[NH] Paarden en vegetariers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

[NH] Paarden en vegetariers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 20:47

Ik was een paar daagjes geleden een NH site aan het lezen (welke weet ik niet meer) maar daar staat onder andere dat een paard een mens niet volledig vertrouwt in het begin doordat hij door de porien van de mens de consumptie van vlees ruikt.
Dus nu vroeg ik me af, als dit waar is, of paarden vegetariers dan van nature meer vertrouwen dan de 'vleeseters'. Haha!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:05

Nee, want een mens ziet eruit als een roofdier en gedraagt zich meestal ook zo.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:05

Ik hoop t, want ik ben vegetarier! Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:02

Zou inderdaad leuk zijn, 'k eet ook geen vlees Haha!
Maar heb het niet direct gemerkt geloof ik *LOL*

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:34

Nee lijkt me nogal onzin... Ik ben wel vegetarier, maar dit lijkt me echt onzin Haha!

auntie
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:12

ieder dier heeft een eigen geur, mensengeur schijnt voor wilde dieren echt afschrikwekkend te zijn. Ik denk niet dat dit te maken heeft met wat je eet.
Alle soorten dieren zijn wantrouwend tegenover andere dieren met een andere geur
Wat me wel is opgevallen dat dieren wel gevoelig zijn voor ( voor ons mensen) lekkere luchtjes, een poosje geleden had ik een parfummetje op mijn polsen, dit werd er door de pony van mijn dochter liefjes afgelikt. ( zou ze het lekker hebben gevonden of was dit toeval??)

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:27

MMM, ik hoop het ook dan als vegetariër Cool

laat weten als je er wat meer over weet Tong uitsteken

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:10

Volgens mij klopt dit ook niet. Tenminste ik heb het nog nooit gemerkt. Het komt vooral doordat de mens een roofdier is en zich ook zo gedraagt. Zo gaat een mens altijd gelijk naar de nek van een paard toe om hem te aaien of een klopje te geven, terwijl roofdieren daar ook meestal aan vallen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:06

ik heb er niks van gemerkt toen ik vegetarier werd, maar als het wel zo is is het wel geinig

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:40

Lijkt me niet logisch Verward maar het kan best zijn hoor Lachen

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:24

Tuurlijk heb je een vleesgeur bij je hangen, mensen in de buurt van jou eten ook vlees. En je hebt gewoon een mensen lucht, daar kan je niks aan doen. Paarden merken het ook aan onze manier van doen, bewegen enzo. Wij hebben onze ogen aan de voorkant van ons hoofd zitten, dit hebben alle roofdieren. Paarden heel goed in verschil te maken tussen ongevaarlijke prooidieren en gevaarlijke roofdieren. Dus don't worry Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:26

ze bedoelen met Nh dus ook,
van een mens ziet eruit als een roofdier, ruikt als een roofdier, (door wat je eet, dat is wel zo, ook al ruiken wij dat niet) en gedraagt zich als een roofdier, dan kun je ds niet de optimale relatie aan met je paard,

maar als je met NH aan de gang gaat enzo, dan denkt het paard (voor zover het denken kan, ik geloof dat niet, denk alleen dat ie de link legt)
hey, dat mens ziet eruit als een roofdier, ruikt als een roofdier, maar gedraagt zich niet als een roofdier, en dan worden ze dus nieuwsgierig, en gaan ze je vertouwen,
hoop dat ik het een beetje duidelijk hebt uitgelegd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:47

ik snap wat je bedoeld kinglover, en er zit wrsch wel wat logica in.

k eet weinig vlees(1x per 2 weken ofzo) en gedraag me niet als een roofdier!maar of het echt verschil maakt in hoe paarden tegen mij doen?ik merk geen verschil als ik na een BBQ naar de paarden ga!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:50

ja, das wel zo, maarja, ikw eet ook niet hoe ik het uit moet leggen, maar het is waar, haha, wat een moeilijke logica he,
als dr iemand is die het goed uit kan leggen. doe het snel, haha
want anders ga ik er over na denken en word ik gek, hihi

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:34

Denk het ook niet maar zou wel leuk zijn, eet ook geen vlees. Maar als het wel zo zou zijn zou een paard wel bang zijn voor een mens die vlees eet, of niet??? Verward

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:36

je ruikt gewoon zowieso naar roofdier, wat je ook eet. En je gedraagt je ook altijd als een roofdier, mensen lopen altijd recht naar hun paard toe, kloppen hem op de hals..... is niets paards aan, is precies wat een roofdier zou doen....

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:26

Klinkt mij een beetje onzinning in de oren Verward

Jensy

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:41

Dit lijkt me niet echt logisch. Ik ben wel vegetarier, maar ik denkt niet dat de paarden dat merken. Mijn ouders en mijn zusje eten ook gewoon vlees dus ik zal er altijd wel naar ruiken denk ik. Maar het leek me leuk als het wel zo was. Haha Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:14

ahh vandaar dat mijn pony me wel 100% vertrouwd , ben vegetarier Haha! OK dan!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:44

Ik zou het aardig vinden als het zo was, hoor,
maar ik denk dat het toch voornamelijk een kwestie van associëren ('het stinkt naar roofdier, maar het vreet me kennelijk niet op') en conditioneren (je kunt ze aan vuur, herrie en wat al niet wennen) is.

Een oude paardenman die ik ken (geen vega) ging dagelijks pensionpaarden in de manege tegenover hem ophalen om bij hem elke dag een paar uurtjes te weiden.
Daar zat van alles bij; ook paarden die je subiet de box uitmepten.
Hij maakte zich nooit druk, maar gaf zulke paarden bij het eerste contact een boterham die hij onder zijn oksel doorgehaald had.
Werkte altijd.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:03

sanne83 schreef:
je ruikt gewoon zowieso naar roofdier, wat je ook eet. En je gedraagt je ook altijd als een roofdier, mensen lopen altijd recht naar hun paard toe, kloppen hem op de hals..... is niets paards aan, is precies wat een roofdier zou doen....


ik bedoel dus ook, dat wanneer je NH gebruikt, of iets wat de lichaamstaal van het paard gebruikt, het paard de link zal leggen van hij gedraagt zich niet als een roofdier, maar als een prooidier, of zelfs als een paard

ik loop niet recht naar mn paard toe, klop hem nooit op zn hals, noem maar op, ik wacht vaak totdat hij naar me toekomt, en als ik hem al wil 'belonen' wat eigenlijk ook niet paards is, doe ik dat door hem op zn schoft te kroelen of op zijn zone 1

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:06

Tessa_N schreef:
Ik was een paar daagjes geleden een NH site aan het lezen (welke weet ik niet meer) maar daar staat onder andere dat een paard een mens niet volledig vertrouwt in het begin doordat hij door de porien van de mens de consumptie van vlees ruikt.
Dus nu vroeg ik me af, als dit waar is, of paarden vegetariers dan van nature meer vertrouwen dan de 'vleeseters'. Haha!


een beetje raar argument en on bewijsbaar voor anderen, daar ben ik nooit tevreden over.

het is wel zo dat wij mensen tot de roofdieren behoren, wij hebben onze ogen naast elkaar en zien 1 beeld. en gedragen ons ook zo, wij weten presies wat we willen enn lopen recht op ons doel af.

prooidieren hebben hun ogen meer uit elkaar en zien twee beelden, hebben van naturen ook maar 1 doel: overleven.
zij zijn altjd op hun hoedde, en zie twee beelden alleen om een completer overzicht te hebben van de gevaarlijke omgeving.

Afbeelding

http://www.natuurlijkruiterschap.nl
http://www.NHforum.tk

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:16

raar eigenlijk he, dat wij op de plek zitten waar een paard normaal aangevalen zou worden,
twijfel zelfs soms over waarom ik eigenlijk op een paard rijd, het is een eer om gedragen te worden, maar voor het paard...
ik weet het in onze westerse maatschappij is het onmogelijk om wilde kuddes te hebben, maar toch, het zet me aan het denken...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 03:12

Sja, kinglover, dat is nou ook al jaren mijn ergste dilemma...
Dat het paard helemaal niet bedoeld is om door mensen bereden te worden.
Maar dat het zo geweldig is om toch te doen...

Als ik daarom niet in de hemel kom, dan heb ik dat verdiend. Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:08

ik heb mijn spreekbeurt in 4 havo dus over NH gedaan, en toen was ik klaar, kreeg ik dus ook de vraag, vanals je alles zo natuurlijk mogelijk wilt doen, waarom rijd je er danop,
tsja, daar sta je dan, met een vraag waar je het antwoord echt niet op weet.