[NH] Agressief paard in de omgeving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

[NH] Agressief paard in de omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 10:54

Hoe ga je daarmee om? 2 stallen verwijderd van mijn paard staat een paard dat nogal agressief uit de hoek komt. Als je er langs loopt, komt hij 9 van de 10 keer met veel vaart met z' hoofd uit de stal zetten, oren plat in z'n nek, tanden ontbloot, wit van z'n ogen te zien en dan happen. Met de eigenaar & bijrijder gaat het nu wel goed, met uitmesten, voeren etc. is hij wel agressief naar het personeel.

Niet dat ik er verder veel mee te maken heb, maar ik vraag me toch af hoe je met zoiets omgaat. Als ik me groot maak terwijl ik langs die stal loopt en hij agressief naar me kijkt, wordt hij nog dreigender. Als ik me klein maak en hem niet aankijk, wordt hij rustiger. Soms als ik de andere paarden in het rijtje knuffel, staat hij heel lief, oortjes naar voren, om aandacht te vragen. Ben een paar keer naar hem toe gegaan, even vindt hij het dan leuk, maar voor je het weet staan die oren weer plat.

Nu negeer ik hem, in de veronderstelling dat zo'n paard maar beter zo veel mogelijk rust kan krijgen en zo weinig mogelijk prikkels van vreemden.

Wat zouden jullie hiermee doen?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:06

je kan wel allemaal dingen gaan verzinnen, door met een stick of wat dan ook langs te lopen en als hij dan de stal uit komt zetten, dat hij kan kiezen, of om er een tikje mee te krijgen of om op tijd te stoppen en dan dus niet geraakt te worden, maar als ik het zo hoor is het bij dit paard wel heel erg, en heeft hij echt geenrust aan z'n kop,
misschien kan je iets maken voor zijn stal dat hij niet heel hard met zn hoofd eruit kan sjeesen, of niet helemaal,
bijvoorbeeld zo'n soort tralies dat eigenlijk word gebruikt voor het weven, ik weet het ook niet, maar dan heeft het paard misschien ook meer rust in zijn kop.
want eigenlijk zit je nu telkens in een gevaarlijke situatie

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:11

Gewoon negeren en niet mee bemoeien. Dat paard staat daar in zn eigen box en dat is zijn terrein.
Als hij rust wil, laat hem dan met rust.

En dan nog: het is andermans paard dus je hoeft hem geen aandacht te geven.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:50

het lijkt me op een soort angsthappen, dus ik zou inderdaad er niet te veel aanzitten, en als je dat wel doet (of het zou je eigen paard zijn) heel rustig, zoals je zelf al zegt, je klein maken en niet aankijken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:58

Als het personeel er problemen mee heeft is dat jouw probleem eigenlijk niet.
Ik zou het wel weten: als ik langkom, altijd een snoepje meehebben. En dat gooi je dan in de voerbak.
Ook met uitmesten: voer in de voerbak. Misschien dat dat helpt (sommige paarden reageren agressief als ze worden gestoord bij het eten)
Het enige wat mij anders nog te binnen schiet is dat het paard daar op een voor hem niet fijne plaats staat. Ik zou hem in een andere box zetten, waar niet zoveel mensen langs hoeven. Hij ziet iedereen die langs zijn box gaat als bedreiging.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:59

Indien niet jou paard, afblijven dan, negeren.
Als je zo nodig vindt dat je er iets mee moet doen, doe dat dan in overleg met de eigenaar. Mogelijk kun je iets nuttigs doen, maar doe dat niet op eigen houtje.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:32

Dit is denk ik een voorbeeld van een erg dominant paard, wanneer jij laat zien dat je ondergeschikt bent, dus door knuffelen of je klein maken, dan is het goed. maar dan kan jij nooit iets van dat paard gedaan krijgen, want hij is de baas.
wil je dit op een nh manier aanpakken en zelf de baas worden, maar kan je niet met hem aan de gang in een ring/picadero? dan zal ik hem gewoon een flinke mep verkopen, meestal schikken ze daar zo van dat ze respect voor je krijgen, en jou als een leider gaan zien, maar met dit soort dingen moet je wel oppassen, je moet de situatie goed in kunnen schatten, want het kan ook zijn dat hij/zij dit uit angst doet en dan schiet je met zo'n oplossing niets op, nee in tegen deel zelfs.

succes
www.natuurlijkruiterschap.nl

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:34

Klaasfeuth: het is niet haar paard. Jouw oplossing zal dus helaas niet kunnen.

(ik zou zelf tenminste goed giftig worden als iemand anders van 2 boxen verderop dergelijke dingen met mijn paard gaat doen Haha! ).

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:35

ik bedoel dus dat ik ook dacht dat het van angst kwam, en doordoor zei ik van doe iets voor die staldeur, zodat hij rust aan zn kop heeft ook, en misschien voelt ie zich dan ook wat veiliger in de stal, en wilt die ook helemaal niet dat iedereen aan hem zit,
is wel lastig als het zo'n verhaal is op internet, in het echt zou je het heel anders beoordelen...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:39

Apple schreef:
Klaasfeuth: het is niet haar paard. Jouw oplossing zal dus helaas niet kunnen.

(ik zou zelf tenminste goed giftig worden als iemand anders van 2 boxen verderop dergelijke dingen met mijn paard gaat doen Haha! ).


ow maar als een paard naar mij een aanval inzet (oren in de nek op mij afkomen en willen bijten) dan doe ik dat wel, maakt me niet uit van wie dat paard is hoor.
wat dat betreft ben ik wat dominater tegen over paarden, moet je voorstellen dat ik dat niet zou doen.
later komt dat paard bij mij in training, een beetje ongeloof waardig he, eerst was ik onderdanig en nu wil ik leider worden? Tong uitsteken

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:46

Blijft internet, dus net wat Kinglover al zegt: moeilijk om van hieruit een oordeel te vellen.

Ik ken twee paarden die dit ook in ernstige mate hadden. Bij de een was het angst. Erg bang paard, om mensen weg te houden viel ze ze aan. Ze was dus ook bang voor mannen en mensen met luide stemmen. Bij dit paard zou jouw 'dominantie aanpak' averechts werken (laten merken dat je geen bedreiging was en daarnaast snel en beslist handelen werkte beter).

Paard 2 had gewoonweg door dat naar en akelig doen de beste manier was om kleine meisjes uit de box te houden Haha! . Als je dus een beetje beslist de box inliep was er niets meer aan de hand. Jouw 'dominantie aanpak' zou hier wel goed werken.

Zo zie je: twee paarden, twee keer verschillende aanpak.

Blijft dat mensen met hun poten van mijn paard af moeten blijven. Als er iets is dan kunnen ze dat aan mij vertellen waarna ik corrigerend optreed.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:48

ieder paard is uniek en vraagt om een aparte aanpak, daarom ben ik het ook niet zo eens met nh boeken waarin stapsgewijs in uitgelegt staat hoe je dingen moet doen.....

www.natuurlijkruiterschap.nl

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:52

Sorry, dan had ik je eerdere reactie wat te absoluut beoordeelt.

Ik zou zelf het gedrag van het paard compleet negeren. Buiten bereik op een besliste manier erlangs als dat nodig is. Mocht ik dan ooit gevraagd worden iets te doen met dit paard dan hebben we in elk geval geen geschiedenis met elkaar (en bestaat de mogelijkheid oorzaak en oplossing te zoeken).

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:06

jah ontwijken is niet altijd mogenlijk daarom zeg ik dta ik dat ook pas zou doen wanneer een paard op mij aanvalt....
dan vind ik het terecht, en meestal is het goed te zien waarom een paard zo doet, maar dat zien moet je natuurlijk ook kunnen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:17

Wij hebben zo'n paard op stal. Het is een hengst en hij reageert heel agressief als er iemand langs loopt en schiet uit zijn box met zijn oren in zijn nek en wil je echt grijpen. De mensen die het weten houden er rekening mee en lopen niet te dicht langs. Het paard had een weefrek voor zijn box maar dan stond helemaal naar buiten doordat hij daar gewoon tegenaan knalde.

1 week geleden is er een ongeluk gebeurd. Ik was ook op stal.. de vrouw die met haar paard naast dat agressieve paard stond werd gegrepen door dat agressieve paard toen ze langs liep en er toevallig een andere hengst langsliep. Het paard greep haar in haar schouder en tilde haar van de grond (stonden getuigen bij die dat hadden gezien) en trok haar tegen de muur en liet haar toen vallen Scheve mond Ze is door de stalhouder meteen naar de EHBO gebracht en had een grote bloedende wond in haar schouder. Bij de EHBO tetanus gekregen en antibiotica en ze had een gekneusd stuitje en meer beurze plekken en schaafwond op haar elleboog door de val.

Het agressieve paard heeft nu een hek voor zijn box gekregen zodat hij er nu niet meer uitkan met zijn hoofd (soort van gevangenis Haha! ). Voor hetzelfde geld was het een kind geweest die werd gegrepen Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:22

Het zou me werkelijk geen reet kunnen intresseren hoe een ander zn paard reageert op mij als ik langsloop. Mocht hij te dicht bij me komen met zn open kaken kan ie er in de loop een slag op krijgen.......

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:57

van mij dus ook en niet zo'n zuinige klap ook

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:21

ik zou eerst maar eens kijken waarvoor die het doet niet meteen klappen uitdelen.

wat berijk je daar nou mee misschien is die wel bang voor je dat die daarom zo doet en je moet hem niet nog banger maken

en zoals jij het uitlegt vind ik niet dat die het uit dominatie doet

ik zou hem gewoon een keer in een longeerbakje gooien en met hem op een goede manier mee aan het werk gaan en geen klappen uitdelen gewoon geduldt hebben

wedden dat die na een week achter je aan loopt als een hondje

en na een maand staat er een onwijs lief paardje in de stal

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:47

als je er echt iets mee wilt, zou ik ook kijken waarom zo'n paard iets doet. Maar als je alleen maar langs loopt en een paard komt op je af gevlogen met z'n tanden ontbloot??? ik zou hem echt een zo hard mogelijke klap geven, je verdedigt jezelf toch, zeker als je totaal niet eens met dat paard bezig bent, en hij komt op jou af (zoals het verhaal van anneomie). Maar als hij alleen iets doet als je z'n stal ingaat, zou ik hem gewoon met rust laten, het is jou paard niet.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:49

ik ben t eigenlijk met bijde dovenstaande post eens, maar wat ik probeer duidelijk te maken is negeren geen optie en knuffelen ook niet

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:05

mijn pony was vroeger presies het zelfde. alleen stond hij niet in de stal maar op de wei. als je de wei in kwam werd je er met grof geweld weer uit gewerkt. nu 5 jaar later is het mijn liefste pony. bij hem was het onzekerheid. ik wil niet zeggen dat dat paard het zelfde heeft als mijn pony. maar het kan heel goed ook wezen dat hij aandacht wil en niet kreeg waardoor hij het negatief voorelkaar wilt krijgen. dus ik zou zeggen nergeren als hij boos doet. en waarschuwend je finger opwijzen als hij te dicht in je buurt komt. en als hij niet zijn oren in de nek gooit hem belonen door even aan dacht. niet te lang zodat hij toch even aan dacht krijgt maar zoveel dat hij aan kan.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:30

tja het is jou paard niet en de situatie is wel lastig in te schatten maar als jij langs loopt en hij valt jou aan dan zou ik hem inderdaad een klap geven waar hij iig van onder de indruk is..
wat doet de eigenaar er dan aan?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:50

sanne83 schreef:
als je er echt iets mee wilt, zou ik ook kijken waarom zo'n paard iets doet. Maar als je alleen maar langs loopt en een paard komt op je af gevlogen met z'n tanden ontbloot??? ik zou hem echt een zo hard mogelijke klap geven, je verdedigt jezelf toch, zeker als je totaal niet eens met dat paard bezig bent, en hij komt op jou af (zoals het verhaal van anneomie). Maar als hij alleen iets doet als je z'n stal ingaat, zou ik hem gewoon met rust laten, het is jou paard niet.


Krijgt van mij meteen een dreun, stel je voor er loopt een kind langs en hap Boos! Nou dan ben je verder van huis. Zowiezo paarden die zich agressief naar je gedragen, tanden ontbloot, dikke dreun. Leidertje spelen doen ze maar in de kudde en met soortgenoten. Als ik in de wei loop ben ik de baas en als ik weg ben zoeken ze het maar uit.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:11

ja ja, die mep verkopen. Goed advies. (NOT). Zo is de pony van mijn vriendin dus kopschuw gemept. Gewoon omdat ze wat snel door het luikje kwam met oren naar achteren. Niet om aan te vallen, maar omdat het luikje voor haar gevoel eng smal was. Dus het was heel dapper als ze er doorheen kwam met haar hoofd. Dit is dus (kwamen we later achter) 'afgestraft' door een iemand die een paard had staan in de zelfde gand. Die mepte dus voor de zekerheid maar. Nooit zomaar meppen. Doe het luikje desnoods dicht als je er last van hebt en bemoei je er verder niet mee. Het is niet jouw paard.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:28

Bedankt voor alle reacties. Ik denk zelf toch nog steeds negeren. Het lijkt mij dat als iedere persoon die daar rondloopt dat paard een knal verkoopt bij het passeren, het alleen maar erger wordt. En dit is een drukke manege/pensionstal.

Inderdaad is dit wel een gevaarlijke situatie voor nietsvermoedende mensen/kinderen die daar langs lopen. Het schijnt dat de eigenaar de boxdeur laat dicht maken zodat het paard niet meer met z'n hoofd naar buiten kan. Lijkt me een goed idee.