[vd] moeite met los staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

[vd] moeite met los staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 11:10

Ik ben met Rinus begonnen met de basis. We oefenen in de bak. Volgen en halt houden lukt wel, ook los. Maar blijven lukt niet. Zodra ik 1 pas weg zet loopt ie als een speer naar het eerste het beste grassprietje aan de rand van de bak om daar op zijn dooie gemak te gaan grazen!
Wat moet ik op zo'n moment doen??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:48

Hoe loop je van hem weg? Vooruit of achteruit?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 12:55

achteruit. Met mijn gezicht naar hem toe

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:41

Om te blijven: eerst het paard laten volgen en halthouden, meermaals. Dan halthouden, naar paard toe draaien, arm uitsrekken en zeg blijf, je groot maken. Zo min mogelijk bewegen. Eventueel al een paar pasjes achteruit stappen, maar blijven kijken naar paard. Dan kan je het teken doen dat ze mag komen, je klein maken en belonen. zo! OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:25

Irre schreef:
achteruit. Met mijn gezicht naar hem toe


Dat is netjes. Heb het eerder gehad met iemand die zijn paard net had leren volgen, en vervolgens vooruit van het paard weg liep (terwijl het paard dus net geleerd had dat ie dan mee moest komen Haha!) Nogal logisch dat het paard in kwestie er geen hout van snapte Haha!

Zet het paard halt, ga voor zijn hoofd staan, geef met je hand een "stopteken" net als de politie, en geef een commando *stay* of *blijf* o.i.d.
Zet 1 stap achteruit. Blijft het paard staan? Ga terug, beloon hem, laat hem weer even volgen, en herhaal de oefening, maar probeer nu 2 stappen achteruit te gaan. Zo werk je verder.
Op het moment dat je paard echter weg loopt, geef je nogmaals het stopteken in combinatie met stemcommando.
Loopt ie alsnog mee, of weg, corriger je hem door hem weer stug op de juiste plaats te zetten en de oefening weer te herhalen.
Wat ik van jou begrijp loopt je paard echt weg (en volgt dus niet) in dit geval zou je kunnen overwegen een longeerlijn aan het halster te doen zodat je hem met een ophouding kan corrigeren.

Succes!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:09

Ik heb het een paard geleerd die altijd achter mij aan bleef lopen. Op welke manier ik ook weg liep. Ik ben haar toen stil gaan zetten, dan naar de billen van het paard gelopen en ondertussen het comando stay geven.
Kon ik bij de billen komen zonder weg te lopen, weer terug naar het hoofd, belonen. Nog een keer proberen maar nu 1 stap voorbij de billen. Toen het op die manier goed ging ben ik pas echt bij het hoofd weg gaan lopen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:50

Hele fijne tips! Dankjewel!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:26

Hmmm,Ga ik ook maar eens uitproberen!!