[AR] Met 1 hand.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

[AR] Met 1 hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 10:02

Naar aanleiding van het topic Mendressuur had ik een vraagje over de B proef met 1 hand.
Gisteren waren we op de Apeldoornse kampioenschappen en daar werd in de B dressuur dus met 1 hand gereden (ik dacht de gebroken lijn).
Nou stond ik met een vrouwtje te praten die voor de eerste keer mee had gedaan en we stonden samen te kijken naar iemand anders die ook voor de eerste keer meedeed.......
Nou is mijn vraag (zij wist het dus ook niet)........als je met 1 hand de gebroken lijn rijd ......moet je dan echt je hand afsteken, dus naast je uitstrekken met de zweep erin (zo deed zij dat).......of moet je je hand gekruisd voor je borst houden zodat de zweep als het waren over je heen steekt (zo deed de ander dat).
Ben eigenljik wel benieuwd of beide methodes goed zijn.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:23

Ik heb altijd geleerd dat je je hand met de zweep opzij omhoog moets houden. Heb dat andere nog nooit gezien

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:34

maakt niet uit, t een is alleen wat makkelijker/handiger dan t ander (volgens mij)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:24

Je moet in je ene hand de zweep houden, duidelijk rechtop en opzij, anders kunnen ze niet goed zien of je smokkelt. Iets wat ik trouwens vergat gisteren, met met mijn allereerst keer een proefje mennen, terwijl ik nooit men, en ook nooit les heb gehad.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:26

Idd netjes voor je heensteken zodat het duidelijk is dat je echt niet met twee handen stuurt. Sommige mensen steken de zweep recht de lucht in, dat vind ik dan ook weer niet praktisch, want natuurlijk mag je wel bijcorrigeren met je zweep en als die dan weet ik veel waar vandaan moet komen heb je ook al zowat je ingreep te pakken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:25

Het maakt niet echt uit. Het handigst is als je je hand met de zweep rechts van je houdt en de zweep rechtop houdt. Zo laat je duidelijk zien dat je die hand niet gebruikt.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:02

Tessebes schreef:
Het maakt niet echt uit. Het handigst is als je je hand met de zweep rechts van je houdt en de zweep rechtop houdt. Zo laat je duidelijk zien dat je die hand niet gebruikt.


Hier sluit ik mij bij aan... Pling

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:26

Klopt zo hebben we het ook geleerd, dan kun je in geval van nood je zweep makkelijk gebruiken en kan de jury zien dat je je hand niet gebruikt.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:45

Ik groom vaak bij een vierspan en die houdt de zweep ook altijd recht op
Dat ik afgelopen weekend op wedstrijd was in deurne
Wat ik zag dresuren daaro deed dat ook zweep om hoog zowel 1,2 en vierspan

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:52

Juryleden zijn vaak al "op leeftijd" en zien daardoor niet al te best. Haha!
Door nu de zweep rechtop met uitgestrekte arm naast je te houden kan er geen misverstand ontstaan over het rijden van een gebroken lijn, of een volte, met een hand.

Ik heb ooit een gebroken lijn met een hand moeten rijden met tandem; dezelfde proef als enkelspan.
Toen kon ik dat niet en nu weet ik dat het theoretisch mogelijk is; ik kan het nog steeds niet.

Overigens mag je wel met de zweep corrigeren als je tijdens het rijden met een hand niet goed dreigt uit te komen.