[LO] bij longeren van hand veranderen... hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[LO] bij longeren van hand veranderen... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 19:06

Ik heb vandaag voor het eerst ECHT gelongeerd. Wel eens half gedaan op de manege en dan ging het voor geen meter. Maar vandaag met mijn nieuwe verzorgpaard voor het eerst dus echt gelongeerd. In mijn uppie en dat gelijk me een paard van 1.70 LOL Bloos!

Anyway, ik heb heel vaak veranderd van hand. Maar hoe hoort het nou eigenlijk. Is het de bedoeling dat je je paard eerst helemaal naar je toe haalt en hem vervolgens de andere kant op stuurt? of kun je hem halverwege ook al weer weg laten lopen?

Ik heb het eerste gedaan...

En MOET je met zweep longeren? want hij was best panisch voor de zweep, toen ik die liet vallen ging hij op stem en mijn arm uitsteken ook heel netjes lopen. Toch heb ik halverwege de longeer zweep er weer even bij gepakt, want eigenlijk hoop ik dat hij leert dat dat niet eng is?

Dat ging op links toen heel goed, maar op rechts niet zo, dat is zowiezo zijn moeilijke kant, dat merkte ik gelijk!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:08

Methode 1 is de juiste methode,
ik leer mijn oudere paarden echter op stemcommando en armbeweging te draaien. Vind ik altijd makkelijk als ik ze nog niet heb bijgezet. Niet zoals het hoort en ik zou het ook zeker niet aan het paard van een ander leren.
Kans is groot dat met name wanneer ze een moeilijke en makkelijke kant hebben, ze uitzichzelf gaan draaien, dat is vervolgens vaak weer lastig op te lossen.

Met zweep longeren hoort eigenlijk wel, het is ook een klein beetje bescherming voor jezelf. Verder heb je niets om in te grijpen mocht hij plots willen draaien of stoppen wanneer je geen zweep hebt.
Je kan hem in het begin echter laag en schuin naast je houden, naarmate hij meer ontspant de zweep steeds meer in de juiste positie brengen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:10

Ik weet niet hoe je een paard van hand moet laten veranderen, volgens mij het eerst.
Maar je hoeft niet per se met zweep te longeren. je kunt het zoals je zelf al zegt, ook met stem en met je hand. Je doet dan bv je hand omhoog richting de kont van het paard en dan hoord het paard harder te gaan, in die hand heb je ook een dele van het longeertouw, waar je als het nodig is, mee kan gaan wapperen. Of hem kan corrigeren als hij wilt omdraaien of stil wilt gaan staan.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:03

Wat in ieder geval het makkelijkst is is om het paard goed op de stemhulp te krijgen. Laat het paard dan eerst rustig terugkomen in stap om hem vervolgens na een kwart of een half rondje op je stem naar je toe te laten komen. Op een gegeven moment is het niet meer nodig om het paard helemaal naar je toe te halen, maar vooral in het begin kun je dit beter wel doen. Zo kun je het paard gelijk een klopje op de hals geven.

Trouwens als je je paard aan de zweep wil laten wennen dan kun je hem in de bak zetten, aan de longe, en dan ga je vervolgens met de zweep (slag tegen de zweep aanhouden) over de rug en langs de broek. En dan vooral rustig blijven praten. Het paard moet gewoon leren dat een zweep niet altijd is om te straffen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 20:49

dank jullie voor de uitleg.. en lientie die tip ga ik zeker gebruiken :d dank je Knipoog

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:16

Met zweep longeren moet wel!
Als hij eenmaal merkt dat je geen zweep hebt, zal hij gaan omdraaien en heb je het probleem dat hij dat misschien blijft doen!

Dus dan moet hij er maar even aan wennen, maar het is voor 1* je eigen veiligheid en 2* Je kan hem corrigeren als hij plotseling wilt draaien!

Succes

P.s. als je paard stapt en vanzelf naar je toekomt moet je hem weer terug drijven, hij mag pas naar je toe komen wanneer jij het zegt!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:57

Ik zou idd een stemcommando aan het binnenkomen verbinden. Bij mij hangt het van het paard af, maar ik moet zeggen dat ik het makkelijker vind als het paard gewoon op de cikrel blijft en daar omdraait, scheelt mij weer werk Tong uitsteken
Ik heb een paard gelongeerd die dat kon, ik vond het wel erg makkelijk.
Bij het paard dat ik nu verzorg kan dat niet, aangezien hij geen bitstukje heeft. Dus moet ik m iedere keer naar me toe halen, longeerlijn andersom vast maken en weer naar buiten sturen (doet ie overigens wel heel braaf)

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:18

ik haal mijn paard altijd naar binnen met van hand veranderen en ook heb ik altijd een zweep bij me mijn haflinger is er ook niet dol op maar ik heb zo iets je weet het maar nooit hij is toch ergens voor nodig,en stel dat er wel iets gebeurd en je hebt geen zweep nee niet prettig idee Lachen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:05

Jacksel schreef:
Dus moet ik m iedere keer naar me toe halen, longeerlijn andersom vast maken en weer naar buiten sturen (doet ie overigens wel heel braaf)


Hoe heb jij de longeerlijn vast dan?

Als je hem namelijk door beide bitringen doet en weer vastmaakt aan de longeerlijn zelf (hengstenketiing idee Haha!) hoef je niet te verwisselen!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:36

Ik longeer altijd met zweep. Dan kan je net ff wat beter inwerken.
Dennis keert op comando, maar dat kan alleen als ik hem aan een halstertje de ronte in slinger.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:43

Bij het hengstenketting idee heb ik zelf het idee dat ik ook een notenkrakereffect heb. Ik doe dus door de binnenste bitring, achter de oren naar de buitenste...