Rosiewozie schreef:ik zal het eens laten lezen door de man die mij helpt, ik doe mn best om het allemaal te begrijpen, maar hij is wat technischer. Maar hij zegt wel dat het trommelremmen zijn. Het zijn autobanden en als je die eraf schroeft krijg je een soort schijf met aan de binnenkant hol en daarin tegen de wanden worden de remblokken gedrukt.
Kun je mij mischien toch nog iets precieser uitleggen wat precies de bedoeling is met de revisie van de klauwen?
Dan lijkt het erop dat je inderdaad trommels en geen schijven hebt, wat ook weer inhoudt dat er geen remklauwen zijn en de remmen (lees remschóenen) wel af te stellen zijn.
Aangezien het systeem gewoon werkt maar alleen teveel kracht vereist zou het kunnen dat je de remvloeistof moet vervangen. Aangezien jullie al ontlucht hebben is dit niet meer waarschijnlijk.
Het meest waarschijnlijke is dat je te weinig remwerking hebt door verglaasde trommels en of schoenen; het remoppervlak is té glad geworden omdat de voor een auto bedoelde rem nooit op temperatuur komt. 1000 kilo vanaf 160 km/u afremmen bijvoorbeeld is tenslotte wél wat anders dan heuvelaf een paar honderd kilo kar vanaf 25 of zo bij te remmen om oplopen te voorkomen.... De voor het afremmen om te zetten kinetische energie neemt namelijk lineair met het gewicht en met het kwadraat van de snelheid toe.
Voor autos niet aan te raden maar voor de kar prima is: met watervast schuurpapier en water het remoppervlak in de trommel opschuren en een niet te grove vijl over de schoenen halen. Vijl er aan de oplopende kant (de kant waar de imaginaire 'pijl' van de draairichting van het wiel het eerste tegenaan wijst) ook een schuine kant aan!
Wat ook nog zoú kunnen is dat er smeervet op het remoppervlak terecht is gekomen. Ontvet voor de zekerheid schoenen en trommel ook goed. Wederom: voor autos moet je dan eingenlijk de schoenen vervangen, maar met de kar is ontvetten meer dan afdoende.
Tis niet zo erg ingewikkeld hoor. Het lastigste is nog de trommels van de as halen.