[VD] Happerig door snoepjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[VD] Happerig door snoepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:26

Ik ben met Guus bezig met vrijheidsdressuur. Om hem te motiveren beloon ik hem met snoepjes. Nou wordt hij dus erg happerig door die snoepjes Bij alles wat ik doe (poetsen enz) denk meneer dat hij een snoepje krijgt. Hij gaat dan steeds met zijn snuit langs mn handen en langs mn buik bedelend voor een snoepje, ik duw dan zijn hoofd weg, en zeg duidelijk nee. Maar het is erg vervelend vind ik. Klickertaining zie ik niet zo zitten om dat dus ook nog eens te gaan doen, zijn er nog andere oplossingen om dit af te leren, of moet ik toch aan klikkertrainig gaan geloven???

Als hij een oefening goed heeft gedaan, beloon ik hem d.m.v. schouderkloppen, ik zeg " goede gedaan jongen" en geef hem dan vervolgens een snoepje. Als hij de oefening niet goed heeft gedaan moet hij het nogmaals doen, en beloon ik hem niet, maar vraagt hij ook geen snoepje.

Misschien hebben jullie een goede oplossing???

Groetjes Femke

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:40

Ik doe het ook niet meer met snoepjes, heb ik wel gedaan. Mijn pony word er erg vervelend door en het draait dan ook alleen nog maar om het eten. Als hij iets goeds heeft gedaan praat ik met hem alsof hij het beste paard van de wereld is Knipoog en krabbel hem dan op zijn nek enzo. Dat gaat bij mij ook heel goed OK dan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:43

Ik doe het wel met snoepjes, of stukjes wortel/appel. Maar ik zorg ook dat als ik eens een tijd niet met vrijheidsdressuur bezig ben dat ze dan ook wel eens een handje met lekkers krijgt zo tussendoor. Dat ze weet dat snoepjes niet alleen kunstjes betekend. Dus zal ze ook niet gaan bedelen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:55

Summertje schreef:
Ik doe het wel met snoepjes, of stukjes wortel/appel. Maar ik zorg ook dat als ik eens een tijd niet met vrijheidsdressuur bezig ben dat ze dan ook wel eens een handje met lekkers krijgt zo tussendoor. Dat ze weet dat snoepjes niet alleen kunstjes betekend. Dus zal ze ook niet gaan bedelen.


Dan zou hij bedelen omdat hij kunstjes wil doen... daar komt het op neer zoals jij het zegt. Nou moet ik zeggen dat hij vaak uit zich zelf voetjes geeft!! ( hij denkt ook als ik voetje geef krijg ik een snoepje Haha! ) Maar ik heb gelezen in paardenschool dat je dit beter kan negeren, dus doe ik dit ook. Ik wil niet al de tijd die ik bij Guus ben alleen maar VD doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:01

consequent zijn en niet voor elk kunstje snoepjes gebruiken. Als je bijv met pas bezig bent, en hij zet een schitterende pas neer, beloon je alles wat daar onder zit (qua hoogte) niet meer.
Zorg ook dat je 1 woord aan je beloning verbindt. Dus (heel enthoustiast) BRAAF! of GOED!, en niet owh lieve guus wat ben je toch een knappe jongen Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:03

Haha ja hij bedelt omdat hij kunstjes wil doen omdat als hij een kunstje doet hij weer een snoepje krijgt..eh huh? Haha!:D
Ja gewoon negeren dat is het beste.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:23

Summertje schreef:
Haha ja hij bedelt omdat hij kunstjes wil doen omdat als hij een kunstje doet hij weer een snoepje krijgt..eh huh? Haha!:D
Ja gewoon negeren dat is het beste.


Ik moet zeggen dat hij erg veel plezier aan grondoefeningen heeft. Hij vind het leuker als dat ik hem berijd
Ik merk aan hem dat hij steeds beter gaat luisteren, en weer plezier in dingen gaat krijgen. Guus gaat zowaar emoties tonen Haha! Heeft hij nog nooit eerder vertoont Dus ik wil die grondoefeningen eigenlijk meer gaan doen, en dan steeds een stapje verder.

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:46

??

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:02

givanni_girl schreef:
??


?? Verklaar je nader A.U.B.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:20

stef schreef:
Zorg ook dat je 1 woord aan je beloning verbindt. Dus (heel enthoustiast) BRAAF! of GOED!, en niet owh lieve guus wat ben je toch een knappe jongen Haha!


whaha, inderdaad dat zou ik ook doen en vooral.. consequint blijven!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:33

stef schreef:
consequent zijn en niet voor elk kunstje snoepjes gebruiken. Als je bijv met pas bezig bent, en hij zet een schitterende pas neer, beloon je alles wat daar onder zit (qua hoogte) niet meer.
Zorg ook dat je 1 woord aan je beloning verbindt. Dus (heel enthoustiast) BRAAF! of GOED!, en niet owh lieve guus wat ben je toch een knappe jongen Haha!

Zo leren wij het ook, , een heel goeie methode!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 13:21

Geen beloning als hij het niet onwijs goed doet is geen oplossing, want als meneer geen snoepje krijgt geeft meneer geen voetje ook Haha! zo dom is die maflinger van mij dus niet. Maar goed ik denk dat hij hier even doorheen moet, en anders moet ik toch aan klikkertraining gaan geloven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:33

tja, dan moet je toch veeeeeeeel concequenter worden. snoepjes gebruik je met sommige dingen om het aan te leren (denk bijv aan een buiging) maar als je paard het zonder snoep vertikt, zit er toch echt ergens iets verkeerd.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 16:43

stef schreef:
tja, dan moet je toch veeeeeeeel concequenter worden. snoepjes gebruik je met sommige dingen om het aan te leren (denk bijv aan een buiging) maar als je paard het zonder snoep vertikt, zit er toch echt ergens iets verkeerd.


Hoe moet ik consequenter zijn???

Als hij goed zn best doet beloon ik hem met snoepje, maar als hij niet goed zijn been optilt geef ik hem alleen een schouderklop en geen snoepje.... maar als hij dat snoepje niet krijgt en ik vraag het nogmaals geeft hij die voet niet meer Boos! Ik welk opzicht moet ik consequenter zijn?? Help me....

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:07

Hehe dit interesseerd mij ook Haha! Ken dit met mijn eigen pony! Ik heb altijd zonder snoepje gedaan maar het leek net of hij er niks van snapte. Toen ben ik het met mineraalvoer gaan doen Knipoog en krijgt af en toe één brokje, nu krijg ik dus achter elkaar voetjes Scheve mond , maar als meneer geen eten krijgt, krijg ik geen voetje Boos!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:18

hihi ja die paarden weten het wel. mijn pony doet het ook zo. steigeren goed maar dan wel voor een beloning. je ziet hem helemaal betrekken als hij niks krijgt. gevolg nou dan maar niet steigeren.
ik beloon door een broke te geven. maar dan alleen als ze het inderdaat goed doen en niet gaan schooien. hij krijgt het pas als hij wat gedaan heeft en als ik het aan hem geef. leer hem niet aan je zakje te mogen komen. en ook door hem eten te geven en in de bak ergens te zetten. en hem er van af te houden. pas als hij zijn hoofd afwend en geen neiging meer heeft om het eten te pakken loop je achteruit met je gewicht naar achteren. zodat hij weet dat het nu mag. prensiepe is eigenlijk. alles wat je vast houd en waar je in de buurt ben is van jouw. daar mag hij niet aan komen. alleen als jij zegt dat het mag dan mag hij gaan eten.
ik kan de bak met eten zo in de bak zetten en rustig enkele meters gaan zitten. brenda en hile komen dan naar mij om te vragen of ze mogen eten. pas als ik mijn ogen naar de grond sla mogen ze eten. dit is het zelfde met je zakje.

maar leuk dat je hafje grond werk zo leuk vind. dan vind je zelf het ook veel leuker. ga er mee door. gewoon doorzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:54

Met snoepjes moet je altijd oppassen, ze worden er bijterig van als je ze veel gebruikt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:56

Op het moment dat je pony niets meer doet omdat die geen snoepje heeft gekregen voor zijn mislukte poging krijgt die toch helemaal geen snoepje meer?
Denk toch wat de anderen hierboven zeggen: consequent zijn.

Als hij een kunstje niet doet omdat die de laatste keer geen snoepje kreeg heeft die pech.
De kans op een snoepje is dan helemaal verkeken en dat krijgt die vanzelf wel door.

Of gewoon als die dus weigert blijven vragen tot die het doet of overstappen op een ander kunstje, doet die dat wel goed wordt die weer beloont met een snoepje dus misschien dat die dan eens gaat snappen wat jij wilt Knipoog

Ik doe met Par niets ingewikkelder dan achteruit lopen op commando, simpel stap, halt en kom.
Maar voor die simpele dingen wordt ze vanaf het begin af aan met een goed zo beloont.
Ze is al zo'n vreetzak, zou dat niet erger willen maken doordat ze gaat bedelen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:11

Hier weer even een update 26-08. Weer geoefent met stilstaan, zoals bovenomschreven consequent geweest Scheve mond Nou dacht meneer nou als ik geen snoepjes krijg luister ik toch helemaal niet meer Haha! Hij dacht ´moet ik stappen dan draaf ik toch lekker´ ow moet ik nu draven dan stap ik toch lekker. Dus ik heb hem maar op zn kl*te gegeven, en hem helemaal afgepeigert door hem alleen nog maar te laten galoperen, en als hij wilde draven mocht dit niet hij moest doorgaloperen en dit een 10 minuten. Ik heb dus even laten merken dat IK de baas ben en ben daarna niet meer doorgegaan met oefenen. Vandaag heb ik niet geoefent ben een eind met hem gaan wandelen, maar hij gehoorzaamde wel erg goed

Heb ik hier wel goed aan gedaan???

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:13

ja ik denk het wel, maneer wilde het allemaal naar zijn zin doen, en in de kudde, dan moet het naar de zin zijn van de leidende merrie, dus een paard dat hoger staat dan hem, en wie is er tussen jullie de leidende ''merrie''? juist jij, dus moet je zorgen dat je hem dingen laat doen die JIJ wilt en niet hem, alleen had je daar na wel moeten doorgaan met oefenen, en wilde hij weer niet terug galoperen, en nog es proberen te oefen,weer niet? galoperen maar, wel moet je dan de galop sessies niet te lang maken en zorgen dat jij zegt wannere hij mag stoppen, de volgende keer moet je het miss nog een paar maal herhalen, maar dan zal hij het waarschijnlijk niet meer proberen
ale ja;
, zo den ik toch, misschien dat jullie een andere mening hebben
greetz