[LO] Hoe leer je een paard aan de Pessoa wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

[LO] Hoe leer je een paard aan de Pessoa wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:07

Ik heb sinds kort ook maar een Pessoa aangeschaft aangezien mijn trainer en meerdere mensen om mij heen er erg enthouasiast over waren. En ook omdat de werking van de pessoa erg over een komt met wat ik met een paard wil bereiken en waar ik tijdens het rijden ook aan werk. Vandaar dat het mij een ideale hulpteugel leek voor aan de longe. Nu is het echter zo dat ik benieuwd ben hoe jullie je paard aan deze hulpteugel hebben laten wennen. Ik heb vrij hete paarden op stal maar ik geloof niet dat ik de enige ben van wie de paarden zo'n elastiek met bondje achter de kont toch wel eng vinden. Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat hebben aangepakt.

crazylove
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:44

Ik heb een paar jaar op een trainingsstal gewerkt en mijn ervaring met de pessoateugel is de volgende. Je ging eerst met de pessoateugel over het paard heen zodat hij zag dat hij er niet bang van hoefde te zijn. Dan deed je hem om, op de meest losse stand zodat hij geen druk voeld. Dta de eerste keer zo ermee longeren. Vervolgens kan je de druk opbouwen.
Bij die paarden hielp het prima, ze werden er lekker los van in het lichaam en je merkte ook met et rijden dat ze losser waren in de rug.

Veel succes!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:46

Doe het hele tuig om met opzadelen. Rammel er een paar keer aan zodat ze eraan gewend zijn en dat het tuig overal kan komen.
Als je gaat longeren ben dan zet je hem in de hoek stil, zorg dat je zelf veilig staan en schuif heel voorzichtig dat ding achter zijn kont langs, niet te laag, niet te hoog. Dan maak je de voorkant heel los vast, maar je zorgt wel dat hij er niet in kan springen als er wat gebeurt en dan ga je hem longeren. Hij zal wel wat gaan springen maar als je hem voorwaarts houd is dat na 3 rondjes over. En dan kun je echt aan het werk.
Zorg wel dat hij druk op zijn mondje kan verwerken zodat hij niet de schrik van zijn leven krijgt door opeens aan alle kanten druk te voelen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:55

een helper in dit geval is meestal ook wel handig.

en doe zeker handschoenen aan, als de longeerlijn door je handen schuurt, kan het moeilijk zijn om deze te blijven vasthouden!

doe het ook niet op een extra-winderige dag , dat maakt het ook al niet zo gemakkelijk bij je hittepit.

succes! (moest het lukken, plaats je wel foto's he???)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 13:26

Ik had ook verwacht dat mijn paard zou ontploffen met zo'n ding achter z'n kont langs. Het tegengestelde was waar: niks aan de hand.
Verder inderdaad zoals al gezegd niet te strak doen en langzamerhand opbouwen. Perfecte hulpteugel voor longeren!

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:07

Ik weet niks van de pessoa teugel, maar ik weet wel dat wij (vrienden van os) die ook hebben, en dat paard die met pessoa loopt, heeft eerst 2 jaar aan de pessoa teugel meoten leren lopen!!!.. nu gaat het heel goed Haha!
veel succes!
doei doei xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:19

Idd rustig ermee optomen en dan dat ding al een beetje rammelen etc. Je ziet dan al aardig hoe ze reageren.

Sommige paarden reageren er heel heftig op, andere helemaal niet. Even uitproberen dus. Ik heb het mijn Trak geleerd (die flipte dus bijna van dat ding) door hem eerst alleen achter om te doen. Voor de touwtjes goed opbinden zodat hij er niet in verstrikt kan raken. Goed naar voren houden net zolang tot hij ophoudt met slaan en dan flink belonen.

Maar bij het gros van de paarden is er geen enkel probleem.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 10:45

Zep schreef:
Idd rustig ermee optomen en dan dat ding al een beetje rammelen etc. Je ziet dan al aardig hoe ze reageren.

Sommige paarden reageren er heel heftig op, andere helemaal niet. Even uitproberen dus. Ik heb het mijn Trak geleerd (die flipte dus bijna van dat ding) door hem eerst alleen achter om te doen. Voor de touwtjes goed opbinden zodat hij er niet in verstrikt kan raken. Goed naar voren houden net zolang tot hij ophoudt met slaan en dan flink belonen.

Maar bij het gros van de paarden is er geen enkel probleem.

Ik heb dus ook een zo'n trakhener! Haha!

Maar harstikke bedankt voor jullie tip. Ik heb iemand gevraagd om mij te komen helpen en waarschijnlijk gaan we volgende week het eens uitproberen ben benieuwd hoe het gaat!

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:22

toen ik ermee begon heb ik eerst met een stalgenootje samen en rustig het paard opgetuigd met de pessoa op de loste stand vastgemaakt,tijdens het longeren bokte roderigo 2 keer naar de band achter zijn kont,daarna is alles goed gegaan en hij is er helemaal aan gewend *LOL* Pling

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:32

Een pessoa heeeeel los vastmaken vind ik eigenlijk best gevaarlijk omdat je dan wel het gevaar hebt dat ze er met hele rare sprongen in het tuig springen.
Ik heb het voor mijn neus zien gebeuren.

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:19

ik bedoelde niet helemaal op de loste stand maar zo dat het paard niet tegelijk zo strak loopt. Haha! Bloos!

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:48

Haha.
Gaat het al goed met je peerdje en de passoa? ik hoop het!! *LOL*

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:53

Die van mij accepteerde de pessoa meteen, ik heb gewoon voorzichtig gedaan, meer niet.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:40

Ik heb vandaag mijn nieuwste aanwinst Flo voor het eerst met de Pessoa gelongeerd en zoals verwacht gaf ze geen krimp.Morgen gaat Flair S eraan geloven.Hier verwacht ik meer spektakel

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:09

Miro was heel makkelijk en heb hem er gelijk lekker mee kunnen werken, het scheelde een hele hoop dat ik Miro vaak met dubbele longe gelongeerd had en hij dus al druk op zijn achterhand gewend was Lachen Succes in ieder geval! OK dan!

-X- Anja

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:23

Voordat je met de Pessoa zelf aan het werk gaat kan je de gevoeligheid van de achterhand testen en hem laten wennen door een leadrope(of lang halstertouw) om zijn achterhand te doen en de druk langzaam wat op te voeren en wat heen en weer te schuiven.Zorg dat je zelf veilig staat en als hij gaat lopen,rennen of springen laat hem in een klein rondje om je heen lopen zodat je hem makkelijk bij je kan houden en hij niet over je heen loopt hierdoor kan hij ook geen vaart maken.Als hij stopt met zijn over reactie beloon je hem door de druk er vanaf te halen(het touw weg te halen.)Succes!!