[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 08:32

Iedere keer loop ik hier op bokt tegen het feit aan dat veel mensen stellen dat longeren zonder hulpteugels weinig zin heeft, hooguit wat conditie training. Omdat uit de praktijk is gebleken dat het tegenovergestelde waar is, ben ik benieuwd waar veel mensen deze visie vandaan hebben en hoe ze daar bijkomen. Het zelf niet onder de knie hebben van longeren zonder hulpteugels waardoor het paard gaat "sterren kijken" kan natuurlijk geen uitgangspunt zijn. Want iets wat een ander kan, kan jij in veel gevallen ook leren!!! Je moet alleen even weten hoe!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:44

Persoonlijk denk ik dat dat meer over de mensen zegt die die opmerking maken. Hoe beter je eigen kennis en vaardigheden worden hoe beter jij een paard kan laten lopen daar waar jij wilt, of er nou nog een touwtje of wat dan ook tussen zit of niet. En het ligt misschien ook aan je eigen doelstelling etc, ik streef er naar om een paard vanuit zichzelf mooi te laten zijn, een ander vind het wel best al die hulpteugels, is vaak wel wat makkelijker. Ik zal zeker niet zeggen dat ik het een beter vind dan het ander, zoveel mensen zoveel verschillende meningen Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:47

het gaat niet alleen om sterrenkijken, mijn paard loopt zonder bijzet vw/nw aan de longe. het begrenzen en zo opvangen van voorwaartse drang, dat is wat je wilt. zou ik dit zonder hulpteugels kunnen, doe ik het graag zonder. maar ook al zeg je van wel, heb je nooit duidelijk en begrijpelijk verteld hoe we dit kunnen doen.

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:47

Gevaarlijke stelling Aqua, degenen die hier het hardst (en al het andere dat niet in hun straatje past) tegenin gaan, denken dat ze de elite van paardenminnend Nederland zijn, en daarmee hun mening moeten verkondigen omdat die mening onmisbaar is voor de rest van het paardengepeupel........

Ik longeer liever zonder hulpteugel dan met bijzetjes of touwtjes, de gogue wil ik nog wel eens gebruiken, omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:50

Volgens mij zit het iets anders,
ik kan me niet voorstellen dat je zonder hulteugels hetzelfde resultaat bereikt als met hulpteugels. Iig niet het door mij gewenste resultaat.
Verschil is alleen dat ik wel respect heb voor het feit dat jij het zonder doet.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:59

Misschien is het dan eens handig om te omschrijven wat voor resultaat iedereen wenst? Als dát al verschilt dan zal dat ook terugkomen in de weg daar naar toe.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:02

Sjuimpje schreef:
Volgens mij zit het iets anders,
ik kan me niet voorstellen dat je zonder hulteugels hetzelfde resultaat bereikt als met hulpteugels. Iig niet het door mij gewenste resultaat.
Verschil is alleen dat ik wel respect heb voor het feit dat jij het zonder doet.


Dan zou je mijn paard moeten zien. Ik denk dat die wel degelijk voldoet aan wat jij van een paard wil zien. Op dit moment hangt er een foto bij een zadelmaker. Nu al zijn er verschillende reacties gekomen(van goed rijdende ruiters in de sport) of het paard niet te koop is. Het paard loopt op deze foto gewoon in stap aan de lange teugel.
De bespiering valt dan zelfs op kennelijk omdat al deze vijf mensen allemaal vielen op de bespiering! Met dat longeren zonder hulpteugels creeer je een basisgang met schwung en tact.(dus correcte bespiering en souplesse)En dat is juist wa je zo nodig hebt in de sport. Dus ik denk dat het resultaat je zal meevallen, Sjuimpje, en dat het resultaat zonder nog wel meer doet dan met. In ieder geval bedankt voor het respect wat jij openlijk durft te tonen. Daar heb ik op mijn beurt respect voor!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:08

VLEUTIE schreef:
Gevaarlijke stelling Aqua, degenen die hier het hardst (en al het andere dat niet in hun straatje past) tegenin gaan, denken dat ze de elite van paardenminnend Nederland zijn, en daarmee hun mening moeten verkondigen omdat die mening onmisbaar is voor de rest van het paardengepeupel........

Ik longeer liever zonder hulpteugel dan met bijzetjes of touwtjes, de gogue wil ik nog wel eens gebruiken, omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig


Ik ben het helemaal met je eens!!!

zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig
[/quote]

Ik denk dat dit voor veel mensen, vaak ook onbewust, de werkelijke reden is waarvoor ze hulpteugels gebruiken. (HELAAS Boos! )

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:15

Ik stel voor dat dit topic wodt gesloten. De geplaatste stelling wordt iedere keer op een andere manier geplaatst maar steeds met dezelfde strekking. Uiteindelijk vervalt het een welles nietes discussie waar niemand wat aan heeft. Het lijkt erop dat sommige mensen het als ultieme uitdaging zien om gelijk te krijgen. Zover ik het kan inschatten is er zowel met paarden als met mensen geen uniforme oplossing. Ierder paard vraagt om zijn eigen benadering. Daar vallen wel een aantal grote gemene delers in te ontdekken. Echter, zodra je methodes gaat vergelijken zonder er een specifieke situatie aan te koppelen blijf je appels met peren vergelijken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:17

Aqua,
nu suggereer je (onbedoelt wellicht?) weer dat je bij longeren mèt hulpteugels geen correcte bespiering,schwung en tact kunt trainen.
Ik denk dat daar de discussies iedere keer om draaien.

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:17

Waarom Limo? Al de discussies over de slof mogen wel, maar dit niet?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:18

Daarom vraag ik ook om dan eens het resultaat dat je wenst te omschrijven. Misschien dat dan zo'n topic eens een andere kant opgaat. Anders blijft het inderdaad appels met peren vergelijken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:22

SuperPepeijn schreef:
het gaat niet alleen om sterrenkijken, mijn paard loopt zonder bijzet vw/nw aan de longe. het begrenzen en zo opvangen van voorwaartse drang, dat is wat je wilt. zou ik dit zonder hulpteugels kunnen, doe ik het graag zonder. maar ook al zeg je van wel, heb je nooit duidelijk en begrijpelijk verteld hoe we dit kunnen doen.


Wat is nu eigenlijk het doel van het paardrijden en longeren? Dat is de correcte bespiering op een paard krijgen en houden om zo te kunnen presteren. Ik kan dat dus wel en met mij nog vele anderen, zonder hulpteugels. De manier waarop heeft oa. te maken met de commando's die je geeft, de manier waarop je ze overbrengt, de communicatie tussen jou en het paard en het (natuurlijke) overwicht wat je moet hebben op je paard(dus zonder op je strepen te staan, zal ik maar zeggen). Het even kort uitleggen van de RB&L techniek is niet duidelijk dat moet je gezien en gehoord hebben, en dan is het nog niet eenvoudig. Maar dat is gewoon ervaring en die kan je krijgen door het gewoon te blijven doen.
Het voordeel van het longeren zonder hulpmiddelen is dat de bespiering die je traint ook blijvend is. Je verliest dus niets door je paard een paar dagen te laten staan(! mijn paard heeft door mijn auto ongeluk 3 maanden stil gestaan en daar zag je geen verandering aan en toen ik erop stapte was het net of ik hem de dag ervoor nog gereden had)
Het longeren zonder hulpteugels doet dus werkelijk meer dan veel mensen voor mogelijk houden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:24

Bij deze nodig ik je uit om een keer naar Rotterdam te komen en Bill op jouw manier te longeren. Misschien dat er mensen willen komen kijken, een klein vclubje zou geen probleem zijn.
Suus, bij deze ben je uitgenodigd om te komen kijken.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:26

VLEUTIE schreef:
omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig

Maar als je op je paard rijdt, dan dwing je hem als het ware toch ook een houding aan te nemen die jij wilt?! Waar ligt dan de grens?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:31

Limo schreef:
Ik stel voor dat dit topic wodt gesloten. De geplaatste stelling wordt iedere keer op een andere manier geplaatst maar steeds met dezelfde strekking. Uiteindelijk vervalt het een welles nietes discussie waar niemand wat aan heeft. Het lijkt erop dat sommige mensen het als ultieme uitdaging zien om gelijk te krijgen. Zover ik het kan inschatten is er zowel met paarden als met mensen geen uniforme oplossing. Ierder paard vraagt om zijn eigen benadering. Daar vallen wel een aantal grote gemene delers in te ontdekken. Echter, zodra je methodes gaat vergelijken zonder er een specifieke situatie aan te koppelen blijf je appels met peren vergelijken.


Ik vind van niet Limo. Het feit dat veel mensen continu maar beweren dat longeren zonder hulpteugels geen zin heeft, niets bijdraagt of alleen een conditie training is, vraagt wel degelijk om argumentatie als uit de praktijk blijkt dat dat wat ze beweren niet waar is.
Daar is toch een discussie voor......ik zou graag willen weten waarom mensen diet beweren en waarop ze dat baseren.......

Over het gelijk krijgen? Het gaat hier helemaal niet om gelijk krijgen. Mensen die zomaar zeggen dat longeren zonder hulpteugels geen zin heeft, moeten die dan gelijk hebben terwijl de praktijk het tegendeel bewijst?

Nee, deze topic kan juist heel interessant worden en mogelijk veel duidelijkheid geven zodat we van elkaar kunnen leren. Dat is toch het doel? Of moet je als je in de minderheid bent maar gewoon je mond houden? Dat lijkt mij niet terecht. We vergelijken hier in mijn ogen ook geen methodes, het is een algemene bewering.
Dus topic sluiten lijkt mij niet juist en niet terecht.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:33

Billy schreef:
Bij deze nodig ik je uit om een keer naar Rotterdam te komen en Bill op jouw manier te longeren. Misschien dat er mensen willen komen kijken, een klein vclubje zou geen probleem zijn.
Suus, bij deze ben je uitgenodigd om te komen kijken.


Dat wil ik met alle plezier doen, als ik daar in de buurt ben. Dat gebeurt af entoe dus als het past kunnen we dat overleggen.

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:38

Saar"]
[quote="VLEUTIE schreef:
omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig

Maar als je op je paard rijdt, dan dwing je hem als het ware toch ook een houding aan te nemen die jij wilt?! Waar ligt dan de grens?
[/quote]

Nee dat is niet waar. Voor de meeste geld dit wel omdat ze in eerste plaats niet in staat zijn behoorlijk recht op hun paard te zitten en hun handen niet stil kunnen houden. Als jij je paard met je zit naar een goed tempo weet te rijden, komt de ontspanning en bied het paard in principe voldoende aan zonder dat je dwingt. Het gaat echter al fout omdat de meesten op hun paard zitten in de houding van (hoe nomeen jullie dat hier ook alweer) ik ben mijn lenzen kwijt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:38

Ach... het heet niet voor niets een HULPmiddel hè. Ik zeg niet dat je niet goed kunt longeren zonder hulpmiddelen, maar dan moet je paard wel goed vwnw lopen, anders heeft het geen zin. Lukt het je niet zonder hulpmiddelen, dan zie ik het probleem niet als je wel naar een hulpmiddel grijpt, mits je weet hoe je het moet gebruiken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:39

Saar"]
[quote="VLEUTIE schreef:
omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig

Maar als je op je paard rijdt, dan dwing je hem als het ware toch ook een houding aan te nemen die jij wilt?! Waar ligt dan de grens?
[/quote]

De grens ligt voor mij tussen paasief en actief. Actief vind ik onnatuurlijke hulpmiddelen, die een paard min of meer dwingen en waardoor de bewegingen niet meer van het paard zelf kunnen zijn.

Passief vind ik op een natuurlijke manier stimuleren door middel van de gebruikelijke hulpen(zit, been en in lichtere mate de hand) waardoor de bewegingen van het paard zelf blijven.

Ne met het rijden wil je graag dat het paard jou zo goed mogelijk draagt en de bewegingen zo natuurlijk mogelijk zijn en blijven. Wij mensen hebben belist dat het rijden op een paard handig was en nu leuk is om te doen. Maar natuurlijk is het niet dus daarom moeten wij het paard leren ons zo goed mogelijk te dragen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:50

Sjuimpje schreef:
Aqua,
nu suggereer je (onbedoelt wellicht?) weer dat je bij longeren mèt hulpteugels geen correcte bespiering,schwung en tact kunt trainen.
Ik denk dat daar de discussies iedere keer om draaien.


Als ik dat suggereer is dat inderdaad niet mijn bedoeling.
Wel denk ik dat je met hulpteugels andere spieren traint dan zonder hulpteugels. Het is de kunst om goede bespiering op een paard te rijden en een nog grotere kunst om die bespiering daar te behouden!
Met het longeren zonder hulpteugels blijft die bespiering en heb je geen verlies als je je paard zou laten staan. Van anderen weet ik dat zij dat wel hebben en dat ze elke dag met hun paard wat moeten doen omdat ze anders weer zoveel achterstand oplopen. Het verschil schuilt hem volgens mij in het feit dat bij longeren met hulpteugels de bewegingen niet van het paard zelf kunnen komen. Bij het longeren zonder hulpteugels is dit volgens mij wel het geval en daarom maakt het paard zich deze bewegingen makkelijker eigen. Hierdoor verlies je dus ook weinig tot niets als je je paard een tijdje laat staan. Dit is mijn visie en hiermee wil ik niets zeggen over correct of niet correct.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:11

SuperPepeijn schreef:
het gaat niet alleen om sterrenkijken, mijn paard loopt zonder bijzet vw/nw aan de longe. het begrenzen en zo opvangen van voorwaartse drang, dat is wat je wilt. zou ik dit zonder hulpteugels kunnen, doe ik het graag zonder. maar ook al zeg je van wel, heb je nooit duidelijk en begrijpelijk verteld hoe we dit kunnen doen.


dit is ook de rede waarom ik met touwtjes longeer.
zonder loopt hij ook vwnw, maar net dat beetje extra rugggebruik etc wat de mijne juist zo hard nodig heeft, dat krijg ik niet voor elkaar aan de longe zonder enige manier van bijzetten.

de fysio&da vinden ook dat ik hem juist moet bijzetten, om zn rug beter te kunnen trainen.
dus daarom doe ik dat, en ik doe dat dus niet alleen omdat zij dat tegen me zeggen, maar ik zie de resultaten bij mn paard, en ik sta er iedere dag weer versteld van hoe hij vooruit gaat en hoe lekker los hij is in zijn lijf.

mn andere paard, destiny(het spat en hko-paard, waar ik het in t andere topic over had) kan ik niet op de manier van Quentin longeren, omdat ze helaas weer erg veel moeite met 1 achterbeen heeft
die longeer ik weleens aan het halster, en ik zal zo even een foto opzoeken hoe ze er na 2 jaar niet rijden uitziet qua spieren

ik geloof dus echt wel dat je zonder bijzet ook spieren traint, maar net dat kleine beetje extra wat Quentin nodig heeft, dat kan volgens mij alleen als je hem bijzet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:13

Renske20"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
het gaat niet alleen om sterrenkijken, mijn paard loopt zonder bijzet vw/nw aan de longe. het begrenzen en zo opvangen van voorwaartse drang, dat is wat je wilt. zou ik dit zonder hulpteugels kunnen, doe ik het graag zonder. maar ook al zeg je van wel, heb je nooit duidelijk en begrijpelijk verteld hoe we dit kunnen doen.


dit is ook de rede waarom ik met touwtjes longeer.
zonder loopt hij ook vwnw, maar net dat beetje extra rugggebruik etc wat de mijne juist zo hard nodig heeft, dat krijg ik niet voor elkaar aan de longe zonder enige manier van bijzetten.

de fysio&da vinden ook dat ik hem juist moet bijzetten, om zn rug beter te kunnen trainen.
dus daarom doe ik dat, en ik doe dat dus niet alleen omdat zij dat tegen me zeggen, maar ik zie de resultaten bij mn paard, en ik sta er iedere dag weer versteld van hoe hij vooruit gaat en hoe lekker los hij is in zijn lijf.

mn andere paard, destiny(het spat en hko-paard, waar ik het in t andere topic over had) kan ik niet op de manier van Quentin longeren, omdat ze helaas weer erg veel moeite met 1 achterbeen heeft
die longeer ik weleens aan het halster, en ik zal zo even een foto opzoeken hoe ze er na 2 jaar niet rijden uitziet qua spieren

ik geloof dus echt wel dat je zonder bijzet ook spieren traint, maar net dat kleine beetje extra wat Quentin nodig heeft, dat kan volgens mij alleen als je hem bijzet.
[/quote]

Helaas woon je niet in de buurt, ander zou ik je het graag willen laten zien met jouw paard. Maar misschien kom ik eens in de buurt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:19

VLEUTIE schreef:
Gevaarlijke stelling Aqua, degenen die hier het hardst (en al het andere dat niet in hun straatje past) tegenin gaan, denken dat ze de elite van paardenminnend Nederland zijn, en daarmee hun mening moeten verkondigen omdat die mening onmisbaar is voor de rest van het paardengepeupel........

Ik longeer liever zonder hulpteugel dan met bijzetjes of touwtjes, de gogue wil ik nog wel eens gebruiken, omdat ik er niet van houd om net zoals zovelen doen een paard in een houding te dwingen, in de hoop dat als ze er dan opstappen die krul er vanzelf ook in komt Schijnheilig


dit is dus NIET at ik wil bereiken met het bijgezet longeren, want wat heb je aan een vasle krul?oke voor een lek ziet het er mooi uit, maar denk je dat ik ee M2 proef, en dalijk een Z1 proef kan rijden met een pard dan uit zichzelf in de krul loopt?

en ik longeer mn paard heel laag en diep, dus niet wat je noemt een goede houding voor in een dressuurproef

mijn enige doel is om zijn rug goed los te maken en te trainen(heeft een rugblessure gehad, zo erg dat hij achter zelfs onregelmatig werd als hij naar de middendraf toe moest, zo vast zat zn rug na een val op de bakrand)

nu loopt hij ruimer en soepeler dan ooit.

tijdens het rijden heb ik mn teugels vast, veel meer doe ik er niet mee, ik tre hem niet in de krul, zet mn hande niet vast, zaag niet etc etc

ik hou ze vast, verder doe ik praktisch alles met mn zit en benen.
af en toe een kleine ophouding, om hem ietsjes nageeflijker te krijgen, maar meestal is hij na een minuut of 20 rijde lekker los en goed aan mn been etc dat ik dan dus echt niets meer met mn teugels hoef te doen, ik hou ze alleen vast terwijl ik ze op maat heb

dus een heeeeeeeele lichte (meegaande) weerstandbiedende hand, met mn zit en benen krijg ik de rest voor elkaar, verzamelen, verruimen, zijgangen etc, heb allee soms mn buiten teugel ietsjes meer nodig om hem bij een beaalde zijgang ietsjes meer te begrenzen

dus ik longeer niet om een krul te krijgen zodat ie vanzelf n een houding loop die ik wil hebben als ik erop ga zitten.Ik longeer hem om hem lekker los in zn lijf te krijgen en om zn spieren te trainen.
zeker in t begin met zn rugblessure kon en mocht ik niet eens rijden, dankzij het longeren is hij weer helemaal los&soepel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:22

Aqua8horse schreef:
Het voordeel van het longeren zonder hulpmiddelen is dat de bespiering die je traint ook blijvend is. Je verliest dus niets door je paard een paar dagen te laten staan(! mijn paard heeft door mijn auto ongeluk 3 maanden stil gestaan en daar zag je geen verandering aan en toen ik erop stapte was het net of ik hem de dag ervoor nog gereden had)
Het longeren zonder hulpteugels doet dus werkelijk meer dan veel mensen voor mogelijk houden.
Verward en dit is het gevolg van het longeren zonder bijzet? is dat aangetoond? en is het aangetoond dat bespieren verdwijnt als je longeert met bijzet?