[AR] problemen met hydraulische trommelrem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

[AR] problemen met hydraulische trommelrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 09:18

Ik heb een tijd terug een leuke kar gekocht die verder helemaal goed is. Alleen de remmen willen het maar niet goed doen. Het is zo dat ze het wel doen als er een sterker iemand met een gestrekt been op het pedaal drukt, maar niet als ik het doe met mijn kippekrachtjes en met gebogen been als ik gewoon normaal op de bok zit en dit zou normaal wel gewoon moeten kunnen. Het zijn dus hydraulische trommelremmen en dit hebben we allemaal al gedaan om te proberen ze beter te laten werken:
- ontlucht
- remschijven schoongemaakt
- bijgesteld

We gaan hem van de week nog een keer ontluchten en nog een keer bijstellen, we hadden van een technisch mannetje gehoord dat dit misschien nog zou werken. Maar het bijstellen heb ik zo mijn twijfels over want een van de wielen is al zo bijgesteld dat ie iets aanloopt. Verward
Ik wilde fotos maken van het hele systeem maar de digi is toen net gejat Boos!

Mn pony mag vandaag weer naar huis van het beleren terug en nu kan ik nog niet rijden vanwege die rot rem!!!!!!! Huilen

Als iemand dus tips heeft????? Heeeel graag.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:12

Zit er geen garage bij je in de buurt waar je er even naar kunt laten kijken?

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:17

Als je met broek rijd kun je gerust gaan rijden zonder rem, over de weg.
Maar over die cilinder, je druk recht naar beneden en direct de cilinder in? De cilinder is dan verticaal geplaatst.
Ik zou de pedaal schuin plaatsen in het schuine stuk tussen voorschot en bodem. Dan kun je mbv een scharnierpunt een hefboom effect realiseren om met minder druk van je voet meer druk op de cilinder te krijgen.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:43

De cilinder zit wel horizontaal en het pedaal zit tussen schuine stuk en bodem zeg maar halverwege. Dus er is al een hefboomeffect aanwezig. Die vriend van mijn moeder wilde het pedaal ook anders maken zodat er een groter hefboomeffect zal zijn. Daarvoor moet wel een deel van de kar verbouwd worden en dat is opzich niet erg maar dan snap ik nog niet waarom al diezelfde karren met dezelfde remmen wel goed remmen?
Maar bedankt in ieder geval.

tessebes: ja er is wel een garage in de buurt die ff kan kijken, ga ik ook laten doen als we er echt niet uitkomen. Maar misschien dat ik op deze manier ook iets verder kom.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:46

Zonder rem trouwens?? Ik moet er niet aan denken. Als ik kijk hoe blij ik was dat er een rem op de beleerkar zat toen ze er vandoor ging. Haha echt niet ik ga niet rijden met die kar voor de rem het doet. Now way.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:33

Dat wordt remklauwen reviseren. Je zegt dat je trommelremmen hebt, maar ik maak uit de rest van je verhaal op dat het schijven zijn. Schijfremmen zijn niet af te stellen, zwamverhaal, ze doen het of doen het niet. Als het veel kracht kost, dan zijn je remzuigers niet meer goed, lees geroest. Dat kun je alleen maar oplossen met een revisie van de klauwen. Kost je ongeveer een uur werk per klauw.
Let er wel op dat je ook de bijbehorende rubbers vervangt, alleen de zuigers is niet voldoende!

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 15:44

ik zal het eens laten lezen door de man die mij helpt, ik doe mn best om het allemaal te begrijpen, maar hij is wat technischer. Maar hij zegt wel dat het trommelremmen zijn. Het zijn autobanden en als je die eraf schroeft krijg je een soort schijf met aan de binnenkant hol en daarin tegen de wanden worden de remblokken gedrukt.
Kun je mij mischien toch nog iets precieser uitleggen wat precies de bedoeling is met de revisie van de klauwen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:00

Rosiewozie schreef:
Zonder rem trouwens?? Ik moet er niet aan denken. Als ik kijk hoe blij ik was dat er een rem op de beleerkar zat toen ze er vandoor ging. Haha echt niet ik ga niet rijden met die kar voor de rem het doet. Now way.


Een rem is alleen om bij te remmen hoor en om bijvoorbeeld voor de zekerheid je voet erop te houden als je stilstaat. Als je paard er vandoor gaat en je trapt op de rem, dan trekt hij daar "lachend" doorheen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:26

Rosiewozie schreef:
ik zal het eens laten lezen door de man die mij helpt, ik doe mn best om het allemaal te begrijpen, maar hij is wat technischer. Maar hij zegt wel dat het trommelremmen zijn. Het zijn autobanden en als je die eraf schroeft krijg je een soort schijf met aan de binnenkant hol en daarin tegen de wanden worden de remblokken gedrukt.
Kun je mij mischien toch nog iets precieser uitleggen wat precies de bedoeling is met de revisie van de klauwen?


Dan lijkt het erop dat je inderdaad trommels en geen schijven hebt, wat ook weer inhoudt dat er geen remklauwen zijn en de remmen (lees remschóenen) wel af te stellen zijn.
Aangezien het systeem gewoon werkt maar alleen teveel kracht vereist zou het kunnen dat je de remvloeistof moet vervangen. Aangezien jullie al ontlucht hebben is dit niet meer waarschijnlijk.
Het meest waarschijnlijke is dat je te weinig remwerking hebt door verglaasde trommels en of schoenen; het remoppervlak is té glad geworden omdat de voor een auto bedoelde rem nooit op temperatuur komt. 1000 kilo vanaf 160 km/u afremmen bijvoorbeeld is tenslotte wél wat anders dan heuvelaf een paar honderd kilo kar vanaf 25 of zo bij te remmen om oplopen te voorkomen.... De voor het afremmen om te zetten kinetische energie neemt namelijk lineair met het gewicht en met het kwadraat van de snelheid toe.
Voor autos niet aan te raden maar voor de kar prima is: met watervast schuurpapier en water het remoppervlak in de trommel opschuren en een niet te grove vijl over de schoenen halen. Vijl er aan de oplopende kant (de kant waar de imaginaire 'pijl' van de draairichting van het wiel het eerste tegenaan wijst) ook een schuine kant aan!

Wat ook nog zoú kunnen is dat er smeervet op het remoppervlak terecht is gekomen. Ontvet voor de zekerheid schoenen en trommel ook goed. Wederom: voor autos moet je dan eingenlijk de schoenen vervangen, maar met de kar is ontvetten meer dan afdoende.

Tis niet zo erg ingewikkeld hoor. Het lastigste is nog de trommels van de as halen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:48

Ha, jij speelt vals, jij hebt een Santana en weet dus waar je mee bezig bent *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Mijn Series is nog niet zover
Overigens kan het nog steeds dat de zuigers flauw doen, die zitten in een andere vorm ook in trommelremmen. Ik heb dat bij de Mercedes ook eens gehad. Kwestie van de zuigers goed schoon maken.
Het afstellen van de schoenen, wat inderdaad kan bij trommels, lijkt me niet de oorzaak. Het verglaasd zijn van schoenen en trommels alsmede vet in het geheel lijken mij de meest voor de handliggende oorzaken, in genoemde volgorde. Voorgenoemde handelwijze volgen, dan komt het wel goed. Die olie zou overigens best eens uit je remzuigers kunnen komen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:10

Nâh... ben bijvoorbeeld op een blank vel begonnen met een idee en geëindigd met een zelfgebouwde racer die op jet Eiland Man heel bleef... Weet 'iets' van voertuigtechniek.
Enneh, die Santana is mijn vijfde 'series' voertuig Knipoog
Je hebt waarschijnlijk ook mijn topic over een offroad-kar gevolgd?! Heb inmiddels het plan voor een goede stuurinrichting, op basis van het McPherson principe, helder en ga daar mee aan de gang als we aan een vierwieler toe zijn.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:56

Ikke sluit me iig weer aan bij Tessebes. Als je je paard staade wil laten houden met de rem ben je verkeerd bezig. Kun je mischien beter voor een anker gaan. Haha!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:06

Je hebt trommelremmen waarbij de rembekrachtiging weg is gelaten?
Dan trap je je inderdaad lam.
De oplossing kan zijn:
Monteer een hoofdremcilinder, waar het pedaal op drukt, met een kleinere cilinder.
Maak de pedaalkant langer, zo vergroot je de kracht op het pedaal.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:00

hey mensen super bedankt allemaal. Ik ga zeker proberen wat huertecilla verteld ( heb ik erg veel aan denk ik, thanks) en ook misschien als dat nog niet lukt het verhaal van albert over de cilinder.
En wat betreft het stilstaan en tegenhouden met een rem. Ik weet heel goed dat ik mn pony niet met de rem kan tegenhouden als ze op hol slaat maar het geeft toch iets meer zekerheid en ze staat ook niet altijd even goed stil dus daar kan ik de rem ook wel bij gebruiken. Er zit een rem op de kar en die moet het gewoon doen klaar.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:22

zit er genoeg druk op het hydraulische systeem??

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 16:42

oh ja en aan vet of olie op het remoppervlak kan het ook niet liggen want die waren kurk droog, daar hadden we al op gelet.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:22

shasta schreef:
zit er genoeg druk op het hydraulische systeem??


Kennelijk niet, anders had het systeem wel gewerkt Extreme duivel
Degene die op het pedaal trapt, zet druk op het systeem.