.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:01

Door de oogkleppen wordt het zicht naar achter ontnomen, het paard ziet een van achter naderende auto dus niet aankomen, maar ziet hem pas op het moment dat ie naast het paard is.

Ben ik het ook niet mee eens. Het paard ziet de auto pas als deze voorbij is. Als hij dan nog zou schrikken, zit je niet meer op de auto.
Een paard met oogkleppen heeft toch juist alleen maar voorzicht, om te voorkomen dat zij schrikken van bewegingen achter en naast zich.
Rij je met meer paarden in een span, dan moet je zelfs wel oogkleppen opdoen. Als je een paard een aanwijzing met de zweep wilt geven, mogen de andere paarden dit niet zien. Omdat die dan misschien ook, ongewenst reageren op je aanwijzing.
Als de oogkleppen goed passen, hinderen ze het paard totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:52

Die van mij is rustiger zonder kleppen, dan ziet ze alles, en ziet ze dat het niet eng is. Zodra ze iets hoort maar niet ziet begint ze te springen en raakt ze in paniek... Dat merk ik als ik met haar onder het zadel rij.
Wat Albert zegt voor twee of meerspannen, ben ik het wel mee eens, daar zie ik ook wel wat in.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:08

Ik vind dat ze met oogkleppen niet eerder schrikken, laats had ik Magpie eens zonder oogkleppen en ze was veel heftiger dan normaal Scheve mond Met oogkleppen zien de pony's veel minder en dat vind ik toch wel fijner, en ben het heel erg met Albert eens.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:24

Ik reed met pony altijd zonder oogkleppen.

Als ze oogkleppen ophad, werd ze altijd heel zenuwachtig als ze geluiden achter zich hoorde.
Terwijl ze zonder oogkleppen gewoon alles kon zien. Lachen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:23

Albert schreef:
Als de stelling zou kloppen, dat je een rustiger paard voor de kar hebt zonder oogkleppen, waarom wordt dit dan niet vaker toegepast in de mensport?


Open deur Albert: omdat de paardensport in het algemeen zélf oogkleppen opheeft? Haha!

Serieus: heb geen ervaring met schrikken voor de kar en kan dus niet beoordelen of een paard met of zonder meer of minder schrikt. Wat wél zonder meer een gegeven is, dat áls een paard eenmaal schrikt, waarvan danook, het niet zo lekker is als er vanuit de ooghoeken een 'achtervolger' opdoemt en blijft doemen.
Stel je voor je bindt een plastic zak aan een lijn aan de staart van je paard en dat schrikt ergens van.... Veel paarden laten zich er dan niet zo makkelijk als anders van overtuigen dat er niets is om voor te vluchten.
Denk dat dáár oogkleppen een veilige voorkoming van zijn.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:41

Hangt van het paard af, het ene peerd loopt beter wanneer deze alles kan zien, en 't andere peerd loopt beter wanneer een deel van 't gezichtsveld wordt ontnomen. Je hebt "kijkpaarden" die alles willen zien, en "luisterpaarden" die op hun gehoor vertrouwen.

Vaak lopen oudere paarden wel beter met oogkleppen omdat deze paarden bijna alle geluiden herkennen en dus weten wat deze geluiden produceert, en dat datgene geen bedreiging vormt.
Oogkleppen geven op deze manier de iets oudere 'rotten in het vak' ook teminste geen kans om onder het werk uit te komen door te doen alsof iets 'eng' is.

Persoonlijk geef ik de voorkeur om jonge paarden, die wel werklustig zijn, bij het beleren in de vertrouwde omgeving, geen oogkleppen om te doen, het helpt bij deze dieren vaak om te zien wat ze nou precies aan het doen zijn.

Maar het hangt heel erg van het paard af, en ook een beetje van de soort arbeid die het paard verricht.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:48

ik rij ook ltijd met oogkleppen en dit om dezelfdde redenen als iedereen hier. mijn paard is ook erg kijkerig. ze draait haar nek gerust om om te kijken wat er achter haar gebeurd. dit is onder het zadel dan he!. en met die oogkleppen ziet ze minder en kijkt ze dus aaleen voor zich . een stuk veiliger dus.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:16

Albert"]
[quote="Manda schreef:
Ik heb echt een hekel aan oogkleppen. Het paard schrikt wel minder snel maar ziet niet goed waar die loopt. Zo ben ik afgelopen week 2x in de greppel sloot beland met paard en al. En ik denk dat als hij die greppel gezien had, hij er nooit zo dicht bij was gekomen en er misschien niet in was gevallen...


Wie stuurt er nou eigenlijk?
[/quote]

Wat denk je zelf? Beetje dom antwoord. Zou jij een paard van een paar honderkilo kunnen opvangen als die bang is?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:55

Als hij dan toch zo bang was, had het ook niet geholpen als hij geen oogkleppen voor gehad had.
Een paard in paniek wil alleen maar weg, maakt niet uit waarheen.
Je maakt mij niet wijs dat je niet in de sloot terecht gekomen was zonder oogkleppen.
Ik ga trouwens met Albert mee.
Ik men mijn paard niet zonder oogkleppen, en als ik hem eens alleen buiten wil rijden, doe ik ook zijn menhoofdstel in, dan gaat het allemaal net wat makkelijker met hem.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:37

Billy schreef:
Als hij dan toch zo bang was, had het ook niet geholpen als hij geen oogkleppen voor gehad had.
Een paard in paniek wil alleen maar weg, maakt niet uit waarheen.
Je maakt mij niet wijs dat je niet in de sloot terecht gekomen was zonder oogkleppen.
Ik ga trouwens met Albert mee.
Ik men mijn paard niet zonder oogkleppen, en als ik hem eens alleen buiten wil rijden, doe ik ook zijn menhoofdstel in, dan gaat het allemaal net wat makkelijker met hem.


Alsof een paard voorzijn lol in een greppel valt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:08

Daar gaat het niet om. Het gaat erom in dit topic of je paard schrikt met of zonder kleppen. Waarschijnlijk had het in jouw geval niets uitgemaakt of je met of zonder oogkleppen had gereden. Het paard is niet in de sloot gesprongen omdat ie de sloot niet zag. Het paard was bang en vluchte en koos domweg de sloot.

Ik denk dat je er trouwens niet uit komt, wel of geen oogkleppen. Ik zou niet zonder willen, velen met mij ook niet. Andere mensen vinden hun paard juist prettiger zonder oogkleppen omdat ie dan rustiger is.
Het zal waarschijnlijk gewoon per paard verschillen, maar als ik mijn paard nog niet kende (of ging beleren) voor de wagen zou ik zeker eerst proberen met oogkleppen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:32

Ik vind het érg jammer, maar vanwege het 'achtervolgen door de kar' gaan de oogkleppen op. Wil het wel zonder bit proberen, maar níet zonder oogkleppen; als een paard echt gaat is ook een bit niet meer dan een ornament.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:44

ik vind dat je een paard dat super verkeersmak is en echt van niks schrikt best zonder oogkleppen kan, maar ik vind met veiliger(tenzij het paard er juist schrikachtiger van word, dat ligt gewoon aan het paard)