[LO] Longeren over cavaletti

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

[LO] Longeren over cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 08:17

Ben deze week begonnen met het longeren over balkjes heen. Vooral om de voeten wat beter te laten optillen. HEt ging erg goed. De paarden pakten het goed aan.

Nu is mijn vraag. Hoe vaak kan je dit doen? 1 x per week, 1 x per maand, vaker? En nu doe ik het voor het optillen van de voeten maar wat is nog meer het doel hierbij.

Ik heb overigens gelongeerd met touwtjes.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:22

ik weet niet hoe vaak je longeert en rijdt maar 1 a 2 keer in de week lijkt me een mooi aantal. Ik gebruik het zelf veel om te lengte van de passen te varieren en de rug los te maken. Als je de balken op de volte legt zodat de afstand ertussen aan het ene eind kleiner is dan aan het andere (soort waaier) kun je door je volte groter of kleiner te maken ook de paslengte beïnvloeden. Verder wordt het ruggebruik beter als ze met hun neus laag erover draven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:32

je kan ook over de cavaletti rijden natuurlijk. als je ermee begint zou ik het niet gelijk elke dag doen, maar dat lijkt me logisch.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:20

bij mij op stal staat iemand met een tuiger. Die doet het toch wel minstens 3 x in de week. Het dier moet zijn achterhand meer gebruiken. Overigens, die cavaletti zijn dunne ijzeren stangen en dat vind ik echt wel wat minder. De voeten en enkels van dat paard zitten vaak vol met schaafwonden en blauwe plekken. Ik heb daar wel eens iets van gezegd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 10:50

Lielle schreef:
ik weet niet hoe vaak je longeert en rijdt maar 1 a 2 keer in de week lijkt me een mooi aantal. Ik gebruik het zelf veel om te lengte van de passen te varieren en de rug los te maken. Als je de balken op de volte legt zodat de afstand ertussen aan het ene eind kleiner is dan aan het andere (soort waaier) kun je door je volte groter of kleiner te maken ook de paslengte beïnvloeden. Verder wordt het ruggebruik beter als ze met hun neus laag erover draven.


Longeren zit 2 x per week in mijn trainingsprogramma. 1 x per week wilde ik de cavaletti hanteren. Jouw tip is overigens ook een interessante. Ik had ze wel op de volte maar wel bijna recht. Ruggebruik vind ik een hele belangrijke. Zeker in onze sport.

Ik longeer eigenlijk als vervanging voor dressuurmatig rijden. DAt doe ik wel maar minder. Simpel omdat ik met mijn rsi zit en hij nogal vervelend kan zijn in de bak. Moeti k meer aan doen weet ik. Maar dit is een mooie vervanging en ik zit hem ook niet in de weg.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:07

Lielle geeft je voldoende informatie. Balkjes/cavalettie's laten lopen is goed voor de rug, hier bij moet het paard ontspannen. Dus met bijzets kan een optie zijn mocht hij er overheen willen terwijl hij sterren kijkt.

Als je al 2 keer per week longeert dan kun je 1 keer per week die balkjes draven en misschien later een klein sprongetje van 30 cm.
Je moet het wel leuk voor je paard houden dus zorg voor afwisseling!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 11:17

oh die afwisseling heeft ie wel Fairie. Dat is het probleem niet. 2 x per week longeren, 1 x endurancetraining (bijna altijd op ander terrein) van ca 15 km en 1 lange buitenrit recreatief, 1 endurancetraining op zwaarder niveau. 2 x rust.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:40

Desiree schreef:
bij mij op stal staat iemand met een tuiger. Die doet het toch wel minstens 3 x in de week. Het dier moet zijn achterhand meer gebruiken. Overigens, die cavaletti zijn dunne ijzeren stangen en dat vind ik echt wel wat minder. De voeten en enkels van dat paard zitten vaak vol met schaafwonden en blauwe plekken. Ik heb daar wel eens iets van gezegd.


Ijzeren? Wij hebben gewoon houten.
K zou het ongeveer 1 x in de week doen, denk k.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:36

Die methode die Lielle omschreef gebruik ik ook bij O COnnor. En zonder touwtjes lijkt me wat lekkerder lopen, dan kan hij zijn lijf wat beter strekken denk ik. En 1 keer per week kan best, kan geen kwaad en is nog leuk ook.

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:06

ik doe da took wel eens
worden ze lekker ruim in hun gangen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:44

van longeren over balkjes worden ze soepel. Je kan de balkjes ook tijdens het longeren bv. op elk kwartier leggen. Ik denk dat het voor endurance paarden zeker niet slecht is. Ik heb elke week een kwartier stap training over balkjes, caveletties, een waaier en pionnen. Een soort parcours dus eigenlijk. Dit doen wij een keer in de week met alle paarden en pony's, gewoon een kwartier stappen. Je loopt dus zelf ook mee en je voelt dan meteen wat dat met een paard doet. Je wordt er zelf echt moe van.
Bij het longeren gebruik ik bijna altijd wel 1 of 2 balkjes. Twee tot drie keer in de week lijkt mij een prima schema. Wij longeren niet met touwtjes.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:20

Ik longeer idd ook 2/3 x per week, en dan 1/2 x over balkjes. Guus loopt zowiezo 2x per week over balkjes want rijdend doe ik het ook.
Ik longeer hem dan wel los, geen bijzet niets.

Lielle das idd een goede tip

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 17:24

Dank jullie wel. Ik merk de soepelheid inderdaad aan ze.

Aqua, jij zet zeg maar een parcours op en dat stap je dan met je paarden? Ik neem aan dat je dan gewoon de bak met verschillende dingen opzet? HOe moet ik me dat voorstellen? Ik vind het namelijk erg interessant. Zelf wil ik ook wat meer met 'enge' dingen doen (zeiltjes etc) en dat zou in zoiets mooi ingebouwd kunnen worden natuurlijk. En dat kan gewoon aan halster?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:35

Fasel schreef:
En dat kan gewoon aan halster?


wat anders Extreme duivel

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 18:45

eeeh hoofdstel???? Jij stouterd Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 01:43

Ja, Fasel dat doen wij gewoon aan een halster. Het ligt natuurlijk een beetje aan het paard maar ik zou het eerst met een halster proberen. Je loopt er immers zelf naast. Wij maken inderdaad een soort parcours. We leggen op de beide lange zijden 3 balkjes neer, op willekeurige afstand van elkaar(wel zo dat er geen problemen kunnen ontstaan) We doen dit bewust willekeurig om het paard goed te laten opletten. Tussen F en K ongeveer in het midden leggen we een waaier neer van ongeveer 5 balken, zodat we er van beide kanten makkelijk over kunnen. Tussen M en H stellen we een aantal pionnen(5 kunnen ook tonnen zijn natuurlijk) op een afstand zodat we kunnen zigzaggen. Ongeveer op de H, F diagonaal leggen we een U van caveletties(1 hoog en 2 half hoog(dus op de zij) Ook zetten we nog een aantal pionnen neer langs de lange zijde op de zelfde manier. Je kan het geheel bijvoorbeeld met dekens op een hoopje, een fiets met een trui over het stuur of een omgekeerde stoel opvullen als een paard wat schrikkerig is. We wisselen beide handen dus zeer sructueel af. Dit gebruiken we ook voor de revalidatie maar ook voor onze gezonde eigen paarden. We zien hier veel goede resultaten van. Weet je wat ook leuk is voor de afwisseling: voetballen met je paard!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:39

Ik heb even een vraagje over dat voetballen met je paard... Ik deed dat met mijn vorige paard wel. Die had de grootste lol. Dit paard wat ik nu heb heeft een beetje nare ervaringen uit het verleden.Hij is mishandeld door zijn vorige eigenaar. En toen ik hem net had was hij erg schichtig, nerveus en angstig. Ook consant gespannen. Nu doe ik alles vanuit rust met hem en dat gaat heel goed. Ik dacht nu kan ik wel eens spelen met hem maar zodra ik een te onverwachtse beweging maak is hij helemaal over de zeik. Dus dat voetballen ging niet door. Hoe kan ik dat nou zover krijgen dat hij doorkrijgt dat ik hem niet wil slaan als die bal voorbij komt?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:54

Proberen, blijven proberen. Zorgen dat je een band met hem krijgt in de gewone omgang zodat hij jou als onvoorwaardelijk vertrouwd ziet. Daarna kan je met kleine stukjes rollen en belonen het diertje vertrouwen geven dat het niet eng is. Eventueel laat je hem/ haar ruiken aan de bal en aai je haar ermee. Daarna belonen. Schrikgedrag negeren en geen aandacht aangeven...zeker niet boos worden! Dus voorlopig nog niet voetballen maar kleine rol oefeningetjes en eventueel een bal aan de voet meenemen tijdens het stappen naast haar. Ik denk dat het dan vanzelf goed komt...het lijkt mij in ieder geval de moeite om het te proberen! Want wat je zelf ook al zei: "Ze vinden het geweldig"
Misschien overbodig maar vooral geen dingen zeggen van "het is niet eng" daar help je hem of haar niet mee. Zij of hij vindt het namelijk wel eng. Dus gewoon blijven doen of het de normaalste zaak van de wereld. En veel belonen. Succes, het gaat vast lukken!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:10

Die van mij wordt veel sneller los als ik met balken longeer, en bovendien houdt dat het interessant (voor het paard:)).
Nog een tip: als je de balken zo neerlegt dat ze er twee drafpassen tussen hebt, kun je ze ook over de balken laten galopperen zonder dat je iets hoeft te veranderen. Die galop over balken is goed voor de balans, ruggebruik, sprongkracht, en ze gaan er van kijken.

Ik leg ze idd ook altijd in die 'waaier', dan heeft het ook nog nut voor de buiging. Als je nog wat verder wilt gaan kun je de balkjes ook nog aan één of beide kanten verhogen - je kunt eindeloos variëren!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:24

bij ons op stal staat een westernruiter,en die heeft een brug en hek ,etc meegenomen.
da's leuk,zo kunnen wij ook oefenen,om onder het zadel over de brug etc. te gaan!Mexx doet dat dus echt nog niet!
ook nog niet aan de hand!
wel een goede oefening,zo,want ze wil ook nooit de trailer in!
zo kunnen wij ook hele behendigheidsparcoursjes uitzetten!
leuk en leerzaam,voor de regenachtige zondagmidagen!