[LO] Longeren in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

[LO] Longeren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 15:39

Nu het weer winter wordt, word het vroeger donker en kouder, vandaar dat je minder tijd krijgt voor je paard......
Ik heb besloten mijn paard minstens 4 keer per week te rijden en aangezien wij een buitenbak hebben die dus kan bevriezen en te nat kan zijn is dat nog best veel. ( niks vergeleken met de zomer want dan rijd ik elke dag )
Om mijn paard toch in beweging en vorm te houden wil ik hem eigenlijk elke dag longeren als ik niet kan rijden, Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste longeren, ik wil met longeersingel en touwtjes longeren, maar waar maak je die touwtjes aan vast???
Ik heb twee manieren gehoord en ik wil van jullie graag horen wat jullie de beste vinden:
manier 1. touwtjes aan de ringen van de singel
door het bit en tussen benen vast
manier 2. aan het bit en rechtstreeks aan de singel
Als er nog een betere manier is zeg het maar als je andere tips hebt voor longeren zijn die altijd welkom..
kusZ Sanne en Bonfire

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:44


MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:47

dank je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 03:43

Nog even ter info:
als de bodem goed genoeg is om te longeren kun je er ook op gaan zitten. (en zou ik persoonlijk voor dat laatste kiezen) Van veel longeren wordt de bodem alleen maar slechter en je bak dus steeds onbegaanbaarder. Je kunt dat een beetje tegengaan door door de hele bak heen en weer te lopen en een ruime cirkel aan te houden.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:00

Zep schreef:
Nog even ter info:
als de bodem goed genoeg is om te longeren kun je er ook op gaan zitten. (en zou ik persoonlijk voor dat laatste kiezen) Van veel longeren wordt de bodem alleen maar slechter en je bak dus steeds onbegaanbaarder. Je kunt dat een beetje tegengaan door door de hele bak heen en weer te lopen en een ruime cirkel aan te houden.


Ik ga er ook zo vaak mogelijk op, maar in de winter is onze bak bevroren en we nog een rijveldje en dat is dan nog begaan baar, alleen als ik er ga rijden in de winter flipt mijn pony um een beetje omdat dat een open veld is, daarom wil ik hem dan steeds van te voren even longeren...
Als je tips hebt hoor ik het graag..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:28

Altijd slim om in de winter even te longeren als je paardje fris is, je kan beter ongelukken proberen te voorkomen
Kun je op het rijveldje geen longeerbakje afzetten, heeft je paard een beetje houvast aan de omheining.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 18:52

Jaah, dat zou wel kunnen, maar het veldje is niet van ons Haha! , Ik rijd in de zomer in de bak, maar die is in de winter bevroren, het veldje niet, omdat ze dat steeds ontdooien ( met warm water sproeien ) als het bevroren is..

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:44

Wij longeren ons paard met touwen van het bit naar de singel. Als hij zo aan de longe loopt, buigt hij voldoende in. Als je van de singel, door de bitringen terug gaat naar de singel, zal hij heel diep gaan lopen, maar wel gedwongen. In beide gevallen gebruikt hij de spieren. Zonder longeersingel loopt hij alleen wat rondjes en zal daar niet echt beter van worden.
Longeren is prima als vervanging van rijden. De paarden leren dan ook weer reageren op andere hulpen, zoals stem en lichaamstaal.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 17:41

Dank jullie voor de tips

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:24

Summertje schreef:
Altijd slim om in de winter even te longeren als je paardje fris is, je kan beter ongelukken proberen te voorkomen
Kun je op het rijveldje geen longeerbakje afzetten, heeft je paard een beetje houvast aan de omheining.


Als ze fris en jolig zijn longeer je dat er niet even uit hoor, beetje verkeerde gedachte, al dacht ik vroeger ook zo. Met mijn paard mak maken ook eerst longeren en toen ik dacht dat ze wel echt erg moe was ben ik er op gaan zitten om uit te stappen.
Toen ik haar daarna losgooide in de wei kwamen er tijdens de galop naar achteren nog echt wel jolige bokken uit!