[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:46

Aqua8horse schreef:
Het paard loopt daarop uit te stappen aan een lange teugel. Deze reactie plaatste ik omdat iemand zei dat getrainde bespiering niet blijvend kan zijn dit even voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen.


Als je een paard uitstapt heeft hij vaak gewerkt, ik wil niet al te l*llig doen maar als ik mijn paard uitstap zie je ook zijn spieren nog.

Volgens mij bedoelde die persoon dat je getrainde spieren niet meer ziet als je een paard voor een (bijvoorbeeld) half jaar in de wei gooit zonder dat hij onder het zadel of aan een longeerlijn wordt getraind.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:48

Aqua8horse die foto zou (neem ik aan) een voorbeeld kunnen zijn van wat jouw revolutionaire training voor effect kan hebben bij paarden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:38

Ik heb het hele topic doorgeworsteld en ik weet nu nog steeds niet wat die revolutionaire methode is. Je kunt het niet uitleggen maar er wel een boek over schrijven... ja ja.

Volgens a8h train je hele andere spieren met een bijzet dan zonder bijzet. Het enige wat een correct bijgezette teugel doet is een paard berenzen. dat is ook wat jij dan op een andere (voor mij niet duidelijk hoe) methode doet. Waarom zou het resultaat dan zo verschillend zijn??

Ik longeer altijd met halster en kan haar met het longeertouw (als ik die er aan heb) voor begrenzen waardoor ze nageeflijk loopt of lekker met haar neusje over de grond gaat lopen. maar dat dus niet te vergelijken met de training die ze onder het zadel krijgt. Daar kan ik veel meer van haar vragen. Als ik datzelfde effect zou willen bereiken zou ik moeten leren longeren met een dubbele longe (wat natuurlijk ook een hulpteugel is want deze begrenst het paard aan de voorkant).

Volgens jou kan ik mijn paard net zo'n training geven al onder het zadel maar dan gewoon met halster.

HOE DAN? Ben ik zeer benieuwd naar want dan wil ik dit ook graag leren. En nee, je mag niet mijn paard longeren. Ik laat niet iemand met mijn paard aankloten die niet eens uit kan leggen wat ze gaat doen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:46

Even over het longeren aan een halster en de opmerking dat het scheef trekt... Ik denk dat het scheef trekt als je druk op de longeerlijn hebt... als je paard gewoon ontspannen en braaf om je heen loopt en je de lijn aan de onderkant vast maakt heb je er gen last van is mijn ervaring.
Longeren zonder longeerlijn in een cirkel vind ik heel erg fijn omdat je met je lichaamshouding en stem ook een boel kunt bereiken, maar niet dat begrenzen wat je met een longeerlijn kunt doen. Het moet dan echt vanuit je stem, houding en de ontspanning komen... Vrij longeren in een bak lukt mij bij de meeste paarden niet. Heb vroeger 1 verzorgpony gehad waarbij dat kon. Die bleef inderdaad ook los netjes in een cirkel om mij heen lopen en kon ik zo longeren. De anderen nemen echt de ruimte of gaan prutsen... In de cirkel heb je dan de begrenzing van de buitenkant en jij kan ze daar dus beter drijven, sturen en opsluiten... Je hoeft hierdoor met lijn geen druk op de lijn te hebben... Handig hoor zo'n cirkel!

Denk overigens dat er wel veel mensen zijn die hun paarden insnoeren met bijzet teugels of touwtjes om ze in de houding te dwingen... Zie het vaak gebeuren. ls je je paard zo strak vastsnoert dat het niet meer kan ontspannen daarin en het alleen maar verzet oplevert, lijkt me dat echt fout.

Ben nu bezig met een pony opnieuw te trainen nadat ze 2 jaar stil heft gestaan, en zij begint nu wat te ontspannen aan de longe en haar hoofd te laten zakken. In stap gaat dat al heel goed, maar in draf wil ze haar rug nog wat wegdrukken door haar hals teveel omhoog te brengen.
Als ze dat zou blijven doen, dan zou ik toch een keer touwtje gebruiken om haar te begrenzen bij het naar boven gaan en haar te leren dat het veel fijner is om met haar hals naar beneden te lopen (en dan gaat het me dus niet om de krul, maar ik zou graag willen dat ze lekker met haar neus op kniehoogte of lager liep omdat ze dan in mijn ogen haar rug spieren ontspant en haar buikspieren kan gaan aanspannen. Nu zie je dat ze haar rugspieren juist aanspant...
Zal even kijken of ik de foto's van de derde keer longeren nog terug kan vinden...

Afbeelding
zo vind ik het dus niet goed gaan, omdat ze haar rugspieren aanspant doordat ze haar hoofd/hals te veel opdrukt...

Afbeelding
En zo loopt ze daar in stap en wil ik haar ook enigszins in draf hebben...
Ze mag dan later wel wat meer omhoog komen, maar wel vanuit die ontspannen rug/halshouding. Inmiddels heb ik met haar ook al stukjes gehad dat ze zichzelf meer ging oprichten/dragen en een mooie dressuurhouding liet zien. Hoop dat ik dat een keer op de foto kan krijgen. Vooralsnog staat ze weer even stil omdat ik zelf de griep heb.

Aqua8horse, wat vind je van deze foto's en mijn ideeën erbij?
Dit is dus een pony die twee jaar niets gedaan heeft. 's winters hele winter op stal, 's zomers ochtend en deel middag op het land. Is nu 7 jaar en heb haar hier voor de derde keer in de cirkel.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-09-03 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:57

Aqua8horse"]
[quote="Fasel schreef:
Ik longeer op drie manieren. Met touwtjes voor beter ruggebruik, houding etc.
Zonder touwtjes om te kijken hoe de vorderingen zijn.
Zonder touwtjes en zonder longe. Want ik heb een paard dat braaf rondjes om mij heen loopt als ik hem wil longeren. Dat is makkelijk vind ik. Marek doet dat niet maar Raak is heel gehoorzaam dan.

Ik vind dat paarden verschillend zijn. Waar de ene mens Havo doet doet de ander Lbo. Ook andere methoden dus. En ik denk dat dat bij paarden hetzelfde geval is. Respecteer een ieders mening en trainingswijze.


Ik vind je vergelijking op zich goed maar ik zou er aan toe willen voegen dat de gezondheid van het paard een belangrijke rol moet vervullen.
Wat het respecteren betreft ben ik het met je eens.
[/quote]

Dat ben ik met je eens. Gezondheid gaat voor. Alleen zie ik niet echt waarom de verschillende wijzen de gezondheid negatief zouden kunnen beinvloeden. Althans niet op de wijze waarop ik het doe.Maar goed, ik laat ze over het algemeen nog redelijk lang en op het laatste stukje korter.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 15:01

laurae schreef:
Ik heb het hele topic doorgeworsteld en ik weet nu nog steeds niet wat die revolutionaire methode is. Je kunt het niet uitleggen maar er wel een boek over schrijven... ja ja.

Volgens a8h train je hele andere spieren met een bijzet dan zonder bijzet. Het enige wat een correct bijgezette teugel doet is een paard berenzen. dat is ook wat jij dan op een andere (voor mij niet duidelijk hoe) methode doet. Waarom zou het resultaat dan zo verschillend zijn??

Ik longeer altijd met halster en kan haar met het longeertouw (als ik die er aan heb) voor begrenzen waardoor ze nageeflijk loopt of lekker met haar neusje over de grond gaat lopen. maar dat dus niet te vergelijken met de training die ze onder het zadel krijgt. Daar kan ik veel meer van haar vragen. Als ik datzelfde effect zou willen bereiken zou ik moeten leren longeren met een dubbele longe (wat natuurlijk ook een hulpteugel is want deze begrenst het paard aan de voorkant).

Volgens jou kan ik mijn paard net zo'n training geven al onder het zadel maar dan gewoon met halster.

HOE DAN? Ben ik zeer benieuwd naar want dan wil ik dit ook graag leren. En nee, je mag niet mijn paard longeren. Ik laat niet iemand met mijn paard aankloten die niet eens uit kan leggen wat ze gaat doen.


"Volgens jou kan ik mijn paard net zo'n training geven al onder het zadel maar dan gewoon met halster"

Dat heb ik niet gezegd. De longeertraining zoals wij die geven is een ondersteuning voor het rijden. Dit heeft te maken met het feit dat wij met deze longeertraining een basisgang ontwikkelen met schwung en tact(dus souplesse en optimaal gebruik van de rug etc) Dat is erg makkelijk want dan hoed je daar in ieder geval niet meer aan te werken als je op het paard zit. Bovendien is deze gang het paard eigen gemaakt en traint het dier dus deze spieren lichtelijk tijdens elke beweging. Dat is dus wel wat anders als dat jij in gedachte had.

Ik heb geen enkele behoefte om jou paard te lngeren als je denkt dat wij wat aankloten! Ik kan ook niet begrijpen als je deze gedachte hebt waarom je uberhaupt nog interesse hebt? Je zou juist meer bij een paard die deze training niet kent het verschil kunnen zien en het effect. Ik ben zelf ook zuinig op mijn paarden hoor, dus ik kan het wel begrijpen. Misschien bedoel je het ook wel niet zoals je het hebt opgeschreven.
Als je nieuwsgierig bent of wat wil leren, stuur ik je met alle plezier (in PB) onze theorie. Laat het maar even weten.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 15:02

Fasel"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Fasel schreef:
Ik longeer op drie manieren. Met touwtjes voor beter ruggebruik, houding etc.
Zonder touwtjes om te kijken hoe de vorderingen zijn.
Zonder touwtjes en zonder longe. Want ik heb een paard dat braaf rondjes om mij heen loopt als ik hem wil longeren. Dat is makkelijk vind ik. Marek doet dat niet maar Raak is heel gehoorzaam dan.

Ik vind dat paarden verschillend zijn. Waar de ene mens Havo doet doet de ander Lbo. Ook andere methoden dus. En ik denk dat dat bij paarden hetzelfde geval is. Respecteer een ieders mening en trainingswijze.


Ik vind je vergelijking op zich goed maar ik zou er aan toe willen voegen dat de gezondheid van het paard een belangrijke rol moet vervullen.
Wat het respecteren betreft ben ik het met je eens.
[/quote]

Dat ben ik met je eens. Gezondheid gaat voor. Alleen zie ik niet echt waarom de verschillende wijzen de gezondheid negatief zouden kunnen beinvloeden. Althans niet op de wijze waarop ik het doe.Maar goed, ik laat ze over het algemeen nog redelijk lang en op het laatste stukje korter.
[/quote]

Dat is dus de clou, die ik bedoelde met het belang van de gezondheid van het paard.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:05

Als je een omheinde cirkel hebt, dan zoekt het paard aanleuning / steun bij de omheining. Dat is prima en zelfs zeker aan te raden bij jonge paarden. Maar uiteindelijk hoort het paard ook zonder omheininig op eigen benen te gaan. Bij longeren met longeerlijn hoor je aanleuning te hebben op de longeerlijn. Dat betekent niet dat de lijn zeer strak staat, maar in een slap boogje en bijna op de grond slepend is ook niet goed.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:09

Ik denk dat de lengte van een longeerlijn al zoveel gewicht geeft, dat als die strak getrokken is, je wel erg veel druk hebt op het hoofd van het paard. Ook met een doorhangende lijn heb ik volgens mij aanleuning want als ik een ophouding maak, komt die nog steeds door bij mijn pony. Die pony hierboven is dus niet mijn eigen pony, maar een bij mij op stal die ik mag trainen tot ze verkocht wordt. Mijn eigen pony is veel mooier bespierd, ook nu hij al een maand stil staat vanwege spat...

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:44

er is een verschil tussen een strak getrokken longeerlijn en een lijn waarop aanleuning is. Net zo goed dat er verschil is tussen een longeerlijn met en een longeerlijn zonder aanleuning.
Ik ben van mening dat je met een slap hangend lijntje geen contact hebt met je paard en dat een ophouding op een slap lijntje misschien wel doorkomt, maar wel met een grotere hulp dan wanneer je een longeerlijn hebt waarop contact / aanleuning is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:49

hi,hi, zal niet lang in discussie gaan... Maar ik heb het dus over een doorhangende lijn, niet een die helemaal los hangt te zwabberen. een ophouding die ik bedoel is een ophouding met het sluiten van mijn hand... Inderdaad, als je lijn al strak is, dan komt het sterker door, maar dat heb ik meestal niet nodig met mijn pony...

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:54

[quote="Aqua8horse
De longeertraining zoals wij die geven is een ondersteuning voor het rijden. Dit heeft te maken met het feit dat wij met deze longeertraining een basisgang ontwikkelen met schwung en tact(dus souplesse en optimaal gebruik van de rug etc) Dat is erg makkelijk want dan hoed je daar in ieder geval niet meer aan te werken als je op het paard zit. quote]

Volgens mij is longeren niet een vervanging van bepaalde training van het paard maar een aanvulling op. Door het ontbreken van de ruiter kan het paard, onbelast, trainen. Hierna zullen de oefeningen met ruiter makkelijker gaan. Dus ook onder het zadel zul je aan schwung en tact moeten blijven werken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:58

Aqua8horse schreef:
[
"Volgens jou kan ik mijn paard net zo'n training geven al onder het zadel maar dan gewoon met halster"

Dat heb ik niet gezegd. De longeertraining zoals wij die geven is een ondersteuning voor het rijden. Dit heeft te maken met het feit dat wij met deze longeertraining een basisgang ontwikkelen met schwung en tact(dus souplesse en optimaal gebruik van de rug etc) Dat is erg makkelijk want dan hoed je daar in ieder geval niet meer aan te werken als je op het paard zit. Bovendien is deze gang het paard eigen gemaakt en traint het dier dus deze spieren lichtelijk tijdens elke beweging. Dat is dus wel wat anders als dat jij in gedachte had.

Ik heb geen enkele behoefte om jou paard te lngeren als je denkt dat wij wat aankloten! Ik kan ook niet begrijpen als je deze gedachte hebt waarom je uberhaupt nog interesse hebt? Je zou juist meer bij een paard die deze training niet kent het verschil kunnen zien en het effect. Ik ben zelf ook zuinig op mijn paarden hoor, dus ik kan het wel begrijpen. Misschien bedoel je het ook wel niet zoals je het hebt opgeschreven.
Als je nieuwsgierig bent of wat wil leren, stuur ik je met alle plezier (in PB) onze theorie. Laat het maar even weten.
[/quote]


Het gaat er imo juist om dat een paard getraind wordt aan de longe en niet zomaar rondje loopt. Dat is ook de aanzet van jou topic. Bij het los rondjes laten lopen train je het paard vele malen minder dan bij een correct bijgezet paard. Een basisgang ontwikkelen met schwung en tact kan imo ook prima met een hulpteugel, mits correct gebruikt. Alleen kun je daarnaast dus nog meer van een paard vragen qua inspanning, tot op het punt dat hij net zo veel moet werken als tijdens het gewone rijden.

De reden van de opmerking dat ik het idee heb dat jij maar wat gaat aankloten is omdat je geen onderbouwde theorie geeft en bij mij daarbij het idee wekt dat je zelf ook niet helemaal weet wat je nu doet.

Maar heb je al een BP gestuurd en ben zeer benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:01

Tja Aqua, ik kan alleen maar melden dat ik steeds sceptischer wordt naarmate ik meer van je lees.
Waarom is het nu zo moeilijk om eens een foto te plaatsen. Veel bokkers die hier serieus op reageren zijn zo vreindelijk geweest hun trainings- en rijmethodes aan je te illustreren dmv fotoos. Daarnaast zijn er nog heel veel die datzelfde prijsgeven in hun profiel.
van jou lees ik alleenmaar lappen tekst waar ik niets wijzer van wordt. En dat zal best aan mijn beperkte intellectuele vermogens liggen. Maar ik denk dat een foto zeer verhelderend kan werken. Laat dan eens een foto zien van een paard dat super in zijn bespiering zit door jouw manier van trainen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:07

ik sluit me bij jippie aan met de aanvulling dat ik liever dan nog een aantal foto's zie. als het je niet lukt om er 1 te scannen en te posten, aqua, wil ik met alle vriendelijkheid dit voor je doen als je ze me over de post stuurt. als het dan klaar is stuur ik je ze weer terug. lijk je dat wat?

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 01:42

Ik longeer altijd met dubbele longe.
Dus nooit met hulp teugels.
Het nadeel van hulp teugels vind ik namelijk dat je teidens het longeren niet direkt kan inwerken op een paard.
Wat dus wel met een dubbele longe het geval is.

Maar longeren aan een halterje en hem zo goed als ongecontroleerd rondjes laten rennen dan heeft het longeren weinig trainings waarde behalve wat conditie opbouw.

Ik denk dat het niet belangrijk of je een paard met of zonder bijzet longeerd, maar de trainings opbouw teidens het longeren.


Renske20"]
atrsagirl, ik wil niet heel vervelend overkomen hoor, maar jouw longeerfoto, op die manier zie ik niet echt iets van trainingswaarde, hij kijkt naar buiten en de bovenlijn is niet aangespannen....

vergelijk het eens met de hals van mijn paard tijdens het longeren

Foto's waar hij helemaal opstaat aan de longe staan in mn profiel.
[/quote]

Ik ben even op jouw (Renske20) site wezen kijken, maar wat mij op valt dat je paard wel lekker afgebogen loopt. Maar hij loopt ook vol op het binnenbeen en dat vind ik zelf wat minder

[quote="Maaike schreef:
misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het gewoon niet helemaal. Maar als een paard gewoon 100% goed in evenwicht loop is er dan toch geen probleem?? Ik heb bij A8H geen paard meegemaakt dat zijn/haar hoofd kantelde tijdens het longeren. Ook andere paarden die ik heb gelongeerd aan een halster kantelden hun hoofd niet. Heeft dit volgens jou alleen te maken met het evenwicht?

Er zijn maar weinig paarden die 100% in evenwicht lopen, meestal loopt een paard toch met zijn gewicht iets meer op één van de voorbenen.
En zijn er maar weinig paarden 100% recht in zijn bespiering.
Dat is ook de rede waarom ik met dubbele longe longeer dan kan je een paard corrigeren als hij zijn gewicht niet goed verdeeld
Laatst bijgewerkt door miss op 12-09-03 02:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:13

Maaike schreef:
misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het gewoon niet helemaal. Maar als een paard gewoon 100% goed in evenwicht loop is er dan toch geen probleem?? Ik heb bij A8H geen paard meegemaakt dat zijn/haar hoofd kantelde tijdens het longeren. Ook andere paarden die ik heb gelongeerd aan een halster kantelden hun hoofd niet. Heeft dit volgens jou alleen te maken met het evenwicht?


Hier ga ik in mee. De paarden bij a8h kunnen aan de longeerlijn net zo verzameld als onder het zadel en niks geen hoofd kantelen!

Foto's plaatsen zit het probleem niet in, ik kan ook foto's plaatsen. Alleen zoals al genoemd is kun je de methode neit zien alleen het resultaat.

Laurae beetje cru niet?? Als hun werkelijk om zitten te "kloten" krijg je die resultaten die hun hebben ook echt wel!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:20

ja daar geniet je eg van en helemaal als het goed gaat toch? *LOL* OK dan! Pling

groetjes XXXXX suuske

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:01

miss schreef:

Maar longeren aan een halterje en hem zo goed als ongecontroleerd rondjes laten rennen dan heeft het longeren weinig trainings waarde behalve wat conditie opbouw.


Beetje kort door de bocht... Op onze stal wordt veel met NH gewerkt, ieder op zijn eigen manier, maar diegenen die dat goed beheersen hebben toch wel heel veel controle over hun paard. Het tempo, de activiteit, de bewegingen en oefeningen die los in de cirkel uitgevoerd worden... Dat is wel wat anders dan ongecontroleerd aan een halstertje (of zonder in dit geval) rond laten rennen zoals jij het laagdunkend (in mijn ogen dan) noemt...

western oefeningen als: stap, jog, draf, langzame en snelle galop, turns, stops en roll-backs worden feilloos op commando uitgevoerd... misschien nog wel beter dan onder het zadel... overgangen, verzameling, tact en verruiming en tempowisselingen moeten dus prima te trainen zijn in mijn ogen... misschien nog wel meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:04

Citaat:
Foto's plaatsen zit het probleem niet in, ik kan ook foto's plaatsen. Alleen zoals al genoemd is kun je de methode neit zien alleen het resultaat.

Dan zien we toch al meer dan nu Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:20

Het resultaat is toch een mooi bespierd paard? Dat kan ik toch wel zien op een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:25

En of hij verzameld zie je ook.
Oke niet de takt, maar wel meer als niets.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:53

joyce B"]
[quote="miss schreef:

Maar longeren aan een halterje en hem zo goed als ongecontroleerd rondjes laten rennen dan heeft het longeren weinig trainings waarde behalve wat conditie opbouw.


Beetje kort door de bocht... Op onze stal wordt veel met NH gewerkt, ieder op zijn eigen manier, maar diegenen die dat goed beheersen hebben toch wel heel veel controle over hun paard. Het tempo, de activiteit, de bewegingen en oefeningen die los in de cirkel uitgevoerd worden... Dat is wel wat anders dan ongecontroleerd aan een halstertje (of zonder in dit geval) rond laten rennen zoals jij het laagdunkend (in mijn ogen dan) noemt...

western oefeningen als: stap, jog, draf, langzame en snelle galop, turns, stops en roll-backs worden feilloos op commando uitgevoerd... misschien nog wel beter dan onder het zadel... overgangen, verzameling, tact en verruiming en tempowisselingen moeten dus prima te trainen zijn in mijn ogen... misschien nog wel meer...
[/quote]

Zoals jij het leest is het inderdaad kort door de bocht.
Maar wat het verschil is tussen ongecontroleerd aan een touwtje rond laten rennen en longeren met een doel bijvoorbeeld NH. Is dat je met traint
met een doel zoals NH goede communicatie en betere controle over je paard

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:16

ik train mijn paarden altijd op halster. en dan heb ik er een ligt dus longeerlijn aan hangen. de paarden mogen bij mij juist niet het touw strak trekken of contact maken zoals jullie zeggen, omdat je zo het evenwicht beinvloed en dus het paard uit zijn natuurlijke evenwicht trekt.
en ik laat ze heus niet ongecontroleerd rond rennen. in tegendeel. ik kan ze op minimun lichaamssignalen laten verzamelen versnellen. daarbij doe ik dus de schouderbinnenwaarts traver van handveranderen door de cirkel allemaal aan de longe. de rug gebruik is zeer goed omdat ik ze van achter naar voren laat lopen. heb je wel is gezien hoe een paard los van de longe uit galop direct stopt met mooi onder gebrachte achterhand en dan direct weer aandraaft of galoppeerd. dit is training en niet dat bijzetten. bijzetten zie ik als dat die gene die longeerd het niet aankan om het paard goed los in evenwicht te laten lopen. met de juiste houding en bespiering.

mijn pony kreeg ik toen hij 11 was. die is altijd op het bit gelongeerd met bijzet. deze pony liep altijd met zijn hoofd naar buiten. en dit in alle gangen. nu loopt hij perfect verzameld en gesteld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:57

Josien,
zoals jij je paarden graag verzameld zie, wil ik ze niet hebben.
Ik zie op jouw site paarden welke in 3 stukken lopen, met weggedrukte rug en een achterhand die vele malen later er achteraan gesleurd word.
Zoals jij ze graag ziet is er in mnijn ogen totaal geen enkele verbinding.