[NH] Paarden weten niet dat ze achterbenen hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

[NH] Paarden weten niet dat ze achterbenen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 17:58

Hoi,
Had vandaag weer les en de gene die mij les geaf..doet oko aan NH dus dat was voor vandaag de planning Cool
Vertelde ze me aan het einde van de les..dat paarden niet weten dat ze achterbenen hebben..en dat ik maar veel aan op haar hoef moest kloppen,want jaja..dan voelen ze dat ze achterbenen hebben Verward
Dus ik met een paar meisjes in discussie...
En als een paard nou gaat steigeren..denkt ie dan dat ie vliegt ofzo ?!?!
En hoe kan die dan z'n achterbenen in de lucht gooien als die niet weet dat ie ze heeft!
Ik vindt het allemaal maar onzin Haha!
Hoe denken jullie hierover?? iemand die verstand heeft van NH is dit waar?!?!
Groetjes......

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:01

volgens mij weet een paard wel dat ie achterbenen heeft maar hij is er niet echt bewust van vandaar ook dat voor het rijden op de hoefen kloppen het paard bewuster maakt van haar achterbenen Knipoog en hij dus meer bewust word van zijn achterbenen tijdens het rijden

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:01

mmmm vaag mijne voelt toch echt de vliegjes op zn achterbenen
hiihihihi

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:01

huh lijkt meheel vaag... en ze krabben zich zelf tog ook wel es met hun achterbenen en als ze trappen dan slaat het to ook nergens op als ze geen achterbenen hebben, dit lijkt me eenbeetjuh vaag zou het niet geloven hehe

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:03

Paarden zetten inderdaad hun achterbenen niet bewust neer, ze volgen gewoon de voorbenen en meestal kan dat ook gewoon.
Trouwens:
In de hondensport bij behendigheid is dit zeer bekent, als de honden daar de eerste paar keren over ladders moeten lopen hebben ze 2 helpers om de achterpoten te begeleiden. Als je dat niet doet zou de hond met zijn achterpoten zo in de gaten stappen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:06

dat hoorde ik al, het klopt wel. ze zijn zich niet bewust van die lichaamsdelen. de reacties en acties met hun achterbenen zijn automatisch. wrijven over de benen helpt daar ook bij.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 18:07

mmmmm misschien dat ze dat ermee bedoelde..dan heb ik het verkeerd begrepen!
Het klonk al zo stom.. Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:10

Ik vindt het nog steeds stom klinken Haha!

Wel grappig.
Weer iets geleerd!!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:24

odje schreef:
Ik vindt het nog steeds stom klinken Haha!

Wel grappig.
Weer iets geleerd!!:)


Ik ook! Knipoog

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:15

Sammm"]
[quote="odje schreef:
Ik vindt het nog steeds stom klinken Haha!

Wel grappig.
Weer iets geleerd!!:)


Ik ook! Knipoog
[/quote]

Ik ook!! *LOL* Haha! OK dan! Haha! *LOL*

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:36

Je moet altijd opletten dat je paard z'n heup niet stoot bij bv op stal zetten. Gewoon omdat een paard zich weinig bewust is van de achterhand.
Het schijnt dat als je paard een deken op heeft, hij daar wel meer bewust van is en zich minder snel stoot.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:41

En als je nou een balk zo neerlegd tussen de voor en achterbenen en dan vooruit stapt stapt een paard er toch ook overheen, zonder dat de voorbenen dat doen Verward

lijkt me onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:30

de eerste keer balken lopen
de eerste keer springen
alles, maar geen gestruikel hoor.
En als ze willen meppen naar een ander paard, doen ze dat ook niet eerst voor en dan pas achter
dus grote onzin.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:40

een vriendin van me doet aan NH en zet de paarden in een soort body-bandage, die gaat als een soort 8 via de borst over de rug als een soort staartriem onder de staart langs de achterbenen en daarin longeert ze en rijdt ze, ze zegt dat de paarden zich zo bewust worden van hun achterhand.

Ik denk dat mijn paard geen idee heeft hoe zijn achterkant in elkaar zit, als ie een poging tot galop doet, ziet het er niet uit en het voelt nog minder.......

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:43

Hahaha ik vind hem erg goed. Mijn paarden weten echt wel dat ze achterbenen hebben en zijn daar goed bewust van want als ze een mep in de wei uitdelen gebruiken ze daar zeker wel hun achterhand mee.
En met die heup erachter blijven haken, tja die steekt toch wat uit, achja misschien zelf je paard wat beter leiden, want tja een vrachtwagen zwenkt immers ook uit Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:35

we kennen allemaal we de uitdrukking "hij weet van voren niet dat hij van achteren leeft"
ik denk dat dit ermee bedoeld wordt.
natuurlijk weet een paard wel dat hij achterbenen heeft, anders zou hij omvallen.
maar een paard is zich vaak niet bewust van zijn achterhand.

mensen ook wel eens niet Haha! je kent allemaal wel de filmpjes van een man met een ladder die zich omdraait *LOL* , of in een klein en volle winkel met heel mooi duur glas werk en je draait je om of buigt voorover Bloos!
jeetje dan steekt je eigen k*nt toch echt wel uit. Haha!

de gewone dressuur oefeningen zoals verzameling zorgen ervoor dat je paard zijn achterhand gaat gebruiken.
paarden die erg slungelig en slap lopen , kan je helpen door zo"n body wrap om te doen.
met longeren word er ook vaak gebruik gemaakt van een band achterlangs. denk maar een een pessoa of dubble longe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:26

Haha dat wou ik net ook zeggen ik blijf ook wel eens achter de deurpost haken Haha! Haha!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 11:01

Bedankt voor de reactie's Haha!
Ik zal als ik weer les heb nog eens vragen wat ze er nou mee bedoelt.. Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:35

idd. een paard weet wel dat hij achterbenen heeft, maar is zich er niet zo van bewust omdat hij deze niet zo vaak ziet, en er meestal niet zo veel gewicht op zet (in het wild), maar hij weet zeker dat hij ze heeft en dat hij ze ook kan gebruiken
omdat het met rijden natuurlijk belangrijk is dat het paard met zijn achterbenen het gewicht meeondersteund i.p.v zoveel mogelijk op zijn voorbenen, zoals deze in het wild zou doen

jouw instructeur/trice wil dat je paard met zijn achterbenen zijn gewicht + dat van jou helpt te dragen, omdat hij anders later waarscheinlijk last krijgt van zijn voorbenen
zij bedoelt dat je je paard moet helpen om naast de rijoefeningen ook nog de aandacht van het paard moet vestigen op gewicht leggen op de achterbenen, wat overigens bij een niet of niet goed ingereden paard nog best eens lastig kan zijn, en met behulp van balkjes rijden, en oefeningen, je je paard ook bewust kan maken, dat hij zijn achterbenen ook apart van zijn voorbenen kan laten werken
en om je dit goed duidelijk te maken zegt ze dit wat overdreven

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:15

Ik kom ook nog ff mijn mening geven....

Op de universiteit hebben we het gehad over motoriek en bewegingen en daarmee heeft het gebeuren van hierboven volgens mij mee te maken. Verward

De delen van het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggemerg) die vanaf het hoofd naar de staart lopen (descenderende banen) zijn motorische zenuwbanen en die dus voor beweging zorgen. Er zijn 2 aparte motorische banen, te weten het piramidale en het extra-piramidale systeem. Het verschil is het volgende:

Piramidaal: is evolutionair jong en is vooral voor de fijne motoriek (dus voor onze vingers bijv. ) en voor de spieren die onder in de ledematen zitten, dus verder van het lichaam af. (distale motoriek)

Extra-piramidaal: is evolutionair oud, is voor handhaving voor de houding (vooral de spieren die boven id ledematen zitten, dichter bij het lichaam --> proximale motoriek) en deels voor de distale motoriek maar dan vooral voor snelle, nauwkeurige en willekeurige beweging en is afhankelijk van de ontwikkeling van ht piramidale systeem.

Bij de mens zijn beide systemen ongeveer even goed aangelegd, bij carnivoren (vleeseters) ook, maar is het piramidale systeem van de kop tot de schouders/voorpoten nog sterker ontwikkeld dan bij de mens. Bij een paard is het extra-piramidale systeem net zo ver ontwikkeld als bij de mens, maar het piramidale systeem is alleen maar van het hoofd tot de schouders ontwikkeld. (Vraag me niet waarom dit zo is.. Verward .) Je zou dus zeggen dat de distale en verfijnde motoriek van de achterbenen minder goed is. (En uithalen, bokken enzo gebeurt door de proximale spieren, dus die hoog in het achterbeen zitten en dus door het extra-piramidale verzorgd)

Nu is misschien nog de vraag: hoe kan een paard zijn achterbenen dan "meenemen" in de beweging?
Verward Iig door dat extra-piramidale systeem *LOL* , maar ook doordat er in de hersenen bewegingspatroontjes klaarliggen om 'ingezet' te worden zodat de achterbenen automatisch meegaan met de voorbenen in de stap, draf en galop. De overgang naar een andere gang wordt bewerkstelligt door het zogeheten "Mesencephalic Locomotion Centre (MLC)". Dit is een locomotiecentrum (bewegingscentrum) in het mesencephalon (spreek uit als "mes"-"ensefalon")(=middenhersenen).

Dit heeeeeeeeeeeeeleeeeeeeeee stuk hierboven gaat over het motorische deel; dus niet over het al dan niet "voelen" van de achterhand, bij een mugje of iets dergelijks. Hier zorgen de ascenderende (opklimmende, van staart naar hoofd lopende) banen voor, voor de sensorische informatie. Deze banen worden de lemniscale en extra-lemniscale baan genoemd, maar daar werd verder niet op ingegaan qua ontwikkeling, dus ik neem aan dat dat gewoon even goed/ver is.

Ik hoop dat het allemaal te begrijpen is/was!! *LOL* Haha! Knipoog

groetjes Kim OK dan!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:50

het gaat er niet om, weet een paard dat deze achterbenen heeft? tuurlijk weet deze dat. een paard weet alleen niet dat het beter voor zichzelf is om tijdens het dragen van gewicht (bv. mens) zijn achterbenen meer te belasten, omdat het niet natuurlijk is voor een paard, normaal gooien ze het meeste gewicht op de voorhand, dus moet je je paard eraan herinneren en duidelijk maken dat deze een groter deel van zijn gewicht op de achterbenen zet Ach gut

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:56

wat een onzin, een paard belast uit zichzelf juist helemaal niet z'n voorbenen. Als je een paard in het weiland vol op de rem ziet gaan, gebeurt dat altijd op de achterhand. het is juist heel erg natuurlijk, daarom willen we dat toch ook als we erop zitten??

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:06

nee, een paard in de natuur zet het meeste van zijn gewicht op de voorbenen, hij gebruikt zijn achterbenen wel, maar het meeste draagwerk doen de voorbenen.
als je er nou gewicht op gaat zetten zal hij nog steeds het meeste draagwerk door zijn voorbenen willen laten verrichten.
en als je nu latere problemen aan de voorbenen wil voorkomen, overbelasting en dergelijke, moet je de achterbenen iets meer laten dragen, dan deze normaal doen

en dat paard in het weiland van jou, gebruikt ook wel zijn achterbenen, uiteraard, alleen doorgaands gaat het meeste gewicht naar de voorbenen, maar als dit een goed beleerd paard is, kan het trouwens zijn dat deze al heeft geleerd om meer draagwerk op zijn achterbenen te zetten

en waarom willen we tijdens het rijden de achterhand belasten? simpel, omdat het paard anders later hoogst waarscheinlijk last krijgt van zijn voorbenen

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:41

maar als ik m'n paard in een schouderbinnenwaarts zet weet ie ook wel dat zijn achterbenen op de hoefslag moeten blijven,en met de trave weet ie dat ie zijn achterbenen op de binnen hoefslag moet doen...wat vaag allemaal ......

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:09

Nimmedor schreef:
Citaat:
maar als ik m'n paard in een schouderbinnenwaarts zet weet ie ook wel dat zijn achterbenen op de hoefslag moeten blijven,en met de trave weet ie dat ie zijn achterbenen op de binnen hoefslag moet doen..


dat weet ie, omdat je die hulpen geeft, lijkt mij