[NH] Lastig met hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

[NH] Lastig met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 07:22

Toen we Flanna net hadden stond ze gewoon te zwipen op haar benen met het uitkrabben van haar hoeven aangezien ze geen balans had.
Dat gaat nu een stuk beter.
Alleen met haar linkerachterhoef staat ze te trekken en een beetje te klieren. Clown Beetje zwiepen met haar staart enz.
(Met haar hoef/been is niks aan de hand) En dat doet ze alttijd voor het rijden. Als ik haar hoeven na het rijden contoleer is er niks aan de hand.
Ik gebruik dan altijd mijn stem en geef haar een tik op haar kont maar dan merk ik dat ze toch een beetje schikt. Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet dat ik dit niet moet pikken van haar maar ik wil haar ook niet bang maken... Wie heeft een goede tip?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:28

De hoeven iedere keer opnieuw oppakken en neerzetten tot ze ze normaal geeft. (want ze kan het na het rijden wel zonder gezeur zeg je) Net zolang doorgaan dus tot ze hem normaal geeft, niet opgeven. Ze krijgt er vanzelf genoeg van. Zodra ze het een keertje goed doet, belonen en iets anders gaan doen (het liefst meteen weer afzadelen en op wei zetten, dat is de grootste beloning voor een paard)

prissy
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:19

je kunt ook proberen om haar hief met een 'zacht' lichaam op te tillen. dat houd in, dat als ze haar hoef niet goed wil geven, en je voelt dat ze tegendruk gaat geven, je met haar gaat schommlen, je geeft een beetje na, en drukt daarna weer een beetje tegen haar kont met jouw heup. zo schommel je een paar keer heen en weer, tot je merkt dat ze geen weerstand meer bied. dan kun je kijken of je haar nu zo ver 'om' kunt duwen, zodat je de hoef op kunt tillen. lukt dat niet, en begint ze weer tegen jouw te drukken, begin je weer te schommelen. schenk geen aandacht eraan dat ze de hoef niet goed geeft, en ga haar in ieder geval niet bestraffen, want bestraffen is ook aandacht geven aan het probleem, en paarden vinden elke aandacht fijn, ook negatieve.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:56

Wat ook kan helpen is gewoon kracht. Zorg ervoor dat zij de hoef niet terug kan krijgen tot jij die zelf op de grond zet.
je werkt zo met een punten systeem iedere keer dat het jou zo lukt leverd jou een punt op, en iedere keer dat zij haar been zelf op de grond kan zetten (voordat je klaar bent) leverd haar een punt op.
Bij een verschil van drie punten (drie achterelkaar gescoorde punten) begrijpt het paard meestal wel wie er de "winnaar" is, al zal t nouwelijks meer proberen.

Blijft ze echter klieren, dan kna je het ook eens met een flinke schop proberen, want steeds tegen de verzoeken van je leider ingaan kan in de kudde een flinke klap opleveren. verder ban ik met het belonings type van Ineke2 heel erg eens.

Je zou het ook kunnen proberen op de manier die prissy beschrijft, maar uit ervaring is gebleken dat je er zo nooit echt vanaf komt. En een keer goed bestraffen is nix mis mee, als je maar duidelijk bent dat is het belangrijkste.

en straffen en belonen moet in evenwicht zijn, een paard dat alleen maar bestraft wordt zal geen fijne comminicerend paard worden, maar een paard dat telkens beloond wordt ook niet.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:27

het kan zijn dat je paard gewoon wat stijf is want na het rijden heeft ze dit probleem niet.
Til de hoef net genoeg op om te kunnen uitkrabben.

Wat je ook zou kunnen uitproberen is het achterbeen naar voren opvragen en langzaam naar achteren brengen en dan uitkrabben.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:07

Donderdag ben ik het blijven herhalen totdat ze het goed deed.
Vrijdag heeft Jan (mijn man) ze uitgekrabt aangezien hij toen reed.
En hij heeft het met zijn kracht op weten te lossen (klaas's beschrijving).
En gisteren gaf ze haar achterhoefje braaf aan.
Dus ik ben benieuwd hoe ze t vandaag doet.
Het kan ook zo zijn dat het is wat Blue Star zegt dat ze een beetje stijf is, want haar linkerkant is ook haar probleemkant met voltes, aangalopperen etc....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:27

Zoals de anderen al geschreven hebben: steeds maar weer proberen en rustig blijven